Är smoothies nyttiga?

Vissa säger ju att smoothies inte är bra, att det blir för mycket frukt osv i en smoothie. Eftersom man bara sveper i sig den, schwopp säger det och så är den slut. Men då läste jag någon som hade skrivit en sak som jag genast själv har anammat: Är det rimligt att äta den mängden frukt jag stoppar i en smoothie, om den inte vore i smoothieform? Om jag skulle ha i en apelsin, ett äpple, två dl blåbär och en banan (bara som ett exempel) – då är det ju inte rimligt att jag skulle få för mig att äta den mängden om det inte vore i drickbar form. Åtminstone inte i ett svep. Men att dricka samma mängd går ju på ett kick. Däremot är det helt rimligt att jag skulle kunna äta yoghurt, chiafrön, en banan och en dl blåbär i en skål. Och därför är det också rimligt att ha dessa saker i en smoothie.

Himla enkel men bra grej att ha i åtanke tycker jag, så jag brukar bara snabbt fundera på det numera innan jag mixar mig en smoothie. Förr om åren brukade jag göra smoothie på vaniljyoghurt och t.ex hallon och banan och tyckte jag var supernyttig. Nu har jag ju lärt mig att vaniljyoghurt innehåller socker så det skulle jag aldrig få för mig. Jag försöker hålla mig till 2-3 frukter per dag som max. Men att sluta äta frukt känns inte heller som ett klokt beslut för min egen del. Lagom är bäst!

Vilka är era favoritsmoothies förresten?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Är smoothies nyttiga?

  1. Anna skriver:

    Kör alltid på 1 apelsin, 1 banan, blåbär/hallon/jordgubb, spenat, ingefära och soyamjölk som jag mixar länge.

  2. Anna skriver:

    Min frukostsmoothie borde nästan inte få kallas smoothie, men testa gärna (den är godare än vad den låter):
    kokosmjölk (knappt 1 dl)
    grönkål, nåt blad
    en näve bladspenat
    några blomkålsbuketter, alt broccoli
    lite vitkål
    blåbär
    en halv banan (ett måste för att få lite sötma enl mig)
    vatten/mjölk/naturell yoghurt

    Mixa!

    Låter ju inte gott, men är drickbart och helt okej gott. Lite ingefära är gott i också!

  3. moa skriver:

    I dag gjorde jag en sommarsmoothie på vattenmelon, banan, bär, citron och ingefära. Man kan ha i gurka också för maximal fräschör!

  4. Therese skriver:

    Bra tips på smoothies mottages gärna. Barnen älskar smoothies. Jag kör på en banan, stor näve frusna bär, blåbär, jordgubb eller hallon samt mjölk eller naturell yoghurt. Barnen älskar men skulle kanske behöva varieras!

  5. Tette skriver:

    Jag gör smoothies till mina barn på banan (1 banan till två portioner), lite frusna bär (oftast blåbär som vi har mycket hemplockade), mild naturell lättyoghurt och en skvätt mjölk för konsistensen. Det blir sötma av bananen, helt tillräckligt. Jättegott!

  6. Ann skriver:

    Detta har inget med ditt inlägg att göra utan snarare en fråga , vad händer med ditt instagram konto? Du började bra, just nu ligger du efter , fotar ej mat som du ansér onyttig, tex PRO pud eller heller inga bilder på Sally V tair som du äter ibland . . . .. allt ligger i efterhand känns ej som ett rättvist konto då. Jag blir inspirerad av detta men då vill jag gärna se all mat. Och det tar inte lång tid att fota mAten . .. . Framför Llt skulle jag vilja ha bild på mTen du äter ute från Sally Voltaire. För inspiration… Har ej vart där men framföralltatt du uppdaterar kontot som i början annars förlorar det sin eller sitt syfte.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag vet, jag har kört igång idag faktiskt med att fota allt igen! 🙂 Förstår att det blir fel annars men har försökt uppdatera i textform när jag inte har lagt in bilder. Men nu är jag som sagt igång igen med att lägga ut precis allt!

    • Jessica Johansson skriver:

      Och PS, jag tycker inte att propud är onyttigt. 🙂 Jag har märkt att jag klarar av att äta propud och rawfoodbollar utan att äta för mycket.

  7. Cecilia skriver:

    Mina smoothies behöver vara rosa för att jag ska gilla dem. Fast jag inte annars är nån rosa person. 🙂 Grönt vill jag ha varmt så då kanske vi kallar det soppa.
    Min favorit är frysta svartvinbär och lingon mixade med fil eller turkisk yoghurt. Ibland blir det i skål som glass men för det mesta i finaste glaset.

  8. Johanna skriver:

    Har jag förstatt det rätt är det sa att när man mixar/juicar frukt och grönsaker sa bryts fibrerna ner och sockret frigörs och därför ska man inte överdriva med det. Man pratar ju mycket om att man ska äta fem frukter/grönsaker om dagen. Mixar du de alla i nagot drickbart räknas de bara som en. Rätta mig om jag har fel. Med det sagt vill jag ända tillägga att jag älskar smoothies och färskpressade juicer!☺

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s