Min mat- och träningsplan för kommande vecka

Jag har ju inte gjort matsedel på hundra år (och när jag gjorde det sist så innehöll den inte så rolig mat precis). Men för att peppa mig själv lite och för att komma mig för att prova nya rätter igen så har jag gjort en lös mat- och träningsplan för kommande vecka! Det betyder inte att jag kommer följa den slaviskt eller basha mig själv om jag inte orkar laga någon av rätterna och slänger ihop något annat i stället. Jag ser den mer som en lös och härlig inspiration. Kanske kan någon annan också bli inspirerad?

Måndag

Frukost: Smoothie med spenat, banan, chiafrön osv.
Mellanmål: En morot och ett äpple
Lunch: Halloumi med blomkålscouscous, spenat och god avokadoröra
Mellanmål: Turkisk yoghurt med frön och gojibär
Middag: Kebabspett (sådana som man köper kryddade men i vanliga köttdisken) eller köttfärsbiffar med tabbouleh-inspirerad sallad och sås på fetaost + crème fraîche.
Promenad en timme på morgonen samt danspass på kvällen

Tisdag

Frukost: Frozen banana yoghurt med god topping
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Rester från måndagens middag
Mellanmål: Grönsaksstavar med lite hummus att dippa i
Middag: En god gryta jag har hittat recept på
1 timmes promenad på kvällen
Träning på eftermiddagen (styrketräning)

Onsdag

Frukost: Grön smoothie bowl
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Resterna från måndagens lunch, blomkålscouscous med spenat och halloumi
Mellanmål: Lättkvarg med hallon och lite pumpakärnor
Middag: Rester från tisdagens gryta
En timmes promenad på kvällen

Torsdag

Frukost: Acai bowl
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Mozzarellaomelett med sallad
Mellanmål: Melon och/eller jordgubbar
Middag: Köttfärs- och vitkålsgratäng
Styrketräning på eftermiddagen
En timmes promenad på kvällen

Fredag

Frukost: Overnight oats
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Plocksallad från affärens salladsbar
Mellanmål: Turkisk lättyoghurt eller lättkvarg med bär och frön
Middag: Chèvregratinerad lax med grönsallad och sockerärter
En timmes promenad på kvällen

Lördag

Frukost: Chiapudding
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Antingen rester från veckan eller sallad med kyckling och rödbetshummus
Mellanmål: Turkisk lättyoghurt eller lättkvarg med frön och bär
Middag: Torsk med blomkålsmos och citronsås (om jag inte lyckas med citronsåsen så får det bli en klick crème fraîche)
En timmes promenad på eftermiddagen och om jag orkar kör jag ett onlinepass

Söndag

Frukost: Smoothie med mango osv.
Mellanmål: Morot + äpple
Lunch: Linssallad med mozzarella och mango
Mellanmål: Melonbitar
Middag: Sej med grillad paprika och parmesan
Styrketräna på förmiddagen
En timmes promenad på eftermiddagen

 

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Planering. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Min mat- och träningsplan för kommande vecka

  1. Madde skriver:

    Måste fråga en sak. Du skriver så mycket om frozen bananayogurt. Vad är det? Tror att det skulle vara något jag gillar.

    • Jessica Johansson skriver:

      Du fryser in en och en halv banan på kvällen (utan skal, dela den i bitar innan du fryser in den). På morgonen plockar du fram den och mixar med en stavmixer tillsammans med 1 dl turkisk yoghurt. Därefter mixar du i 1-2 msk sockerfritt jordnötssmör. Toppa med sådant du gillar, t.ex kokosflarn, mandel, mullbär, gojibär, pumpakärnor, solrosfrön eller annat. 🙂 Supergott!

  2. Christina skriver:

    Vilket jobb du gjort, fantastiskt att fixa en veckomatsedel för en hel vecka, jag klarar två dagar sen tar fantasin slut 🙂 Bra tips, jag försöker äta mer vegetarisk eftersom jag mår bättre av det.

  3. Susanne skriver:

    Andvänder du naturell yoghurt till smoothie eller något annat?

    / Susanne

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej! Det beror lite på vilken smoothie jag gör. I vissa (som jag gör på recept från t.ex anja forsnor) så är det ju rismjölk eller osötad mandelmjölk eller så. I andra använder jag naturell yoghurt. Men aldrig smaksatt yoghurt förstås eftersom den oftast innehåller socker. Man vänjer sig snabbt av med den där söta smaken på yoghurt, blotta tanken får mig att rysa nu (till skillnad från förut). Aldrig vaniljyoghurt, t.ex. Den innehåller socker och det känns väldigt onödigt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s