Svar på några frågor från läsare

Jag har fått några frågor från läsare som jag tänkte svara på efter bästa förmåga i ett inlägg! Alla kan ju ändå gå in och läsa kommentarerna så jag hoppas att alla är ok med att jag försöker svara på dem så här. Har du något att bidra med, som jag har glömt eller som du tänker annorlunda kring? Svara gärna i kommentarsfältet!

Jag har en fråga till dig angående träningskläder. Jag undrar vad du har på dig när du tränar och om du har något tips på prisvärda träningskläder som sitter bra på större kroppar (rörelsevidd, inte som tajta korvskinn). Jag har märkt att det sätter käppar i hjulet för min träning när jag inte har på mig kläder som känns bra (inte så konstigt) men vet inte riktigt vad det är jag är ute efter. Sportaffärerna och HM kör mest på tajta linnen och t-shirts som inte alls är vad jag vill ha på mig. Jag har också svårt att hitta någon bra sport-bh som inte trycker ihop brösten och ger klaustrofobi. Har du några tips?

Faktum är att jag kör vanlig behå, allt måste bara vara så ENKELT för mig kring träningen. Jag har faktiskt fått mina träningskläder i present av min lilla mami! Tror hon har köpt dem på typ intersport, stadium eller liknande. Tidigare hade jag en stor rosa sak i bomull, den är faktiskt för stor nu men den var rymlig och skön. Nu kör jag på svarta tajta klassiska träningskläder men jag har slutat bry mig om folk kollar på min mage (som ju är större än resten av min kropp pga har äppelkropp). Men tajta linnen är uteslutet för mig, jag hatar för övrigt linnen, shorts, kjolar osv ganska mycket överlag. Kläder ska vara bekväma och fina (fast med träningskläder gör det mig inget om de är lite fula)! Kanske inte så bra svar men kolla sportkedjorna. Någon annan kanske har tips annars? Jag har en känsla av att Kappahl kan ha bra vanliga kläder som kan användas som träningskläder, men är inte säker.

Jag följer din inspirerande blogg med stor behållning och mycket igenkänning, och nu har jag en fråga till dig om du skulle ha tid och lust att svara! Jag undrar om du, nu när du har hittat ett bra tänk runt kost och häsa, fortfarande får riktiga j**la svackor någon gång? Anledningen är att jag för ett tag sedan kände att jag äntligen hade lyckats vända mitt tänk och mina vanor, men nu har åkt på ett riktigt bakslag den senaste veckan. När jag säger att jag lyckades vända mitt tänk så menar jag inte att jag gav mig in i någon gammal ”nu börjar jag mitt nya nyttiga liv och ändrar allt” och sen lyckades hålla det, utan jag började tänka mer i dina banor, att det handlar om att ta hand om sig själv och att det faktiskt är tillfredsställande med bra mat som gör en pigg och stark. Den stora skillnaden är att jag inte har försökt mig på att helt sluta med socker eller något annat, utan har dragit ner kraftigt på det och jobbar på att klara en balans ändå (kanske är det mitt problem?). Det har gått så himla bra och jag har gått ner ett par kilo och känt mig piggare. Men så för någon vecka sedan, troligtvis i en kombination av PMS och massor av stress på jobbet, så började jag köpa godis eller glass (i relativt små mängder som jag intalade mig själv var ”legitimt”, men ändå), och så fortsatte det varje dag i drygt en vecka. Plötsligt var det återigen det enda som rörde sig i mitt huvud, och jag ville liksom bara skita i allt. Det kändes lite som om någon annan tog över i mitt huvud. Och sedan ånger på det. Nu försöker jag tänka snälla tankar mot mig själv och bara återuppta det sunda spåret igen, men det känns så himla deppigt att återigen ha hamnat i det där destruktiva ”fram och tillbaka”-köret. Så, min fråga är alltså om du fortfarande hamnar i de där riktigt djupa svackorna, och hur du i så fall tacklar det? Och tror du att det är helt avgörande att helt sluta med socker och andra triggande matvaror? Jag antar det, eftersom du har gjort det, men undrar ändå hur du tänker runt det. Tror du att du kommer att kunna äta av allt i måttliga mängder någon gång i framtiden? Tack för en bra blogg!

Hej och tack för din kommentar och för att du delar med dig! Jag är ingen expert alls, så jag svarar helt och hållet utifrån min personliga erfarenhet: Min grej har varit att vara ärlig mot mig själv med vad som triggar mig. Jag har märkt att jag INTE blir triggad av att äta t. ex bulgur, frukt, köpa mat på babel deli ibland (som innehåller bröd och bulgur), rawfood-bollar, potatis, proteinpudding osv. Andra blir triggade av dessa livsmedel och då är det kanske bäst att utesluta dem. Jag har inte hamnat i någon svacka alls sen min STORA livsstilsförändring i februari och tänker att det har flera skäl:

1. Jag äter noll sötsaker och godis. Alltså inga alls. Men om jag är extra sugen eller hungrig så är jag okej med att jag äter mer mellanmål eller större portioner den dagen. Jag räknar inte kalorier så jag försöker att inte vara så besatt i mina tankar.
2. Om jag vet att jag ska på kalas eller andra sammanhang där det finns sötsaker så planerar jag och tar med mig ett rejält mellanmål som jag blir mätt på. T. ex en burk med 1.5 dl turkisk yoghurt och en liten fryspåse med lite frön och sånt som jag häller i. Så äter jag det när de andra äter tårta.
3. Om jag hamnar i sammanhang där jag äter pasta eller bröd så gör jag ingen grej av det. Det är ingen fara om jag gör det ibland, bara jag inte köper hem en brödlimpa eller ett paket riskakor för då tar de slut på en halvtimme. Jag försöker att undvika dåligt samvete och ångest kring mat i görligaste mån.

Jag har alltså inte hamnat i någon svacka, och tror det beror på att jag inte upplever min tillvaro som strikt eller begränsad. Jag behöver inte äta torr och tråkig mat och behöver aldrig gå hungrig. Om jag är jättesugen någon dag så köper jag tre rawfoodbollar och äter dem, är jag inte så sugen så köper jag en. Och så känns det superlyxigt och gott! Det du beskriver tror jag är en beroendeproblematik, jag känner såväl igen det från tidigare i mitt liv. Det finns folk som är religiöst troende på att man måste plocka bort frukt och potatis och sötningsmedel och frukt och så. Jag tror inte alls på den grejen. Jag skulle aldrig orka leva så hela mitt liv. Men det beror nog på vad som triggar en som sagt. Däremot inser jag att jag aldrig någonsin i mitt liv kommer kunna börja äta kakor, godis, choklad eller sådant igen eftersom då vill jag bara äta jämt och det tar aldrig stopp. Jag får aldrig nog. Jag vill äta från morgon till kväll och gör det också. I smyg. Så vill jag inte leva igen. Nu mår jag mycket bättre och äter godare mat. Däremot tröttnar jag/hamnar i svackor med matlagningen. Nu har jag haft en sådan svacka i några veckor, jag är stressad på alla fronter och bara PALLAR inte laga mat. Jag har löst det genom att ändå försöka äta okej alternativ som jag gör själv. Till exempel caprese eller mozzarellaomelett eller frukostmat till lunch/middag. Det är jättebra mat och jag går ner i vikt men slipper laga mat när jag inte har en sådan period. Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig! ❤

Hej! Jag har funderat lite kring att jämföra sig med andra. Du jämför ju dig bara med dig själv och är noga med att betona att det är dina val och inte behöver vara rätt för någon annan. Själv har jag svårare att inte jämföra mig på så vis att jag tex tänker ”oj hennes mått är ungefär som mina, borde jag också vilja gå ner i vikt?” (Vilket jag kanske borde), men jag kan även märka att jag påverkas ”åt andra hållet” när jag får se tjocka kroppar på insta som vidsr upp sig utan koppling till ambition att vilja gå ner i vikt, då kan jag liksom tänka att ”nä just det man kan ha olika form och trivas olika”. Jag fattar att det givetvis är hos mig det ligger, att jobba på att inte jämföra, men har du funderat något kring det när du valde att lägga ut siffrorna? Ett annat sätt hade ju tex kunnat vara att bara skriva hur mycket man minskat.  En annan sak jag funderat över (läs med lättsam nyfiken ton :)) är att du ofta skriver att du är helt emot förbud. Men samtidigt skriver du ofta att du uteslutit vissa livsmedel så som socker, bröd, pasta och försöker utesluta vissa måltider så som kvällsmålet. Vad är skillnaden mellan förbud och uteSluta i din mening? Jag tror nämligen det kan vara just den retoriska skillnaden mellan att tänka ”jag får inte” och ”jag väljer att inte…” Eller ”just nu provar jag att välja att inte…” Och funderar på om det är just där framgångsfaktorn ligger – i det retoriska mer än dem egentliga skillnaden.

Jag ÄLSKAR tjocka kroppar på instagram, jag vill se dem jämt! Jag har törstat efter dem i hela mitt tjockisliv. Men för mig finns det ingen motsättning mellan att vara för att tjocka kroppar ska spridas och synas, och att jag själv vill gå ner i vikt.  Siffrorna har jag lagt ut sen jag började blogga här för drygt två år sen (även om jag inte gick ner första ett och ett halvt året typ).  Jag har funderat mycket kring det fram och tillbaka, men valt att ändå behålla siffrorna. Men jag lägger numera ut dem bara varannan vecka i stället för varje, och försöker vara jättenoga med att balansera upp det med massa annat. Som bodypositiva grejer som jag kommer tipsa om mer och mer. Som att berätta mina erfarenheter av att vara tjock. Och visa bilder på mig, och visa att jag går ner på ett hälsosamt sätt och att det går utan att vara strikt eller köra på quickfix-metoder. Jag tycker jag får en bra balans.
Andra frågan: Du har rätt på ett sätt, det blir ju som förbud. MEN jag äter bröd när jag köper babel deli för det är bröd i den rätten. Och just med sötsaker är jag gravt sockerberoende. Mängdmässigt kan det nog jämföras med en bänkalkis ungefär (sorry för den termen). När jag äter socker och choklad så äter jag från tidig morgon (på väg till jobbet köper jag på pressbyrån) till sen kväll, i smyg. Jag har noll kontroll. Därför har det blivit ett måste för mig att utesluta just rena sötsaker och att inte köpa hem vanligt bröd eller vanlig pasta. Men jag tycker inte det är något förbud, i stället har jag upptäckt annat som inte gör mig lika trött och som jag nu upplever som godare 🙂 Jag försöker se allt från den lustfyllda och positiva synvinkeln. Det där med kvällsmålet handlar om att om jag äter FÖR mycket så går jag inte ner. Men de dagar jag är hungrig på kvällen så äter jag kvällsmål utan att känna ångest och njuter av varenda frö och varenda mandel. Hoppas det här var ett okej svar på din fråga och tack för att du frågade och engagerar dig!

Om någon har fler frågor så shoot!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Svar på några frågor från läsare

  1. m skriver:

    Tack så mycket för ditt svar på min fråga! Det var helt okej att göra ett inlägg av det, kan jag bekräfta. Jag får fundera på hur jag ska tackla det som jag också tror är en beroendeproblematik. 🙂

    • Anna skriver:

      Hej M,

      Där finns mycket hjälp att få 🙂
      Mitt tips är att börja titta på denna föreläsning på webben av Bitten Jonsson, kanske vår mest kända röst om sockerberoende. Hon har jobbat med och behandlat sockerberoende i mååååånga år.

    • Nanna skriver:

      Vilken fantastisk föreläsning om socker. Tack!

    • m skriver:

      Tack, Anna! Jag har redan sett den tidigare. Den är intressant.

  2. Marianne skriver:

    Fina, fina Jessica! Tack för det här toppinlägget. Go on!

  3. Marie skriver:

    Apropå detta med jämförelser som nämns ovan: för mig var det något positivt. Jag väger 25 kg mindre än dig, men har ett snäppet bredare höftmått. Jag kommer aldrig att kunna ha små taniga storlekar, såvida jag inte blir anorektiskt papperstunn. Insikten att vi alla har olika kroppsliga ramar och att det inte är så mycket man kan göra åt det är viktig. Det finns verkligen inte en storlek eller en metod som passar alla. Tyvärr agerar somliga som skriver om kost och hälsa som om så vore fallet. Jag tänker på den där lite dumdryga föreställningen att alla kan få exakt den kropp de vill ha om de bara anstränger sig – som kunde benen bli längre, bäckenpartiet smalare och magrutorna mer utmejslade om man bara jobbade tillräckligt hårt på det. Så är det förstås inte. Därför är din vänliga och tillåtande ton så mycket bättre. Jag tror det tilltalar fler läsare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s