”Om du vill gå ner i vikt ska du inte styrketräna”


En rolig bild från när vi var i Högdalen på Cyklopens vårmarknad förra helgen får illustrera det här inlägget. De rör ju på sig, robotarna (hej, krystad koppling 😀 ).

Jag har – hör och häpna – fått höra ett antal gånger sen jag började styrketräna på allvar för ett år sen: ”Men det är ju inte så bra att styrketräna om du vill bli smal vet du. Alltså om du vill gå ner i vikt”. Det här kvalar verkligen in i kategorin info-du-säger-till-en-tjock-person-för-att-du-tror-att-hon-inte-har-koll. Läs gärna mitt populära inlägg ”Sådant jag fått höra för att jag är tjock”.

När folk kommenterar min övervikt på olika, mer eller mindre, välmenande sätt så har jag alltid blivit lite caught off guard. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska svara förrän efteråt på kammaren när jag kommer på massa sjukt smarta svar. Men när folk kommer och påstår att det på något sätt skulle vara dåligt att styekträna så blir jag 1. matt 2. irriterad! Varför?

Jo! För det är verkligen JÄTTEBRA att styrketräna, det känner jag i min kropp om inte annat. En människa ska ju ha muskler för att orka. Och en person som säger att det är dåligt att styrketräna pga att muskler också väger, har ju liksom bara vad vågen visar i huvudet. Men det är ju bättre att bygga muskler och forma kroppen på det sättet, än att bara gå ner i vikt och inte samtidigt bli starkare? Mina tankar går till typ 80-talsdieter, ni vet när man bara åt ananas i en vecka. Man mådde säkert piss efteråt men vågen visade minus, liksom. Helt knasigt.

Om jag kunde skulle jag gärna sluta väga mig så ofta och i stället bara köra på som jag gör nu och leva hälsosamt. Men för mig är vågen viktig för motivationen just nu. Resultaten gör mig peppad att fortsätta. Tillsvidare kommer jag alltså fortsätta väga mig. Egentligen är det ju dock inte relevant, det är hur kläderna känns, hur kroppen känns, hur det känns att gå upp för en trappa, hur det känns att springa till bussen – det är de sakerna som är relevanta på riktigt. Ja, det här var kanske lite att sparka in en öppen dörr. Men jag upphör inte att häpna över alla de magnifikt knäppa kommentarer jag har fått höra från bekanta de senaste två åren!

Vad tänker du?

PS: Vad skulle du vilja att jag bloggade om? Kommentera gärna om du har något förslag! Det kan ju handla om t.ex skönhetsideal, feminism, kultur, kreativt skapande, att vara tjock, hälsa, träning, retro inredning eller något annat som jag brukar skriva om! ❤

Följ min mat och träning dag för dag på instagramkontot —->  jessicasviktigamal

Annonser
Det här inlägget postades i Träning. Bokmärk permalänken.

33 kommentarer till ”Om du vill gå ner i vikt ska du inte styrketräna”

  1. Tina skriver:

    Fast du har faktiskt själv skrivit att man inte går ner i vikt av att träna, tror det va i höstas någon gång.

    • Jessica Johansson skriver:

      eller, mer troligt, så menade jag att jag inte går ner i vikt av att träna om jag inte sköter maten eftersom maten utgör 85 procent. Det var nog snarare så jag menade. 🙂 men det är ju bra att träna oavsett. Man blir pigg, glad, stark osv.

  2. Petra skriver:

    Folk säger så mycket tokigt ibland! Ofta välmenande, men ändå. Jag tror inte heller att bara träna är ett effektivt sätt att gå ner i vikt då maten är så stor del av det, men det är ju bra för kroppen och humöret på alla sätt som finns! Heja dig, fortsätt som du gjort så kommer du ha en kropp som håller livet ut!

  3. MB skriver:

    Vad märkligt, tror folk detta? Det är väl jättebra med styrketräning. Vad är det med folk?? Dessutom, ju mer muskel massa du har desto högre förbränning har du under en dag jmf med om det är fett. Fett gör inte åt någon energi medans muskler behöver energi till allt möjligt. Kan inte ens komma på vad du ska svara dessa människor, man blir lite mållös faktiskt. ”du är dum” kanske funkar ;-))

    • Jessica Johansson skriver:

      Folk är knäppa, hihi. Eller typ tror de har koll fast de inte har det. Jag svarade: ”Vad bra för jag vill bygga muskler”. Då tappade personen hakan (man bara: det är ju inte så att jag kommer bli en bodybuilder direkt, haha)

  4. Lisa Eriksson skriver:

    Hej! Angående styrketräningen så har du helt rätt, dör även om muskler väger mer än fett så kräver musklerna mer energi också vilket gör att ju mer muskler su har desto mer förbränner du även i vila. Så ja, du har verkligen helt rätt, det är nyttigt att styrketräna och det hjälper viktnedgången, och som du skrev även formen. Så fortsätt och lyssna inte till andra så mycket, folk ger oftast råd efter sina egna erfarenheter och livssituationer men den enda som är expert på dog och sitt liv är du, så följ din inre kompass.

    Angående saker att blogga om, förutom det du redan skriver, så skulle set vara kul att höra om hur det gick till när du skrev din första roman och hur du fick den publicerad.. Su kanske redan har skrivit om det här men annars så får du gärna göra det. Fortsätt lycka till och ha en trevlig kväll! Så glad att det hår bra för dig.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jaa precis! 🙂
      Jag ska absolut skriva ett par inlägg om min roman, snart! Tack för tipset.

  5. Helena skriver:

    Jag är helt ny på styrketräning men vill gärna starta så jag skulle gärna läsa mer hur du tränar, vilka övningar, hur ofta osv. Hade varit inspirerande. Och tips om hur man kommer igång som ny och trappar upp sin styrketräning successivt hade varit jättebra. 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh tack för ditt tips, ska försöka skriva ett inlägg om det 🙂 fast jag är inte utbildad så jag är liiite försiktig med att ge sådana detaljråd. Men jag kan ju alltid skriva om hur jag själv gör!

  6. cecilia skriver:

    Jättefin frisyr, jag ska klippa mig på onsdag så bra med lite inspiration! Jag kommenterade på ett gammalt inlägg, insåg jag just 🙂 med frågor om vad du äter för snack på kvällen? Jag pluggar och jobbar samtidigt och sitter ofta till sent på natten och pluggar, då är choklad och te/kaffe en SÅ lockande motivation. Jag kämpar ju också med att äta mer hälsosamt, inte nödvändigtvis gå ner så mycket, gärna några kilon, men mest dra ner på det där godiset och chokladen. På dagen är det helt OK med frukt, ägg osv som snack men det enda jag hittills lyckats ersätta choklad/godis med på kvällen är nötter och inte typ en handfull utan mera vad som känns som ett kilo – sjukt svårt att bara äta få nötter… Annars har jag inte socker i kaffet, ingen läsk osv utan det är godiset som är min akilleshäl. Hur gör du?

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja jag är verkligen nöjd, tack för din komplimang!
      Jag ska blogga om kvällsätande, jag har äntligen fått bukt med mitt men ibland är jag hungrig och då äter jag någonting utan att bekymra mig särskilt om det. Om det inte blir varje kväll utan typ två gånger i veckan så gör det ju ingenting. Men kanske ska du hitta någonting som inte är lika näringstätt som nötter att äta på kvällen? Då blir inte risken lika stor att du kommer upp i för mycket. Kanske en propud (om du får äta sötningsmedel) med chokladsmak som du pimpar med lite pumpakärnor och gojibär? Eller naturell lättkvarg med en nypa pumpakärnor, en nypa mullbär, en nypa gojibär och en nypa solroskärnor plus lite kardemumma (och hallon om du vill)? Eller varför inte en omelett? Jag är ju inte utbildad inom området men bara tipsar utifrån mina egna erfarenheter nu. 🙂 Heja! (Och som sagt, ett blogginlägg kommer också snart om det här, tack för tips!)

    • cecilia skriver:

      Tack för tips! Ja – jag känner nog att jag äter mest på kvällenför att jag är sugen/hålla studiemotivationen uppe, inte för att jag är hungrig alltid. Ska testa yoghurt eller kvarg med lite gott på, det låter superbra. Bor utomlands så jag är inte säker att propud finns här men det borde det kanske göra. Ser fram emot kvällsätande inlägget, det är som sagt min största akilleshäl. Det är ju också så härligt att vakna på morgonen och vara hungrig – det är man sällan när man kvälls-gottat!

  7. Malin skriver:

    Middagstips, träning, hälsa, dina sunda tankar osv 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för dina tips, jag har ju en del sånt nu men ska försöka blogga lite om träning framöver, det är jag dålig på. Alltså liksom specifikt om min träning 🙂

  8. Madde skriver:

    Sådant här får mig att gå bananas… Styrketräning är det bästa om man ska förändra hur man ser ut och hur man mår. Så mycket fördomar. Äter man rätt och även kör styrketräning så är det då du får bäst resultat. Det är jag helt övertygad om och även ett bra exempel på. ( Sen att jag vägde rätt mycket då jag var klar är ju en helt annan sak, måttband, fettmätning och klädstorlek säger något helt annat)

  9. Tess skriver:

    Hej! Ny läsare här! Sjukt vilka kommentarer folk vräker ur sig. Att styrketräning är bra vet väl alla som är någorlunda insatta, de som säger annat har ju ingen koll. Har också kämpat med vikten i (typ) hela livet så jag vet precis som du allt om dieter, motion, vad som är bra och dålig mat osv. Var normalviktig tonåring men tyckte jag var tjock. Och nu är jag tjock på riktigt. Hårdbantat ner mig till normalviktig för ett gäng år sedan men bär nu på en massa övervikt. Har inte orkat ta tag i saken, men när jag innan påsk vägde mig och det visade sig att jag gått upp 10 kg (!) sen i somras (inte vågat väga mig på hela vintern för att jag känt att jag gått upp i vikt – helt sjukt vilket stoppa-huvudet-i-sanden-beteende… men gjort är gjort. Nu går jag vidare.) så bestämde jag mig för att jag måste göra nåt NU. Så sedan påsk har jag gått ner 5 kg. Äter husmanskost i små portioner, mycket grönsaker. Noll sötsaker. Tar promenader och gör yoga. Jag tänker inte väga mer denna sommar än förra. Min svaghet är lösgodis framförallt. Men även bakverk som kakor, kladdkaka osv. Jag dreglade bokstavligen över barnens lördagsgodis i helgen. Men åt inget. Bröd, pasta, chips osv är däremot inga problem för mig.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej!
      Jaa folk är verkligen bra på att ha knäppa kommentarer och vanföreställningar, hihi. Skönt att de flesta som läser min blogg dock är så himla fina och kloka och bra. 🙂 Jag har också jojobantat i massa år, har skrivit en del om det om du orkar läsa bakåt lite i bloggen. Jag har äntligen hittat ett sätt som fungerar för mig, hoppas att du också gör det. Heja!

  10. M skriver:

    Nu är jag ju ingen expert, men det kan ju aldrig vara fel att styrketräna? Möjligtvis om man är sjuk eller skadad, men det är ju inte du väl?
    De som säger att det skulle vara fel har fel fokus, anser jag.

    Ps. Jag tycker du har en bra blandning i din blogg som det är nu.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja de har absolut fel fokus, det är fantastiskt för kroppen att styrketräna. Jag mår såå mycket bättre sen jag började med det på allvar igen för ett år sen! 🙂 Vad fint att du gillar blandningen i min blogg!

  11. I skriver:

    Aaaah! Det där är ju en stor jäkla myt. Självklart är det hur bra som helst att träna styrka när man vill gå ner i vikt. Och helst av allt kombinera styrka och kondition. Muskler ökar förbränningen=du går ner mer i vikt än om du bara tränar kondition. Har man byggt upp muskler förbränner ju kroppen till och med mer i viloläge. Okunniga människor som kommer med såna kommentarer..

  12. Katarina skriver:

    Hehe, väldigt provokativ titel på detta inlägg! Men du vet ju bättre än så och ignoranta människor har funnits lika länge som mänskligheten har funnits. Bara att bocka av och gå vidare.
    Önskade inlägg…jag drar en parallell till graviditet och förlossning – det finns en hel del som diskuteras ofta men andra som inte nämns så ofta men som kan vara nog så viktiga, t ex kroppens totala förändring efter förlossningen …Jag vet av goda vänner som gått ner mycket i vikt att kroppens förändring inte enkom är positiv. När den fylliga bysten börjar hänga och magen inte drar ihop sig…hur förbereder man sig mentalt för det? Hur motverka att en tappar lusten att fortsätta sin hälsoresa? Du själv är ju ung och huden är då fortfarande elastisk så du kanske själv inte har märkt av detta, men du har säkert läsare som kan berätta. All form av större kroppsförändring leder till någon form av mental chock/förvåning/överraskning – en är ju så van att se sig själv på ett visst sätt. Detta vore ett intressant ämne, tycker jag. Annars skriver du alltid intressanta inlägg, så fortsätt med det också! 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja och kommentaren var ju så provokativ! Så klart bockar jag bara av och går vidare, men som jag skrev här ovan i en kommentar så tycker jag ändå att det finns en poäng i att berätta om sådana här saker – även om det absolut inte håller mig vaken om nätterna, haha! 🙂 (och tur är väl det)
      Hmm jag vet inte om jag riktigt känner att jag har mandat att skriva om graviditet och förlossning, det är ingenting jag tänker på/läser om typ någonsin eftersom jag aldrig har varit gravid och för närvarande har noll planer på att bli det. Men om någon läsare vill dela med sig av något i kommentarsfältet är det så klart välkommet. Jag ska fundera på om jag har en vinkel jag känner att jag är insatt i kring kroppsliga förändringar och i så fall skriver jag något om det 🙂 Tack för dina fina ord!

  13. Madde skriver:

    Styrketräning är jättebra! All träning är bra, att röra på sig och använda kroppen. Det kan du säga med självförtroende till de som vill knäppa dig på näsan. Menar de att de tror att du har anlag att lägga på dig en massa muskler jättesnabbt så att du blir större än innan du började träna… märkligt…?!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag tror de menar rent viktmässigt, alltså vad vågen visar. Att muskler ju väger. Men jag vet inte egentligen, knäppt hursomhelst!

  14. M skriver:

    Något du säkert är medveten om, men tål att sägas ändå, är att du kommer att stöta på en del personer som kommer att försöka sabba din hälsoresa för dig.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja så är det absolut. Jag vill ändå berätta om sådant här utifall att någon ute i stugan tänker så, samt att jag tänker att andra kan känna stöd och igenkänning om de varit med om liknande saker. Jag är inte särskilt kränkt av det här liksom, men tänker ändå att det finns en poäng i att berätta om det. 🙂

  15. malin skriver:

    måste bara tipsa om något ja nyss lagat sötpotatis plättar med mandelsmör och keso till super gott

  16. C skriver:

    Jag tycker det vore jätteintressant att läsa ett inlägg om hur du ser på hur vikt/övervikt illustreras i litteratur (böcker främst). Kom att tänka på detta för ett tag sedan när jag läste Nicke nyfiken för min dotter då de pratade om en tjock farbror, likaså var det om den jättetjocka fastern i James och jättepersikan (eller om det är moster, Aunt för vi läser den på engelska). Behöver inte vara om barnlitteratur men mer generellt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Intressant! Det skulle kräva lite research förstås, men jag ska absolut ha det i bakhuvudet. Men jag har ju en del tankar om hur tjocka personer porträtteras i populärkulturen (and it ain’t all sunny!). Tack för ditt förslag. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s