”Jag äter aldrig sallad som mat”

Innan min riktiga livsstilsförändring sa och tänkte jag ofta att jag aaaldrig skulle kunna äta sallad som mat. Jag tänkte att jag minsann inte blev mätt på sallader, och hör sen. Jag skrev det i bloggen flera gånger. Jag vägrade också äta till exempel lax, avokado, kvarg osv eftersom jag fått för mig att jag inte gillade det. Och vad äter jag nu? Ofta lax, avokado och kvarg! Hur lyckades jag då förändra mitt tänk?

 

Jag bestämde mig aktivt för att bli mer öppensinnad och valde att tänka om helt. Bevisligen funkade inte mitt förra tänk särskilt bra. Så jag fick lov att acceptera att jag nog fick vara öppen för någonting annat efter mängder av år med jojobantning. Resultaten har ju blivit strålande hittills. Jag satt precis och kollade på gamla bilder i paddan från i fjol och ser enormt stor skillnad. Vilken glädje! Det där med att inte bli mätt på sallader eller smoothies beror förstås helt på vad man stoppar i dem. Jag skulle fortfarande inte vilja äta en sallad med bara lite gurka och tomat och grönsallad. Vem vill det? Inte så lustfyllt. Men fyller man en sallad med protein, olika färger, lite frön, en god röra osv – då blir den både mättande och en glädjekick med alla sina smaker och färger.

 

Jag har aldrig lyckats ställa om mitt tänk som den här gången och hittills har det gjort att jag gått ner 11 kilo totalt och 7 kilo sen i februari. Eftersom jag inte räknar kalorier eller kör någon metod så får jag nog vara beredd på att varje vägning inte kommer visa ett minus. Men jag har inte längre bråttom. Som jag lever nu vill jag leva hela mitt liv. Det är ett skonsamt, inspirerande och snällt sätt att leva. Om någon som läser tänker som jag gjorde förut ”men vem blir mätt på en sallad?” – håll utkik i bloggen för jag kommer tipsa om härliga receptböcker och fantastiska sallader.

Vad tänker du som läser? Och vilka sallader gör dig gladast i magen och sinnet?

Annonser
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till ”Jag äter aldrig sallad som mat”

  1. Lotta Hansson skriver:

    Hej, jag blev så glad att läsa detta inlägg! Jag följer inte men går in och läser då och då och jag har tidigare blivit lite beklämd av att du verkat avvisa en massa råvaror för ”det tycker jag inte om”. Enligt min erfarenhet är det oftast att man smakat på en råvara som inte tillagats på ett sätt som tilltalar ens egen smak – så fortsätt att testa – allt kommer inte att vara en favorit men man kanske kan twista till smakerna så det blir det. Mitt tips till dig är om du gillar kyckling och som jag gillar att vinna tid och samtidigt äta god bra mat – köp en stooor, minst 12 liters, kastrull (den håller så länge du lever) köp 4 hela kycklingar, ställ dem hela i kastrullen, täck med vatten, grovhacka i 2 av allt: stora lökar, stora morötter, blekselleristjälkar, chili samt salt, peppar och örter du gillar , en halv flaska torrt vitt vin om du har det hemma,, annars strunt i det, koka upp, skumma eventuellt av om du känner för det. Låt sjuda på låg värme i ca 1 tim och 15 minuter – 1.5 timme beroende på hur stora kycklingarna är – läs en bra bok under tiden:) Låt sedan kycklingarna svalna ca en halvtimme i folie – medan du kanske fortsätter att läsa – plocka sedan loss allt kycklingkött – väg till vad du tycker är en/två portioner och frys in i små påsar och du har en helt enorm fin och god proteinbas att bara plocka fram när du vill. Buljongen som är i kastrullen brukar jag låta stå och koka på lägsta värme under lock över natten, sila och frysa in i istärningspåsar och har bästa tänkbara goda buljongtärningar helt naturliga utan något jobb alls. Jag har en mängd goda sallader med massa godsaker som passar lika bra till kokt kyckling som kokt lax (som man kan köpa i hela fina laxsidor färska , jättegoda och till bra pris, sjuda på samma sätt som kycklingen med samma bas – dela i storleksbitar lagom till kastrullen- men koka endast i max 15 minuter och sedan frys in som kycklingköttet ) – bästa baserna till allt enligt mig:) // Lotta

  2. Stina S skriver:

    Passar på att ge ett ”äta ute i farten” tips. Panini har underbara sallader.

  3. Marina skriver:

    Sallad är ju så många saker och kan bli precis vad du vill. Mitt i vintern vill jag gärna ha varm mat men övriga året äter jag gärna sallad (= kalla grönsaker plus en proteinkälla)

    Du är helt klart på rätt väg nu, hejja dig och keep it up!

  4. Helena skriver:

    Jag tänker att det är en typisk gubb-kommentar och att det nog är just de som säger så som skulle må bra av att äta lite mer sallader. På sommaren är det min favoritlunch men såklart ska den vara ”matig”!

  5. Ewa skriver:

    Räksallad är min favorit. Bara så gott, året om.

  6. M skriver:

    Nyttiga och matiga sallader är awesome. Tyvärr bor jag i en mindre ort i Sverige där en sallad på ett café innebär isbergssallad, gurka, tomat, lite konserverad majs och sedan kött/räkor och sedan en rhode island-, vinägrette eller vitlöksdressing. Inte direkt så kul eller innovativt och inget man (jag) blir mätt på. Dock får jag mycket kul salladsinspo av den här bloggen :).

  7. Agneta skriver:

    Jag håller med dig att grönsaker smakar så mycket bättre när de delats i väldigt små bitar.

  8. Christina skriver:

    Sedan dec 2015 äter jag sallad oftast varje lunch mån-fre. Jag har lyckats få bort mina klimakterievallningar (efter en operation) genom detox, aloe vera gel och sen en bättre kost. Kunde aldrig trott tidigare att kosten har sån påverkan på kroppen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s