Min taktik när hälsoinspirationen tryter

Först: TACK för alla peppande kommentarer, ni anar inte hur glad jag blev! Jag svarar numera på i princip alla kommentarer även om det ibland dröjer några dagar.

Jag har skapat en taktik att ta till när jag känner ”Åh gud, jag orkar inte prova nya recept/styrketräna/promenera” osv. Jag känner aldrig längre att jag vill äta godis eller färdigrätter, det finns liksom inte på min världskarta eftersom maten jag äter nu som sagt är så otroligt mycket godare och får mig att må bättre. Men motivationen tryter ändå ibland, ett slags matthet i hela mitt väsen. Jag har hittat en taktik för hur jag kan råda bot på det, vi snackar alltså just kring hälsa och min livsstilsförändring nu. Taktiken är sjukt enkel!

1. Jag sätter mig en stund och kollar på sådant som inspirerar mig. 

Det kan vara till exempel:
Anja Forsnors blogg eller frukostbok (jag vet, ett himla tjat om den men den hjälper mig verkligen att hålla peppen och matglädjen uppe!)
* Den otroligt inspirerande boken ”Sally Voltaires mat” som jag nyligen köpte
* Inspirerande konton på instagram kopplade till hälsa/livsstil. Jag blir inte inspirerad av typ ”skinny fit”-konton eller träningskonton, men det funkar säkert för vissa. Bilder på smala människor har aldrig inspirerat mig, ej heller tränings- eller modemagasin. Jag blir inspirerad av konton fulla av matglädje, grönsaker, färgglad mat, röror, ja ni hajar.
Jag kollar helt enkelt runt lite på sådant här och det brukar göra mig inspirerad igen.

2. Jag öppnar mitt receptdokument

Jag har ett receptdokument i datorn. Där sparar jag recept jag fått från er läsare (JAG ÄLSKAR ATT FÅ RECEPT!) och som jag samlat på mig. Vissa har jag skrivit av från kokböcker eller typ hittat på olika sajter. I don’t do recept-appar riktigt, precis som när det gäller kalendern så gillar jag att ha mina recept analogt. Så att jag kan ha dem framme på fysiskt papper när jag ska laga rätten. Snart ska jag skriva ut dokumentet och dekorera en fin pärm som sagt. Är lika med INSPO! Bland mina recept hittar jag alltid någonting nyttigt som får mig att känna att jag vill fortsätta på det här fantastiska spåret.

3. Jag kollar på gamla bilder på mig själv och stannar upp ett ögonblick

Alltså, få saker motiverar mig så mycket just nu som att prova ett av mina plagg som börjar bli alldeles för stort eller sitta i bloggen och kolla på bilder från i somras eller från två år sen. Det här tricket funkar förstås bara om man kommit en bit på vägen. Men de flesta har nog gamla bilder när de mådde som de önskar att må igen. Bilder är makt, även över negativa tankar tycker jag. Jag känner ju hela tiden att det här är SÅ HIMLA värt det. Allt jag gör. Och jag märker ju att ju längre jag håller på desto mindre kämpigt blir det. Och mer lustfyllt, glatt, energigivande.

Så, här är min akut-hälsoinspiration-taktik och den har funkat varje gång hittills. Om inte steg 1 har räckt så har jag kört även steg 2 och 3 och sen brukar jag känna en omedelbar lust att ta en promenad. Jo, det är faktiskt sant!

BUBBLARE: Vissa dagar orkar jag helt enkelt inte röra på mig, särskilt inte när jag har så mycket som den här veckan. Och vissa dagar, som jag nyligen skrivit om, så äter jag för mycket (inte som förut men för mycket). Då är det lätt att de här tankarna kommer, klarar jag det verkligen, osv. Men då brukar jag bara tänka att om jag fortsätter som innan så kommer resultaten också att fortsätta. Svår men enkel tanke. Och sann.

Har ni någon taktik att dela med er av?

 

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s