Egenkomponerat träningspass du kan göra utomhus!

I helgen var vi som sagt på landet och jag knåpade ihop ett eget träningspass som jag körde på altanen. Det enda tillbehöret du behöver är gummiband avsedda för träning (jag har sådana som på bilden). De går säkert att ersätta med någonting annat, annars är de inte så dyra och superbra att ha till hands. Hursomhelst, jag tänkte dela med mig av passet. Det går säkert att köra en tuffare eller enklare variant om så önskas, det här har jag ju liksom skapat utifrån mina förutsättningar. Men varsågoda, någon kan säkert ha glädje av det hoppas jag!

Uppvärmning:
Gå upp och ner på en stepbräda eller (i mitt fall) ett trappsteg i ca fem minuter.
Rulla axlarna framåt och bakåt ett gäng gånger för att mjuka upp dem, samtidigt som du böjer knäna lite för varje rullning.
Rulla upp och ner huvudet/ryggen. När du är med huvudet längst ner, böj benen så att du sitter på huk, sedan upp igen.
Jogga/gå på stället tills du känner dig rejält varm.

Pass:
10 benböj x 4, vila mellan varje omgång
10 utfallssteg per ben x 3. Alltså stå i läget och så ner, upp, ner upp gånger tio. Vila när du kört 10 på båda benen.
Fäst gummibandet runt någonting, dra axlarna rakt bakåt (böj armarna) längsmed kroppen så att skulderbladen ”spänns”. 10 x 3
Ställ dig mitt på gummibandet, dra upp armarna rakt ut från sidorna med raka armar. Stanna när de når axelhöjd. 10 x 3
Fäst gummibandet runt någonting framför dig igen och dra armarna utåt med raka armar denna gång. 10 x 3
12 armhävningar, kort vila, 10 armhävningar, kort vila, 8 armhävningar, kort vila osv ner till 2 armhävningar
Dansa i 10-15 minuter. Jag kör koregorafi från streetdance-passen jag brukar gå på men annars finns massa bra dansvideos på youtube har jag förstått, eller så dansar du bara fritt!

Avslut/nedtrappning:
Gå i steptouch (googla om du inte känner till) i lugn takt en stund, lyft armarna ovanför huvudet och böj ner huvudet mot marken, upprepa några gånger. Andas djupt samtidigt.

Ungefär så här gjorde jag och det kändes bra! Inte ett riktigt lika tufft pass som jag brukar köra på gymmet men perfekt för att ändå få träna lite och anstränga musklerna så att säga. Idag har jag för övrigt också styrketränat mvh stolt!

Annonser
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Egenkomponerat träningspass du kan göra utomhus!

  1. Ann skriver:

    Bra tips! Egen träning ej att underskatta. Undrar vad som hänt med matdagboken som skulle vara i 14 dagar samt insta kontot jessicas viktiga mål då det uppdaterades för 5 dagar sedan jag följer det men blir lite konstivt om man bara lägger upp då och då . . . Blir ju ingen helhet i det hela och jag uppskattar att läsa den dagligen Gladeligen! Det hjälper mig.Du är grym som orkar träna o promenera så mycket som du gör. Jag varken orkar eller tar mig tid för det utam kör enbart bra nyttig mat för att försöka gå ner i vikt förutom all vardagsmotion så klart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s