Min mat– och träningsdagbok, torsdag

Frukost: Frozen banana yoghurt (se recept här) med frön, mandlar, mullbär och gojibär.

Mellanmål på förmiddagen: Turkisk lättyoghurt med lite frön och mandlar.

Lunch: Kikärtspasta med köttfärssås (matlåda från frysen). Jag hann inte förbereda någon sallad i morse innan jobbet så det fick bli några fattiga paprikabitar till maten.

Mellanmål på eftermiddagen: Naturell lättkvarg, ca 1-1.5 dl. Med hallon och några nypor frön.

Middag: Jag och Jens var på långpromenad på Söder och ville gå lite till så jag åt i farten. Det är ingenting jag gör ofta numera (förut gjorde jag det många gånger varje vecka), väldigt sällan snarare. Någon gång i veckan brukar jag unna mig att köpa hem från Babel deli (och då är det bulgur, fetaostknyte osv i den rätten men det har gått jättebra ändå hittills!) men är alltid noga med att känna vad som triggar mig och inte. Jag blir inte triggad av ceasarwrap som jag åt till middag idag, snarare tyckte jag inte alls att det var särskilt gott. Jag har ställt om mina smaklökar helt enkelt! Men jag tror inte på piskor utan åt maten och tänker inte göra det till någon vana. Jag vill också förmedla att man inte behöver vara så himla extrem åt något håll, då blir det inte en hållbar livsstil utan något man orkar ett tag och sen slutar med. Jag vill orka hålla den här livsstilen hela mitt liv och då innebär det ibland oförutsedda situationer och det är inget att få ångest eller panik över!

Träning/motion:

En långpromenad på Söder i solen, vet inte hur länge vi gick riktigt men länge (dock inte i powerwalk-takt).
Och en timmes styrketräningspass nu på kvällen på Sats, är så stolt att jag kom iväg fast jag var lite trött!

Jag är jättenöjd med den här dagen. Åt ett äpple efter träningen men nu blir det inget mer idag. Vad har du ätit idag?

Följ gärna min mat och träning dag för dag om du vill, på instagramkontot jessicasviktigamal

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vardag. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Min mat– och träningsdagbok, torsdag

  1. Ellen skriver:

    Hej Jessica!
    Tycker det är kul att se hur det går för dig, hur du kämpar på, träår, äter bättre och samtidigt verkar reflektera över ditt ätande. Jag har ett litet tips! Nu när du för matdagbok blir det ganska tydligt att du äter nötter, frön, torkade bär, gojibär med mera cirka 3 gånger om dagen. Det blir därmed lätt en för stor mängd ”nötter, frön och torkade bär och frukt” vilket resulterar i mycket energi från kolhydrater och fett (även om det är bra källor till dessa näringsämnen!). Kanske får du ännu bättre resultat m du drar ner lite på dessa? Försök äta frön/nötter/torkat en gång om dagen istället och öka istället kvoten grönsaker? Grönsaksstavar ihop med exempelvis hummus är ett superbra mellanmål! Frön och nötter är ju dessutom rätt dyra varor i affären 😉
    Kram!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja du har rätt! 🙂 jag har också tänkt på det och ska försöka ändra det, har redan dragit ner en del denna vecka. Det är ju en ganska liten förändring som potentiellt kan ge ännu bättre resultat. Tack för din kommentar och omtanke!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s