Clean eating

Jag har läst en intressant  bok, ”Eat clean” av Kristina Andersson. Där skriver hon om det populära begreppet och vad det egentligen innebär. Det handlar väl egentligen om att bara försöka få upp ögonen för vad maten innehåller egentligen. Och att försöka att undvika tillsatser och äta så o-processad och naturlig mat som möjligt. Det är ingen diet eller ”religion” som vissa andra kosthållningar kan kännas som. För mig innebär religiöst anstrukna kosthållningar – i meningen att man ska vara otroligt strikt i det man äter – numera alltid en varningsklocka och ett tecken på att om jag anammar det tänket så kommer jag tröttna efter ett tag. Därför är det skönt att Kristina Andersson gång på gång påpekar att man inte behöver vara stenhård mot sig själv, men försöka åtminstone anamma tänket clean eating efter ork och förmåga. Omedvetet tycks jag själv ha börjat tänka så här, inser jag när jag läser. Ibland händer det att jag äter sprödbakad torskfilé, till exempel (som ju är processad mat) och jag gör ingen grej av det. Men på det stora hela försöker jag äta naturliga råvaror och mycket frukt och grönsaker efter bästa förmåga.

Det är ju egentligen inga konstigheter att det inte är bra att proppa kroppen full med tillsatt socker, E-ämnen och annat. Tricket är att faktiskt börja läsa innehållsförteckningen på maten innan man köper den. Det tar inte många sekunder och efter bara ett par-tre mathandlingar lär man sig att lägga märke till vilken mat som är naturlig och inte. Korv, not so much. Blomkål, absolut. Nötfärs, absolut. Chicken nuggets, nej. Färdigrätter, nej. Till och med i vissa av salladsblandningarna i butikens salladsbar har de stoppat in konstiga ämnen. Det finns ju luringar, som müsli som marknadsförs som nyttig men sedan innehåller massa konstiga tillsatser och socker. Eller påläggsskinka som ju också innehåller socker och tillsatser. Numera handlar jag aldrig hem någonting sådant. Om jag någon gång får i mig sådan mat när jag (vid sällsamma tillfällen) äter ute eller inte har något alternativ, så kommer det givetvis inte att påverka vare sig min viktnedgång eller någonting annat i min kropp. Och då är det inte hela världen heller. Men om jag äter sådant varje dag blir det ju någonting annat, som kommer påverka kroppen på ett negativt sätt.

Clean eating, med en nypa salt, känns helt enkelt som ett sunt och självklart sätt att tänka. Om man inte blir fanatisk, för då kommer en dag när man rycker på axlarna och tänker att man inte orkar hålla på längre. Det visar åtminstone min erfarenhet.

Vad tänker du om clean eating?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

13 kommentarer till Clean eating

  1. Liselotte skriver:

    Jag förstår så klart poängerna rent ”sundhetsmässigt”, men själv skulle jag varken orka eller våga:

    http://liselotte.livskick.nu/2014/08/20/ren-mat-eller-rent-helvete/

    http://livskick.nu/matprat-livskick-vill-slippa-2016/

    Utöver risken för maniskt beteende (jag misstror alltså mig själv här 😉 ) känner jag att jag inte VILL ha för stor koll. Väljer 2 års kortare liv/mindre klar hud/några kilo extra (eller vad folk nu hävdar att ren mat ger) framöver att kategorisera mat så.

    Du verkar dock känna dig själv och kunna hantera det hela rätt – och då ser jag inga problem alls 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Liselotte, TACK för att du kommenterar och tipsar om så bra länkar som balanserar upp. Varje gång jag ser en kommentar av dig blir jag glad. (Ok jag blir glad för alla kommentarer men lite extra för dina)! Superbra länkar. Jag tänker som sagt absolut inte anamma detta tänk med hull och hår, tyckte mer det var lite kul att jag själv redan börjat tänka så i och med min livsstilsförändring i februari i år. Man kan ju inspireras av det utan att bli helt manisk. Men om du känner att det är svårt för dig med den balansen så är det bra att du struntar i det! ❤

    • Jessica Johansson skriver:

      PS. För mig finns det liksom aldrig någon risk att jag äter för lite eller så, eftersom jag verkligen ÄLSKAR att äta. Risken är alltid att jag äter för mycket i stället. Och då tänker jag att det är bra att inspireras av sådana här tankegångar 🙂

  2. Lina skriver:

    Jag är osäker, men jag tror att din nya favoritfrukost innehåller väldigt mycket energi. Kanske har du redan full koll på detta?

    Det är ju bra råvaror i frozen banana yoghurt men kanske ändå viktigt att veta att banan, jordnötssmör (utan socker och salt), yoghurt, mandlar och frön är i en annan nivå än fibergröt med bär.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja jag vet att den innehåller mycket energi. 🙂 Jag ska börja variera mina frukostar så att jag äter denna kanske två dagar i veckan och annat resten av veckan (gröt, smoothies, overnight oats, chiapudding osv). Med start i morgon faktiskt, har redan köpt hem lite ingredienser. Och jag försöker att inte fokusera på kalorier heller. Men tack för omtanken! ❤ och givetvis äter jag jordnötssmör utan socker och salt.

    • MB skriver:

      Jag tror Jessica gör helt rätt ändå. Hon äter bra fetter som gör henne mätt. Det är kanske viktigare än snabb nedgång i vikt? Och Jessica, läs detta, superbra skrivet och mycket intressant. Denna forskning stöder ditt sätt att äta dvs när du gör en långsam viktnedgång och fokuserar på bra ren mat.
      http://www.runnersworld.se/blogs/hjarnfysik/index.htm

    • Jessica Johansson skriver:

      PS. jag vill också påpeka att jag alltid har haft mycket pumpakärnor + mjölk på min gröt och ibland även mandlar. Men visst är det säkert skillnad. 🙂

    • Lina skriver:

      Vad bra – då har du redan koll på detta! Du kanske inspirerar andra läsare också så då är det ju bra att det framgår att det är en energirik måltid.

      Även om man inte räknar kalorier så är det ju i slutändan alltid energi in – energi ut som gäller. (Jag räknade lite på ingredienserna och blev förvånad över det höga resultatet).

      • Jessica Johansson skriver:

        Jo absolut men jag har inte bråttom ner i vikt och går ju ner ändå 🙂 fast jag äter så mycket frön osv osv så har jag ju ändå fortsatt ner i vikt hela tiden så då förstår jag egentligen inte varför jag ska oroa mig. Det är viktigt att jag får äta god och lyxig mat till vardags som ändå inte är onyttig, jag ska ju orka hålla detta hela livet. Har inte räknat ut kalorier för frukosten (eller något annat av det jag äter) men så farligt tror jag inte det är. 🙂

    • Lina skriver:

      Jag har ju inte skrivit att du ska oroa dig, eller ens att jag föreslår att du bör byta frukost.

      Jag skrev i all välmening information som jag tänkte att kanske du, eller dina läsare, hade nytta av.

      Du verkar inte uppskatta att ha en dialog kring ämnet så jag ska inte skriva mer.

      • Jessica Johansson skriver:

        Nu missförstod du mig, jag började ju med att tacka för omtanken osv. Du får gärna skriva mer! 🙂

    • Lina skriver:

      Ok. Vad bra!

  3. Agneta skriver:

    Jag tror inte det är några problem med torsken du äter.Jag skulle inte räkna det till processad mat.Det är nästan bara fisk. Bra mat. Keep up the good work!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s