Lägesrapport: Promenader, mat osv.

Sedan jag skrev helt nyligen om att jag har svårt att komma ut på promenader så har jag gått varje dag! Ibland 45 minuter, ibland en timme. Alltid i rask takt, så typ powerwalk-takt. Det känns verkligen skönt att vara igång med promenaderna igen. Förutom att de är bra motion så kommer jag alltid på idéer och så när jag går. Även om jag alltid lyssnar på podcast eller musik. Gemensamt för varenda promenad är att de alltid känns värt det efteråt, precis som styrketräningen.

När det gäller mat har jag inte precis haft en innovativ vecka. Vi är lite panka just nu och jag har fått ta det som finns. Men häromdagen svängde jag ihop en turkisk linsgryta som blev ett gäng matlådor. Och idag blev det sprödbakad torskfilé (vi hade det i frysen och jag har som princip att halvfabrikat är ok ibland, det har funkat bra ändå för mig) men till det gjorde jag en sallad med bladspenat, röda linser, rödlök, några mandlar, olja, flingsalt och pressad citron (medan Jens kokade ris till sin i stället) och plötsligt kändes det som rena festmåltiden. Det här är något jag aldrig hade klarat tidigare, då hade jag nog bara köpt billiga färdigrätter eller mackor osv. På fredag får vi lite pengar igen och åh, vad jag ser fram emot att kunna köpa massa härliga grönsaker och prova goda sallader som jag har spanat in i inspirerande receptböcker. Och prova fler gröna smoothies så här i vårvärmen.


Nymålade väggar är ett perfekt tillfälle att arrangera om på byråer, i fönsterbröden och på skänken. Här ovan en liten teakbyrå som jag har bytt knoppar på.

Träningen går också som den ska! I måndags var jag på streetdance och så blir det två styrketräningspass och ett intervallpass den här veckan. Det känns så skönt att jag inte längre känner något behov av att ”fuska”. Jag är dock väldigt trött, tror av solen faktiskt. Vi är inne på sista säsongen av ”Breaking bad” och njuter av våra färgglada nya väggar. Ja, det var min lilla lägesrapport för dagen.

Förresten så har jag gjort prints av några teckningar. 250 för alla tre (queen of är i A5 och de andra två i A4) om någon blir sugen! De blir en fin färgklick att rama in eller bara fästa på väggen med någon fin mönstrad tejp eller pappersklämmor. Mejla mig vid intresse, på jessicajohansson85@gmail.com

Vad äter ni för mat nu i värmen? Vilka goda sallader/maträtter borde jag prova nästa vecka? Jag tänkte köra lite dag-för-dag-mat-och-träningsdagbok här i bloggen nästa vecka så tipsa gärna! Annars går det också att följa min mat och träning (med hyfsat regelbundna uppdateringar) på instagramkontot jessicasviktigamal.

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Lägesrapport: Promenader, mat osv.

  1. cecilia skriver:

    Tack för bra blogg! Jag äter mycket sallader nu, ofta till något protein som fisk eller ägg. Jag har just kommit på något som är ganska självklart som du/alla kanske redan gör men som för mig är rena tids-vinsten och nyaste grejjen 🙂 jag gör en stor sallad med typ paprika, tomat, gurka, celleri, riven morot, bönor, ärtor, sallad och annat grönt och blandar ihop sen har jag den i kylen 2-3 dagar – den håller sig bra – och så när man inte har tid/lust att göra en inspirerande färgrik sallad så har man redan en gjord!! Alltså – att jag inte kommit på det förut. Den blir LITE mjukare i konsistensen när den står, i synnerhet om man har dressing i (jag tar alltid bara lite dressing, vet inte om det påverkar) men jag är inte så känslig för sånt så det funkar jättebra. Dagens tips!

  2. Elin skriver:

    försöker undvika för mycket ost, men ja ost i sallad fungerar ganska bra för mig. jag försöker givetvis äta mindre animaliskt beror ju på humöret och plånboken som du och din sambo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s