Mina mellanmål och promenader

Det mesta flyter på bra för mig nu. Jag sköter träningen, även om det ibland har blivit så att jag kör alla tre styrkepassen under andra hälften av veckan (även om jag försöker bli medveten om det och förändra det, skönare att ha dem lite utspritt). Jag sköter maten och har inte en tanke på att äta färdigmat, det skulle kännas helt KNAS nu. Dvs har kommit så sjukt långt. Det har jag skrivit mycket om och alla minuskilon är liksom bara en fjäder i hatten och ett bevis på att jag gör rätt.

MEN det som fortfarande är lite svårt är promenaderna och mellanmålet. Jag tänker att det kanske hjälper att skriva det här bara. Det är ju inget jätteproblem eftersom jag ändå fortsätter få minus på vågen men jag försöker vara vaksam på allt och försöka göra det här så bra som möjligt men samtidigt inte köra för hårt för då kommer jag tröttna, det är ett som är säkert. Min tanke just nu är:

Jag behåller tillsvidare mellanmålen både på förmiddagen och eftermiddagen. Men ibland får jag dagar när jag äter lite för mycket mellanmål. Ofta är det som sagt nötterna som blir svårt så jag provar att helt plocka bort nötterna nu i någon månad (jag skrev det förra veckan också men nu har de tagit slut). Inte hela världen om jag äter någon nöt men ska inte köpa hem det på en månad eller så. Och med promenaderna, jaa, där har jag ingen riktig plan. Mitt fokus just nu är ju att promenera även på träningsdagar men ibland promenerar jag inte ens när jag inte har träningsdag. Så svårt att komma iväg för en människa som älskar att vara inomhus, haha.

Det här är ju verkligen petitesser jämfört med hur min situation tidigare såg ut, ända fram till februari. Jag sköter mig så fantastiskt bra jämfört med då. Men ändå är det ju kul att ha kommit så långt att det är detaljjusteringar som står i fokus!

Har ni några magiska komma-iväg-på-promenadknep så please, share!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Mina mellanmål och promenader

  1. Jasmine skriver:

    Ett tips kan vara att lägga fram den klädsel du brukar ha när du promenerar på en stol eller någonstans lättillgängligt, så du får lust att ta på dig träningskläderna. När de är på är det ett mindre steg att gå ut genom dörren. Om du känner dig trött, tänk att du bara ska gå ut och ta en nypa frisk luft. Se hur långt du orkar gå den dagen. Ett varv runt huset är ju bättre än inget, och sannolikheten ökar att du ska gå längre.

  2. Gammal? skriver:

    Du kanske inge gillar att promenera och därför inte kommer ut. Testa att cykla istället? Behöver inte innebära ombyte och racer, en tur på vanlig tantcykel duger fint!

  3. Malin skriver:

    Duktiga du!

  4. Eva skriver:

    Jag har hund så för mig blir promenaderna ett måste, oavsett väderlek. Mellanmålen är svåra att plocka bort tycker jag, jag blir så otroligt hungrig mellan målen.

  5. Eva skriver:

    Lyssna på poddar eller ljudböcker samtidigt som du går.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hihi jag är typen som lyssnar på poddar flera flera timmar varje dag så det tipset biter inte riktigt 😀 lyssnar alltid på väg någonstans, när jag ritar,när jag diskar eller städar, när jag lagar mat osv. Poddar är det bästa jag vet!

    • cecilia skriver:

      Jag hade också precis tänkt säga lyssna på poddar 🙂 Jag promenerar ca 30 min varje dag efter lunch och ibland/oftast? vill jag inte och känner att jag inte hinner men om det är en serie eller nåt man följer via podden så lockar ju det. Jag pluggar och jobbar hemifrån och kan inte lyssna då så det blir ju lite lyxigt. Kanske du kunde försöka lyssna mer på radion eller musik hemma och lyssna mer på poddar när du promenerar? Fast det kanske blir lite konstigt… vi har även ett löpband i källaren och det som får mig ner dit är att jag kan se svt eller tv4 i min iPod när jag joggar ha-ha 🙂 det är bara teknologin som driver mig att röra på mig inser jag nu!

    • Lisa Eriksson skriver:

      Ännu bättre at du redan lyssnar på poddar, bestäm då bara attdu exempelvis bara får lyssna på favoritpoden/ljudbok när du promenerar, så blir det istället att du längtar efter det. 🙂

  6. Tessa i höghuset skriver:

    Tycker mycket bättre om att gå eller cykla med ett mål, på väg dit jag ska. Kan du inte få till cykling eller promenad till jobb eller ärenden? Eller i alla fall åka halvvägs med buss? Jag tänker att det är lite lyxigt att gå, lugn och ro och antistressat, nu också vårigt!

  7. Julia skriver:

    Hej!
    Jag har följt din blogg ett par månader och ville bara säga att jag tycker du är så duktig!!!! Fortsätt kämpa och även om du har någon mindre bra dag så är du suverän ändå!

    Hälsningar från Skåne

  8. M skriver:

    Skaffa en hund? Skämt åsido, kanske försöka transportpromenera? Dvs hem från jobbet/annan aktivitet, till kompisar osv. Det blir ofta längre en man tror.

    Och så brukar i alla fall jag funka såhär. Om jag tänker ”Nu ska jag gå 1 timme” så känns det jättejobbigt. Istället tänker jag ”10 minuter räcker, bara jag kommer ut” och sen när jag kommit ut så är det så skönt att det liksom blir längre av bara farten 🙂

  9. Åsa skriver:

    Jag köpte en stegräknare, Fitbit. Går att koppla upp så syrran och jag har små tävlingar. Det sporrar oss att gå lite extra.

  10. Etta skriver:

    Boka promenaddejt med en kompis. Bestäm vilken tid ni ska ses på ett visst ställe och sen promenera ihop. Då blir det härligt och en mysig pratstund samtidigt! Och det går inte stt hoppa över, för då skulle den stackars kompisen få stå där och vänta.

  11. Ellen skriver:

    Om du tycker det är tråkigt att gå på promenad och snarare ett ”tvång” än något som du vill göra (för det är bra för hälsan) så är mitt bästa tips att ladda ner en app med stegräknare i (gärna en av de mer avancerade om statistik motiverar!) för då kan du enkelt hålla koll på hur många steg du tar på en dag (förutsatt att du bär med dig telefonen såklart). Det rekommenderade antalet steg per dag är 10 000 så då vet man enkelt om man nått upp till ”sina steg” eller inte! Det är dessutom lite svårare att banga om man ser svart på vitt att man inte fått sin dagliga dos vardagsmotion för det är ju något som alla borde uppnå, oavsett vikt eller storlek! Gå för att må bra och för att du förtjänar det, inte för att du måste ut på en kravfylld promenad ❤
    Följt din blogg ett tag nu, fortsätt köra på med maten, motionen och all den inspiration som du skänker alla andra. Visst är det häftigt att man kan ändra sina vanor och beteenden och dessutom märka att man mår så mycket bättre om man inte faller för alla dom dr frestelserna och genvägarna. Jag hejar på dig!
    Kram Ellen

  12. Tina skriver:

    Jag har också svårt med promenaderna. Därför tänkte jag att jag faktiskt kan gå minst 20 minuter varje dag utan att ens försöka komma på en ursäkt – dvs göra det till en levnadsregel. Alltså promenerade jag igår 20 min på lunchen i kvarter runt mitt jobb där jag aldrig går. Trevligt faktiskt. Idag gick jag också 20 min i helt andra kvarter där jag inte brukar gå. Jag har RunKeeper på i mobilen och lyssnar på min ”Ösigt”-lista som jag även har på gymmet. Jag vill gärna gå i takt till musiken, så ibland blir det lite halvraskt men helt plötsligt kom ”Fire” med Scooter och då j-ar gick det så snabbt så benhinnorna värkte under 3,5 minuter! Ha ha ha. Vill gå ner 17 kilo men behöver gå ner 14 kilo, så vardagsmotionen är ett måste med tanke på mitt kontorsjobb där jag sitter 90 % av tiden.

  13. J skriver:

    Jag gillar kompispromenaden, antingen möts man på mitten eller så säger du att du kommer hem till hen och hämtar upp, då får du dessutom lite tjuvpromenad.. 😉 Annars har jag som ”regel” för mig själv att jag ska röra mig minst 30 min per dag, och tar jag det som lunchpromenad eller direkt efter jobbet är jag alltid nöjd med mig själv. Då sätter jag timern på 15min, och när den plingar till kan jag vända tillbaka eller fortsätta.. =)

  14. Malin skriver:

    Hej! Kikar in ofta, kommenterar sällan. Wow vilket starkt psyke du verkar ha. Järnvilja att klara dessa livsstilsförändringar. Du ser så strålande ut. Ett tips som kanske kan underlätta. På Sthlms stadsbibliotek går det numera att låna gratis ljudböcker. En sporre för dig som gillar att läsa? Gå och lyssna på något spännande? Kramar fråm bloggläsare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s