Att härma en hälsogurus livsstil

Jag lyssnade på ett superintressant avsnitt av Kropp & själ i P1. Jag lyssnar för övrigt på nästan alla avsnitt av det programmet. Det rekommenderas verkligen. Finns att ladda ner som podcast så att du kan lyssna när du vill. Avsnittet hette ”Måste tjocka skämmas?” Julia Skott var bl. a med. Hon var även med i min podcast i ett fantastiskt avsnitt som jag rekommenderar. Och en sak de nämnde där är att de allra flesta som lyckas gå ner i vikt, går upp allt igen och mer därtill. Det har jag som sagt själv erfarenhet av många gånger om. Som jag förstått det är orsakerna dels fysiologiska, att kroppen kämpar för att få tillbaka den vikt den är van vid. Men framförallt skulle jag tro att det handlar om att man kör en diet som blir jobbig i längden. Man tröttnar och faller långsamt tillbaka i gamla vanor och då har man lättare att gå upp i vikt än tidigare. Det handlar nog om att på riktigt förändra hela sin livsstil – hela sitt liv när det gäller sitt förhållande till mat och träning. Inte se det som en tillfällig uppoffring, utan försöka tänka helt om.

Själv jobbar jag just nu på att härma/inspireras av hälsosamma människors livsstilar. Det var faktiskt en bloggläsare som en gång skrev just det i en kommentar (långt innan jag var redo att lyssna på bra bloggkommentarer). Titta på hur en hälsosam människa äter, rör sig och lever. Härma! Lättare sagt än gjort kanske men jag jobbar ju på det nu. Jag äter nog lite mer ”vanlig” mat än den typiska hälsogurun (typ köttfärsbiffar med klyftpotatis och avokadoröra) men jag måste ju också ta det i lugn takt. Att äta mycket röror, matiga sallader, grönsaker, frukt, frön, avokado – det är åtminstone ett sjukt stort steg i rätt riktning för mig. Att inte räkna kalorier eller köra någon metod gör att det kan gå saktare neråt emellanåt men det är också ett sätt för mig att få bort bantningstänket.


Skärmdump från Anja Forsnors instagram.

Okej, så hur komma igång med att härma en hälsogurus livsstil? Jag har gjort så här:
* Börjat läsa och följa hälsobloggar och instagramkonton som förmedlar ett sunt  tänk kring mat och träning. Inget ”no excuses”, inget straffa sig själv om man ätit för mycket en gång. Utan bara ren och skär inspiration. Min favorit är helt klart Anja Forsnor! ❤ Även hon var med i min podcast. Ett separat inlägg kommer snart med tips på andra instagram-konton och bloggar som inspirerar mig på den fronten.
* Köpt (och lånat på biblioteket) inspirerande böcker med recept. Alltså inte sådana där ”kom i form”-böcker, eftersom det inte inspirerar mig. Utan med fokus på hälsosam, färgglad mat. Börjat med en receptbok för röror + frukostar + smoothies och en för vanliga recept, där jag skriver in successivt. Ett separat inlägg med inspirerande receptböcker kommer också snart.
* Jag tränar ju väldigt regelbundet men det tog tid innan jag kom in i det och kände glädje av det. Nu kör jag tre styrketräningspass i veckan och försöker promenera övriga dagar. Plus 1-2 gruppträningspass (de dagarna promenerar jag inte).
* Lyssna på min kropp! Orkar jag inte promenera en dag, då går jag inte. Vill jag äta en rawfood-boll eller på Babel deli en dag, då gör jag det. Men aldrig dagen efter och dagen efter osv. Utan bara just den gången. Om jag ska leva så här resten av livet blir allt annat orealistiskt.
* Försöker att äta långsammare och njuta av maten, i stället för att slänga i mig den och ha massa destruktiva tankar och resonemang kring min mat och träning.

Hittills har det ju funkat himla bra, jag har gått ner mer än fem kilo sen början av februari då jag började tänka så här.  Följ min mat och träning dag för dag på instagramkontot jessicasviktigamal.

Hur tänker du?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Min hälsoresa, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Att härma en hälsogurus livsstil

  1. Anna skriver:

    Så himla smart tänker jag!:) Jag hakar på direkt och tänker äta precis som du en hel vecka. Skoj, tack för tips!

    Kram

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh vad kul, säg till om du vill ha recept på något av det jag äter. 😀 Hur går det hittills?

  2. Anna skriver:

    hej! ville bara säga att jag lyssnade på din podd och avsnittet om ätstörningar var jättebra! så skönt med ngn som pratar om ämnet utifrån ett mer övergripande perspektiv, som pratar med ngn som jobbar med dessa frågor och är insatt i vetenskap osv. är så trött på poddar som tar upp ätstörningar med enda fokus på individers egna erfarenheter, de slutar nästan alltid i ett ensidigt perspektiv som mer handlar om personen i sig än själva sjukdomsproblematiken i stort. och jag håller verkligen med er som ni pratade om att samtal OM just ätstörningar kan tendera till att trigga/leda till att tyvärr inspirera till ätstörningar. detta är ngt som jag länge tänkt på när jag hört andra poddar ta upp ämnet, där personen helt öppet berättar om hur hon gick ned x antal kg, slutade äta, osv (och som ni oxå påpekade, nästan uteslutande handlar om anorexi). på nått sätt har jag intet tyckt att det är ett ansvarsfullt sätt att prata om ätstörningar, och nu fattar jag varför, just för att det faktiskt är triggande. så tack! en teknisk sak; ljudet är alltid jättelågt, medan melodislingan är normal, vilket gör att man tvingar höja jättemkt för att höra när ni pratar- skulle va bra om du kunde justera det. ps du låter himla gullig och snäll.

    • Jessica Johansson skriver:

      Vad kul att du gillade avsnittet om ätstörningar, jag håller med om att det blev riktigt bra. Jag vet att ljudet är lite sisådär vissa gånger. Just nu är podden pausad sen en tid tillbaka ju men jag ska försöka bättre på det ifall jag får börja igen. 🙂

  3. Malin skriver:

    Vart hittar jag din podd? Älskar din blogg, ÄNTLIGEN någon med sunt tänk. Jag ska plöja igenom allt, jag tror jag har en hel del att lära av dig 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      ladda ner den i itunes, podcaster, acast eller dylikt, då söker du på ”jessica osv” eller så finns den på http://amelia.libsyn.com, dock är den ju pausad nu men det finns 12 avsnitt att avnjuta. 🙂

  4. karin skriver:

    Det kommer bli något riktigt, riktigt stort av dig. Jag bara vet det

  5. Emma skriver:

    Låter som att du är inne på helt rätt spår! Jag känner liknande kring regler och detaljer, föredrar helt enkelt att jobba mot en målbild med goda vanor!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jaa jag tror det är det enda som håller i längden. Sen kan jag ju inte äta sötsaker, bröd och vanlig pasta men utöver det orkar jag inte ha regler. Och OM jag någon gång äter bröd eller vanlig pasta så är det bara att köra på som vanligt direkt sen igen.

  6. bits skriver:

    Jag tycker också att det låter som om du är inne på helt rätt spår. Jag är smal och har kämpat med ätstörningsspöken sedan tidiga tonåren, är nu 40 år. Först nu känns det som att jag håller på att vinna, och att lära mig att lyssna på kroppen. Jag är inte vidare matintresserad, men älskar att röra på mig och att äta enkelt. Mycket svammel från mig, men vill bara säga att du verkar väldigt sund och smart! Kram ❤

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s