Min nyttiga mat och träning senaste dagarna!

Jag tänkte bara berätta vad jag har ätit och hur jag har tränat sen i måndags. Jag har kommit in i någon superknäpp grej att jag kör alla styrkepass i slutet av veckan. Det blir jobbigt och knasigt, så jag har nu en plan för att korrigera det inför nästkommande vecka. Men nu kommer det bli så att jag får träna tre dagar i rad. Inte hela världen, men skönt att jag ska bättra det. Därför har jag hursomhelst inte styrketränat sen i söndags nu. Men:

MÅNDAG

I måndags provade jag en smoothie till frukost på äpple, avokado, banan osv. Den var supergod och faktiskt mättande!

Till lunch åt jag en fantastisk sallad med blomkålscouscous, selleri, massa citron, stekt halloumi, en god röra, bladspenat osv. Receptet fick jag av en bloggläsare för längesen. Den är verkligen supergod! Älskar för övrigt att få den typen av mattips så shoot om du har några på lager!

Mellanmål: Turkisk lättyoghurt med melon och frön, samma till mellanmål på förmiddagen i måndags.

Och till middag blev det chévregratinerad lax med pinjenötter och grönsallad. En ny favorit, recept finns här!

TRÄNING: Street dance-pass, min stora favorit på träningsfronten sen några månader tillbaka!

TISDAG

I tisdags provade jag en supergod frukost. Frozen banana yoghurt! Jag mixade 1 dl turkisk lättyoghurt med 1.5 frusen banan och en matsked sockerfritt jordnötssmör (från Kung markatta). Toppade med några valnötter och gojibär. Iskallt och fantastiskt smarrigt. Som glass! Vem behöver socker när det finns sådant här?

Mellanmål på förmiddagen och eftermiddagen blev turkisk lättyoghurt med frön och bär. Jag får liksom inte byta ut allt på en gång och nu är det här en ny favorit (denna vecka har det blivit med just sådan yoghurt men annars brukar jag köra lättkvarg eftersom frön är ganska näringstäta).

Lunch: En av matlådorna från matlaget, den jag gillar minst av den här omgången. Lax med rosépeppar och blomkålsmos.

Middag: Blomkålspizza med grönsallad.

Träning: Promenerade i rask takt i ca en timme.

ONSDAG

Ursäkta lite suddig bild, men jag vill visa ändå eftersom det blev så färgglatt. I onsdags provade jag acaibowl för första gången. Jag toppade med exotiska frukter, pumpakärnor, mullbär, hasselnötter och solroskärnor.

Lunch: En matlåda från matlaget. Fetaostfyllda minifärsbiffar med zucchini och tomat i ugn (dock inte så mättande..!).

Mellanmål på e.m: En propud med en nypa pumpakärnor och lite hackad mandel.

Middag, också på jobbet: Ännu en matlåda från matlaget, denna är så himla god! Kyckling med fetaost, spenatstuvning och matvete. SMARR!

Motion: Jobbade heldag och orkade pga detta inte träna.

TORSDAG (idag)

Frukost: Jag var jättetrött i morse (är man inte helt grusig vissa morgnar, utan anledning?) så jag körde faktiskt en grötfrukost à la mig med pumpakärnor, blåbär, kanel och mjölk. Den är inte alls lika god nu när jag har vant mig vid värsta gourmetfrukostarna – kolla det här inlägget från tidigare i veckan om du missade, till exempel!

Mellanmål: Jag glömde, apropå nämnda grusighet, att ta med mig mellanmål till jobbet fast jag hade förberett så fint. Stack ner och köpte en propud och toppade med pumpakärnor. Det är inte optimalt men det triggar inte mitt sötsug alls och jag är nöjd efter en, så det är en bra nödlösning (för mig, inte för alla säkert).

Lunch: Hörni, vilken bra grej matlaget är ändå. Idag tog jag en matlåda som jag hade sparat från förra omgången. Kyckling med blomkålsris och sås. Den är verkligen god (även om jag inte gillar porslinet på mitt jobb, hehe).

Mellanmål: Turkisk lättyoghurt med frön och lite hallon.

Middag: Kikärtspasta med köttfärssås och sallad.

Motion: Ca en timmes promenad, jag och Jens var på Wintervikens café och såg Lisa Rinnevuos utställning. Det var sista dagen idag. Hon gör såå fina saker! Sök på henne på instagram, hon har två olika konton där.

Så, i morgon väntar styrketräning med fokus på överkroppen. På lördag morgon ska jag köra ett intervallpass följt av Bodybalance (som jag aldrig har testat förut) och på söndag blir det styrketräning med fokus på ben. Puh, men man lär av sina misstag! I morgon bitti är det dags för vägning och mått. Jag är lite nervös men om det inte skulle vara minus så ger det sig, eftersom jag äter och rör mig så duktigt numera.

Världsbästa nyheter: Förra veckan skrev jag om min oro för att jag hade varit på läkarbesök och tagit prover. Jag var rädd för diabetes eller någon allvarlig sjukdom men alla prover var som de ska. Ingen diabetes, inga konstigheter. JAG ÄR SÅ GLAD! Jag grät till och med en tår (eller fyrtio?) av lycka när jag fick beskedet idag.

Vad har ni ätit senaste dagarna?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa, Recept och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Min nyttiga mat och träning senaste dagarna!

  1. Agneta skriver:

    Vad bra att proverna var ok!

  2. Sofia skriver:

    Tycker du jobbar på så bra och tipsade en vän som vill bli lättare i kroppen om din blogg för den är så inspirerande , hoppas hon hittat hit! Toppen att dina provsvar var bra! Fortsatt lycka till

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Sofia! Åh, vad fint att du har tipsat en vän och att du tycker att min blogg är inspirerande. Det gör mig glad!

  3. karin skriver:

    Jag visste väl att du inte hade någon diabetes. Men jag har ändå skänkt många tankar till dig angående resultatet. Vet ju själv hur det är att sitta och vänta sådär. Vidrigt.Kramar i massor.

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh du verkar vara en så fin person! Ja det är fruktansvärt att gå och vänta. Jag trodde ju att jag skulle ha någon riktigt allvarlig sjukdom också. Det är hälsoångesten som spökar. Tusen tack för ditt stöd!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s