Dessa nyttiga frukostar har jag provat senaste dagarna

Mitt projekt med att prova nya frukostar (i stället för det jag alltid åt innan i flera år: fiberhavregrynsgröt med blåbär, kanel, pumpakärnor och mjölk) har fått oväntat positiva konsekvenser. Nämligen att jag har fått lust att helt enkelt fortsätta prova nya frukostar även framöver, och inte gå tillbaka till gröten. Jag kommer äta den vissa dagar, när jag inte orkar anstränga mig eller förbereda. Men när jag orkar kommer jag alltså prova nytt så mycket som möjligt. Jag hade ingen aning om att det skulle bli så, men det känns kul! Sist jag skrev om detta, tidigare i veckan, så hade jag ju provat en kesofrukost och en spenatsmoothie. Spenatsmoothien blev det en repris av dagen efter, se bild ovan. Den ser inte så aptitlig ut när den är klar men smakar supergott!

Dagen därpå åt jag rysk yoghurt med jordgubbar, blåbär, pumpakärnor, solroskärnor, mullbär, gojibär, två hackade paranötter och kanel. En nypa av varje frösort, mer av de färska bären. Också det var verkligen jättegott.

Sedan blev det en morgon med min vanliga frukost – gröten. När jag åt den igen smakade den inte riktigt lika gott, men jag gillar den fortfarande förstås.

Dagen efter det åt jag en tallrik med turkisk yoghurt, hallon, blåbär, gojibär, kardemumma, några nötter, pumpakärnor. Jag hade tänkt prova en ny smoothie men hann inte köpa ingredienserna så det här fick bli ett alternativ.

Igår åt jag melon- och hallontallrik med turkisk yoghurt och frön.

Och i morse provade jag chokladchiapudding med rostade kokosflarn, gojibär och lite mullbär som topping. Detta, som många andra tips, hittade jag hos Anja Forsnor (i hennes gamla blogg). Jag gillade det verkligen, vilket jag inte riktigt hade förväntat mig.

Vad har ni ätit till frukost den här veckan?

Följ gärna vad jag äter och tränar på instagramkontot jessicasviktigamal – klicka här!

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Dessa nyttiga frukostar har jag provat senaste dagarna

  1. Camilla skriver:

    Hej. Läser din blogg med förtjusning. Man blir inspirerad, minst sagt. Jag vill också ha hallon i min frukostyoghurt, MEN – hur gör du med hallonen? De ser så goda ut på bilderna. Ska man inte koka frysta hallon innan man törs äta dem? Eller är de inte frysta? Tack för en bra och läsvärd blogg. //Camilla.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej,vad kul att du gillar min blogg! Dessa hallon fick jag av min mamma, det är sådana som säljs färska i ganska små förpackningar. Annars brukar jag köpa ekologiska frysta hallon i förpackning och bara micra men de blir inte lika tjusiga på bild som dessa 😉

  2. Åsa skriver:

    Hej! Tack för en inspirerande blogg. Vilken frukost tycker du mättar bäst? Jag promenerar innan jobbet och tycker det är svär att hitta något som håller mig mätt länge.
    Tack på förhand!
    Åsa

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej! Vad fint att du gillar min blogg 🙂 jag har ju precis börjat prova olika frukostar men smoothien mättade väldigt bra, prova den. Chiapuddingen från i morse höll jag mig också mätt på! Annars kan du fortsätta följa så får vi se om jag hittar någon ännu bättre. Vad brukar du äta till frukost?

  3. Malin skriver:

    Ett superbra tips om man gillar smoothie med banan i är att skiva upp bananen och frysa in den. Håller i hundra år, och smoothien blir så isigt god när man mixar ihop den frysta bananen med de andra ingredienserna. Som en milkshake nästan! Rekommenderar verkligen att prova. Man kan också göra flera andra fantastiska grejer med fryst banan – till exempel att mixa bara bananen (med pyttepyttelite vätska, typ vatten, för mixerns skull) till en krämig konsistens och äta på en gång – lovar att det blir precis som glass! Tillsätter man dessutom lite kakao så blir det ju chokladglass! Kan inte beskriva min lycka när jag kom över denna briljanta idé!

    • Jessica Johansson skriver:

      Haha åh fantastiskt! frozen banana yoghurt har jag faktiskt i mitt receptdokument så det ska jag definitivt prova och smart med kakao också. blir det tillräckligt som frukost eller är det mer mellis?

    • Malin skriver:

      Ja gör det!! Det beror nog lite på… för mig som måste ha en stadig frukost så passar det bättre som mellis i så fall. Men jag skulle å andra sidan aldrig bli mätt på bara en smoothie eller en skål yogurth heller, då du får nog prova och se! 🙂

      • Jessica Johansson skriver:

        Men om smoothien innehåller massor eller om man har i mycket frön och nötter i yoghurten så blir ju det mättande. Men jag testar nog det där till mellis i veckan! 🙂

  4. Nanna skriver:

    Wow! Det ser verkligen gott ut. Du är väldigt påhittig och duktig på att få det att se läckert ut.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hihi tack! Det är ju inte jag som har hittat på de flesta utan jag har hittat dem lite här och var så det vill jag inte ta cred för. Men tackar!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s