Vägning: Jag fortsätter ner i vikt!


Bild på morgonens frukost, frozen banana yoghurt med massa god topping. Och kaffe, icke att förglömma!

Två veckor har gått (dessa vägningar blir verkligen en påminnelse på hur tiden RUSAR fram) och det är ännu en gång dags för vägning och mått.

Nu har jag gått ner totalt 13.6 kilo sen jag vägde som mest och 9.2 kilo sen början av februari!

Vikt: 88.3 kilo, dvs minus 0.9 jämfört med för två veckor sen.

Startvikten var 101.9 kilo till mina 161.6 cm (jag touchade den vikten, 101.9, så sent som i augusti 2015).
Målvikten är tillsvidare ca 70 kilo.

MÅTT

Överarm: 35 cm, plus-/minus noll sen sist och så har det sett ut ett tag. Jag har dock slutat förvånas, tänker att det väl helt enkelt försvinner någon annanstans på kroppen där jag inte mäter. När jag började styrketräna i april 2015 var det 41 cm.

Lår: 60 cm, plus/minus noll. Startmåtten i april 2015 har jag inte registrerat men i början av 2016 var måttet 66 cm.

Rumpa: 110 cm, också plus minus noll jämfört med två veckor sen. Startmåttet i april 2015 var 118 cm.

Midja: 105 cm, plus minus noll sen sist. Startmåttet i april 2015 var 117 cm.

Mående: Sådär. Jag har haft lite problem med magen senaste veckan och dragit på mig en inflammation i axeln plus varit galet trött. Detta har gjort att jag inte alls har promenerat som jag ska den här veckan, men styrketränat har jag åtminstone. Och psykiskt mår jag alldeles strålande. Och det fysiska går nog över snart. Så det är helt okej ändå!

Kommentar: Som ni ser fortsätter jag att kämpa på efter bästa förmåga. Om jag skulle plocka bort lite frön och sånt så skulle jag kanske gå ner ännu mer men jag har inte bråttom, då äter jag hellre gott och låter det ta lite tid. Med matdagbok kommer jag göra så att jag samlar ihop kanske fyra dagar i taget, men jag fortsätter ett tag till med matdagbok tänkte jag!

Nu kan du följa min mat och träning dag för dag på instagramkontot @jessicasviktigamal, följ gärna!

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vägning, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vägning: Jag fortsätter ner i vikt!

  1. Agneta skriver:

    Gud vad du är bra.Älskar att följa din peppblogg! Mera sånt Sverige! Kram kram

  2. M skriver:

    Har du något råd till en sockerberoende, mer eller mindre ätstörd och överviktig gammal bantare? Hittar varken motivation eller kontinuitet i min sk. hälsoresa.. Äter nyttigt, men för mkt och triggas av vägning, tankar på vikt etc, samt ofta hungrig. Jag brukar vara den som prackar på mina (nu ej längre fungerande för mig) råd på andra men nu har jag alltså svårt att ta mig upp på vanan. Hur hittar du kraften? Gillar motion egentligen men har svårt att prioritera det och göra det regelbundet. Det blir allt eller inget med allt! Och nyttig mat är ju inte nyttig när man äter nonstop som jag tenderar att göra nu. Mkt skam i detta med eftersom folk ”förväntar” sig resultat iom att jag undviker socker etc och vill gärna komma med åsikter hit och dit, är liksom den tjocka ovetande tjejen.. Dock påläst men det hjälps ej. Aaahhh.. Väger som dig ungefär men med 116 cm runt midjan = extremt behov av rörelse och träning, mer det än viktnedgång faktiskt!

  3. m skriver:

    Wow! Verkligen bra. Helt rätt att inte ha mer bråttom, tror jag.

  4. cecilia skriver:

    Härligt, grattis! Långsamt och hållbart, väldigt inspirerande! Håller helt med dig – du skulle ju kunna ta bort alla frön, nötter, frukt och annat som EV på nåt sätt kan ge extra kalorier men det vet man ju vid det här laget (är oxå ”erfaren” bantare 🙂 ) att det kommer funka jättebra sålänge du håller det, så att säga, sen börjar man äta igen – för vem vill inte äta en frukt då och då?! och då går man upp igen. Så det ENDA hållbara är sund kost och motion – och det vikitgaste är att man mår psykiskt bra – tycker iaf jag – för då brukar vikten förr eller senare balansera sig av sig självt.

  5. Nanna skriver:

    Du är ju helt fantastisk! Bra jobbat. Klart man ska äta något gott också och njuta trots att man vill gå ner i vikt.

    En gång för typ en miljon år sedan såg jag en dokumentär om att människor som lyckas gå ner är dom som vågar röra på sig. Alltså att man tex sitter och vickar med en fot när man kollar tv eller typ var tionde minut sträcker ar armarna över huvudet….liksom sånt där litet som bara ger aningens höjd puls men det ökar den allmäna förbränningen. Tänkvärt.

    Eller alltså. Det tycker jag som liksom inte direkt älskar att tok-träna.

  6. m skriver:

    Jag följer din inspirerande blogg med stor behållning och mycket igenkänning, och nu har jag en fråga till dig om du skulle ha tid och lust att svara! Jag undrar om du, nu när du har hittat ett bra tänk runt kost och häsa, fortfarande får riktiga j**la svackor någon gång? Anledningen är att jag för ett tag sedan kände att jag äntligen hade lyckats vända mitt tänk och mina vanor, men nu har åkt på ett riktigt bakslag den senaste veckan. När jag säger att jag lyckades vända mitt tänk så menar jag inte att jag gav mig in i någon gammal ”nu börjar jag mitt nya nyttiga liv och ändrar allt” och sen lyckades hålla det, utan jag började tänka mer i dina banor, att det handlar om att ta hand om sig själv och att det faktiskt är tillfredsställande med bra mat som gör en pigg och stark. Den stora skillnaden är att jag inte har försökt mig på att helt sluta med socker eller något annat, utan har dragit ner kraftigt på det och jobbar på att klara en balans ändå (kanske är det mitt problem?). Det har gått så himla bra och jag har gått ner ett par kilo och känt mig piggare. Men så för någon vecka sedan, troligtvis i en kombination av PMS och massor av stress på jobbet, så började jag köpa godis eller glass (i relativt små mängder som jag intalade mig själv var ”legitimt”, men ändå), och så fortsatte det varje dag i drygt en vecka. Plötsligt var det återigen det enda som rörde sig i mitt huvud, och jag ville liksom bara skita i allt. Det kändes lite som om någon annan tog över i mitt huvud. Och sedan ånger på det. Nu försöker jag tänka snälla tankar mot mig själv och bara återuppta det sunda spåret igen, men det känns så himla deppigt att återigen ha hamnat i det där destruktiva ”fram och tillbaka”-köret. Så, min fråga är alltså om du fortfarande hamnar i de där riktigt djupa svackorna, och hur du i så fall tacklar det? Och tror du att det är helt avgörande att helt sluta med socker och andra triggande matvaror? Jag antar det, eftersom du har gjort det, men undrar ändå hur du tänker runt det. Tror du att du kommer att kunna äta av allt i måttliga mängder någon gång i framtiden? Tack för en bra blogg!

  7. B skriver:

    Hej! Jag har funderat lite kring att jämföra sig med andra. Du jämför ju dig bara med dig själv och är noga med att betona att det är dina val och inte behöver vara rätt för någon annan. Själv har jag svårare att inte jämföra mig på så vis att jag tex tänker ”oj hennes mått är ungefär som mina, borde jag också vilja gå ner i vikt?” (Vilket jag kanske borde), men jag kan även märka att jag påverkas ”åt andra hållet” när jag får se tjocka kroppar på insta som vidsr upp sig utan koppling till ambition att vilja gå ner i vikt, då kan jag liksom tänka att ”nä just det man kan ha olika form och trivas olika”. Jag fattar att det givetvis är hos mig det ligger, att jobba på att inte jämföra, men har du funderat något kring det när du valde att lägga ut siffrorna? Ett annat sätt hade ju tex kunnat vara att bara skriva hur mycket man minskat.

    En annan sak jag funderat över (läs med lättsam nyfiken ton :)) är att du ofta skriver att du är helt emot förbud. Men samtidigt skriver du ofta att du uteslutit vissa livsmedel så som socker, bröd, pasta och försöker utesluta vissa måltider så som kvällsmålet. Vad är skillnaden mellan förbud och uteSluta i din mening? Jag tror nämligen det kan vara just den retoriska skillnaden mellan att tänka ”jag får inte” och ”jag väljer att inte…” Eller ”just nu provar jag att välja att inte…” Och funderar på om det är just där framgångsfaktorn ligger – i det retoriska mer än dem egentliga skillnaden.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s