Från matig hopplöshet till matigt hopp

Då var det dags för matdagbok och en liten summering. Jag vägde mig faktiskt häromdagen och hade gått upp (!!) lite. Jag förstår ju att det måste bli så ibland under en sådan här resa, det har ju gått stadigt nedåt sedan februari (nästan 9 kilo). När man inte räknar kalorier blir det lite för mycket ibland och lite för lite ibland, och jag har inte alls lust att räkna kalorier eller börja hetsa och äta för lite (för då tröttnar jag osv). Dessutom har jag haft mens och skadad axel och varit ganska o-pepp i några veckor. Dock leder det lätt, för mig, till att jag börjar tänka att jag inte kommer klara det här osv. Jag vet ju att jag kommer klara det, jag skulle absolut inte vilja äta onyttig mat nu. Har ingen längtan efter det. Nåväl, så här kände jag i förmiddags. Men sedan var jag på streetdance och allt vände och nu känner jag mig jättepeppad och glad igen. Från hopplöshet till hopp på samma dag, så härligt! Nu, mat- och träningsdagbok, dag 2 av 14.

Frukost: Frozen banana yoghurt med god topping (mullbär, gojibär, pumpakärnor, mandlar).

Mellanmål på förmiddagen: Lite turkisk lättyoghurt med frön och gojibär.

Lunch: Jag har varit ledig idag och min älskade fina mamma var här på lunch. Vi åt mozzarellaomelett med blandad sallad. Enkelt men gott!

Mellanmål på e.m: Till efterrätt på lunchen åt vi varsin propud med chokladsmak och jag toppade min som jag brukar. Det fick bli mitt mellanmål, sedan stod jag mig hela eftermiddagen.

Middag: Blomkålspizza. Här ligger den på plåten, jag åt förstås halva och Jens halva. Det var längesen sist och sååå gott! Recept finns här.

Träning: Jag, mamma och Jens promenerade lite mindre än en timme. Sedan var jag på ett streetdance-pass, som sagt, för första gången på tre veckor. ÅH vad jag har längtat och ÅH vad det var kul. Efteråt gick jag ut från salen alldeles svettig och vimmelkantig av dans-eufori. Precis som det blir varje gång. Och återigen full av pepp.

Hur har ni haft det idag?

Annonser
Det här inlägget postades i Matdagbok. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Från matig hopplöshet till matigt hopp

  1. Tessa i höghuset skriver:

    Hej! Vill du ha feedback på kosten? Eller inte? Jag Vill ju inte opåkallat kommentera ju!

    Om inte, sluta läs nu:
    (I vilket fall, heja dig!)
    ——————–
    Fundera på hur du skiljer på vardag och fest? Kan det funka för dig eller ställer det till det för dina triggers? Jag skulle tänka att torkad frukt/bär, som mullbär tex, är fest. Likaså propud, det smakar väl sött och choklad= fest, eller efterrätt. Även om du alltid skippar de riktigt onyttiga grejorna med socker i, kan man ju klassa goda och kaloritäta – men hälsosamma- rätter som fest, dvs något man äter till helgen eller vid särskilda tillfällen. Det är när det blir för ofta som det blir för mycket.

    Sen har jag kanske ett tips när matinspirationen tryter, förutom gröt och omelett och sånt du redan kör. Kör lite grönsaker bara, skala några morötter, skiva goda tomater, eller gör lite spetskålssallad med olja vinäger eller citron och sen någon färdig proteinkälla som tonfisk, makrill, rökt lax, lufttorkad skinka, kokta eller stekta ägg eller rökt kött, tex Lammbog man kan ha i kylen och karva på länge. En klick matyoghurt till. Jag kör ibland bröd till, men om det inte funkar för dig kan du ju hoppa över det.

  2. Har tappat lite motivering men så kikar jag in här och får pepp. TACK 🙂 Hade springuppehåll igår – man ska ju ha det – men jag trivs inte med det.
    Love your blogg! NU ska jag precis börja läsa din bok ”Thrillerliv”. Ska bli kul 🙂

  3. Emma skriver:

    Jag följer symmetrybreakfast på Instagram. Fina bilder (men förstår inte riktigt hur han orkar variera så fint varje dag).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s