Så slutade jag äta på kvällarna


En skärmdump från min mat- och träningsinstagram jessicasviktigamal.

Det är så lätt att komma in i vanan att äta på kvällarna. Att på något slags automatik äta, utan att kanske egentligen känna efter om man verkligen är hungrig. Åtminstone har det varit så för mig. Men för en tid sedan bestämde jag mig för att testa att sluta. Här, liksom i resten av min livsstilsförändring sen februari, försökte jag tänka vad som skulle funka bäst för mig. Att tänka: Jag får aldrig äta på kvällarna kändes inte som en hållbar strategi. Förbjudna lockelser osv. Därför började jag tänka: Jag får äta på kvällarna ibland, om jag verkligen är hungrig. Men jag måste känna efter ordentligt först.

Det låter simpelt, som så mycket i mitt nya tänk. Och det ÄR simpelt! Det handlar för mig om att jag måste börja lära mig att lyssna på min kropp och inte bara äta för sakens skull. Resultatet har blivit att jag äter någonting vissa kvällar. Ett extra mellanmål i stil med lättkvarg med frön och bär eller parmesansnacks eller, om jag har tränat på kvällen så kan jag unna mig en rawfood-boll någon gång. Det blir kanske två gånger i veckan eller så som jag äter på kvällen? Jag vet inte så noga. Ibland kanske det blir tre gånger i veckan och ibland ingen gång.

Jag tror verkligen på det här tillåtande, lustfyllda tänket. Ett tänk som håller hela livet och inte bara under en tillfällig period. Ibland kommer så klart impulsen att äta något när jag och Jens kollar på en serie. Men då har jag börjat sitta kvar någon minut och fundera på om jag verkligen, verkligen är hungrig eller om det är belöningssystemet som spökar. Oftast inser jag att jag inte är så hungrig och då kan jag nöja mig med ett äpple och ett glas vatten eller en kopp kaffe. Andra gånger ÄR jag faktiskt hungrig och då försöker jag äta så långsamt jag kan och njuta av det jag äter. Men det blir aldrig längre en skål med chips eller godis eller något annat extremt. Jag är nämligen inte ens sugen på det längre, utan tycker att den ultimata lyxen kan vara en kaffekopp med turkisk lättyoghurt, lite blåbär eller två hackade jordgubbar, en nypa av vardera: kakaonibs, solroskärnor, pumpakärnor, gojibär, mullbär och så lite kanel på toppen.

Och jag frossar aldrig längre, ”passar på”, som jag tänkte förut. Jag behöver inte det eftersom jag försöker äta innan jag blir alltför hungrig.

Allt går visst om man försöker hitta en strategi och lägger en stund på det. Hur gör ni med kvällsätande?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Så slutade jag äta på kvällarna

  1. Maria B skriver:

    Det går ganska dåligt just nu. Särskilt om jag är orolig eller spänd. Då kan det bli mkt tröstätande. Är jag stark så räcker det med en kopp te + en sked kokosfett. Blir också trött på att jag ser det som ett nederlag.

  2. cecilia skriver:

    Tack, superbra inlägg! Jag äter i princip aldrig på kvällen för att jag är hungrig utan det är bara för att det är en rutin och något att se fram emot eftersom jag pluggar till väldigt sent de flesta kvällar… Jag kör iaf inte socker sen ett par dagar, utan det blir druvor och nötter – men det är ff svårt att begränsa antalet nötter 🙂 Ska börja med ett äpple, bra tips – jag tycker annars det kan bli så mkt frukt på en dag -jag har det till frukost och eftermiddagsfikat…inte för att det blir för mkt fruktsocker utan det är mer att det blir lite syrligt och svårt att variera…

    • Jessica Johansson skriver:

      Men du, prova med detta:
      Antingen turkisk yoghurt eller naturell kvarg/naturell lättkvarg (jag brukar ta 1.5 dl på ett ungefär, i en stor kaffekopp)
      Skär i ett par jordgubbar, ploppa i hallon eller lite blåbär
      Ta en nypa kakaonibs (finns på t.ex bodystore.se eller hälsoaffärer som Life), en nypa pumpakärnor, en nypa gojibär, en nypa mullbär, två valnötter som du delar i bitar, ev en nypa solroskärnor
      Toppa med kardemumma eller kanel
      Rör om
      Njut! Det är världens bästa!

  3. Min absoluta akilleshäl. Men NU har DU fått mig på andra tankar! TACK ❤ Nu ska jag våga sluta möla/äta/trycka i mig på kvällarna. TACK!

  4. Emma skriver:

    Spot on! Igår, söndag kväll så hade jag tvättat och strukit och var på väg att ta fram glass när jag hejdade mig. Jag var inte hungrig, jag var inte ens särskilt sugen på glass. Det var bara något slentrianmässigt uttryck för ”mys”. Skönt att skippa det!

  5. Patricia skriver:

    Ojoj, mitt kvällsätande har gått över styr. Ofta är jag inte ens hungrig, utan det är just belöningssystemet i hjärnan som styr. Det känns bara ovanligt svårt att komma ifrån, men nu skall jag sätta in ett extra försök, vet ju sedan tidigare att det inte heller behövs mycket för att komma in i nya, bättre rutiner. Jag har dessutom aldrig varit överviktig, men oavsett är det ju inte hälsosamt att äta socker och annat onyttigt. Dessutom märker jag att vi fyllda 35 kan jag inte längre äta hur som helst utan att det sätter sina spår på kroppen.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jaa det är så lätt att komma in i det där men det går att komma ifrån och ofta är jag så sjukt hungrig när jag vaknar på morgonen om jag har ätit mycket på kvällen. Är väl hungrig hursomhelst, haha, men på ett mer skönt sätt om jag inte har ätit mkt på kvällen. 🙂

  6. Catarina skriver:

    Ibland blir det sen middag om jag jobbat länge och ätit mer ”lätt” under dagen. Det får vara okej, men inget jag föredrar då det är lätt att bli tung i magen innan läggdags. Gillar bäst att äta den rejäla middagen mellan 13-15 (men det är ju inte alltid det går). Försöker att inte ifrågasätta så mycket om det blir lite hipp som häpp med tider o.s.v. Lyssnar så gott jag kan på kroppen när den är hungrig.

    Annars är en kopp örtte, en enkel sallad eller lite yoghurt + granola/frukt favoriterna på kvällstid.

    Härligt inlägg! Lyser igenom mycket glädje den senaste tiden :). Tycker man ser små ”nyansskillnader” i ditt bloggande eller vad man ska säga.

    • Jessica Johansson skriver:

      Oj då brukar du verkligen äta tidig middag. Jag brukar äta middag vid 17-18 och sen som sagt ibland något på kvällen men försöker att aldrig äta efter 21 numera. Det är nog bra att inte fästa för stor vikt om det blir lite hipp som häpp. 🙂 Ja det är ganska stora nyansskillnader i mitt bloggande tror jag, kul att du har märkt det!

  7. Petra skriver:

    Så klokt tänkt! Du skrev tidigare att du tänkt på att fasa ut ditt mellanmål på förmiddagen också, är det fortfarande tanken? Och heja dig, du är jätteduktig!

    • Jessica Johansson skriver:

      Nä jag fortsätter med mellanmål på förmiddagen tillsvidare 🙂 nu har jag börjat vänja mig vid att inte slentrianäta på kvällstid. Mitt nya fokus är att promenera även på träningsdagar så ofta jag orkar. När jag fått in den rutinen kanske jag överväger att plocka bort mellanmålet på fm men än så länge behåller jag det i åtminstone ett par-tre månader till. På lång sikt har jag nog tänkt plocka bort det. 🙂 Tack för dina fina ord!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s