Så ska jag få extrafart på viktnedgången


Teckning av mig! Fler finns på min facebooksida En miljon ledsna flickor och på instagramkontot jessicaritar.

Idag har jag varit och kört ett styrkepass och blivit hur peppad som helst. Viktnedgången har ju gått ganska sakta på sistone. Det beror på att jag äter lite för mycket mellanmål. Jag är HELT för att skippa quickfix-metoder och inte stressa ner i vikt, som ni vet. Det får ta sin tid. Samtidigt tänkte jag göra några små justeringar nu för att under en period förhoppningsvis få lite mer fart på det hela.

1. Jag kommer bli ÄNNU mer noga med att faktiskt promenera en timme varenda dag, med en vilodag i veckan (mitt liv blir oftast så att jag har mycket mer just en dag och då är det skönt att slippa tänka på att hinna motionera just den dagen). Även på träningsdagar ska jag även gå en timme. Jag har blivit mycket bättre på det jämfört med några månader sedan, men nu ska jag verkligen prioritera detta.
Hur ska jag uppnå förändringen? Genom att planera in promenaderna i min kalender – precis som jag gör med styrketräningen.

2. På förmiddagarna kommer mitt mellanmål alltid bestå av ett äpple och en morot, ingen yoghurt eller frön. Det är ju en vanesak. Precis som att jag har vant mig av med kvällsmål kommer jag också att vänja mig vid det här.
Hur ska jag uppnå förändringen? Genom att stå ut i någon vecka, sedan kommer det inte kännas jobbigt längre.

3. Jag ska försöka lägga in ytterligare ett gruppträningspass i veckan. Gruppträningarna ger mig så mycket livsglädje och energi och brukar också snabba på resultaten lite. Utöver streetdance så ska jag alltså hinna med ett gruppträningspass till. Om jag inte hinner iväg så kör jag ett onlinepass!
Hur ska jag uppnå förändringen? Genom planering, återigen. Planering är min nyckel till allt.

4. Jag ska försöka prova några nya recept varje vecka. Nu när vi har (tyvärr) paus i matlaget så blir det svårt för mig att alltid hinna med planering av maten. Genom att lägga lite krut på det så kommer allt bli ännu ett snäpp bättre. Jag har fastnat för frozen banana yoghurt till frukost, och tycker det är helt okej men vill variera även frukostarna lite om möjligt.
Hur ska jag uppnå förändringen? Genom att varje helg sitta och kolla igenom mina inspirerande recept som jag har samlat på mig under våren, och välja ut ett par stycken att prova under kommande vecka.

Det här blir nog bra. Ganska små förändringar i vardagen som troligtvis ger stora resultat. Om en vecka berättar jag hur det har gått med de här planerna so far. Apropå att prova nya recept, har ni något gott att rekommendera? Någon matig somrig sallad, smarriga frukostar, härliga snabba mellanmål eller bra rätter för matlåda/storkok?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Planering. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Så ska jag få extrafart på viktnedgången

  1. Vera skriver:

    Vet du att du ger så otroligt mycket inspiration ?!
    Tack och kämpa, du kan !

    Kramar Vera

  2. susanne skriver:

    hej, köp ett knippe färsk sparris, koka efter anvisning.
    riv parmesan strö över sparrisen, nymalen svart peppar, fling salt och ringla lite olja på. släng på lite pinjenötter och sen om du vill köp ”bra” parma skinka och ha på, dra isär den lite och servera 🙂 super gott och tar ca 10 min, sen kan man ha mera grönt till om man vill, men gott att äta nåt ljummet ibland.

    Susanne

  3. Heja dig! Jag äter inga mellanmål – eller iaf extremt sällan. Behöver push för att få ny fart på förbränningen. Behöver slippa godissug och känslan av omättlighet.
    Du inspirerar 🙂

  4. Lena skriver:

    Hej! Först och främst måste jag säga att du är så duktig som kämpar på så bra som du gör!! Jag blir lika imponerad varje gång jag kikar in här.
    Idag gjorde jag en mycket enkel linsgryta.
    Koka grönsaker tills de är mjuka. Jag valde morot, blomkål, broccoli och pumpa. Häll av vattnet, tillsätt en burk linser (el koka egna och häll i. Jag hade bråttom så jag tog färdiga) Häll i en burk cocosmjölk, krydda med curry eller masala el vad du nu gillar. (el använd färdiga kryddmixer) Koka ihop så smakerna blandas ordentligt. Jag toppade sedan med små bitar av äpple och russin. Häll i skålar och dekorera med hackad röd paprika och lite persilja. Den går väldigt snabbt att göra och är väldigt mättande. Vill du kan du även toppa med antingen en klick naturell tjock yoghurt (el creme fraiche) Passar perfekt till matlådor! På min blogg hittar du även ett gott recept på morotsbiffar.
    Fortsätt sprid glädje och inspiration! Kram/Lena

  5. Lisa skriver:

    Du är så otroligt duktig! Jag tänkte bara tipsa om en ny upptäckt som jag gillar att ha på kvargen/yoghurten/smoothien, nämligen havrekärnor! Alltså havregryn fast i en fastare, nötigare variant. De påminner mycket om nötter i smaken, men är både billigare och inte lika energitäta. Jättegott (mycket godare än vanliga havregryn)! Man kan rosta dem lätt med t.ex. kanel eller kakao om man vill. Om jag har nötter hemma så äter jag hela påsen på en-två dagar typ, så jag är supernöjd med min blandning av gojibär, pumpakärnor och havrekärnor. Dessutom kostar en hel påse havrekärnor typ 14 kronor! Risenta säljer dem, bl.a. på hemköp i våra kvarter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s