De två första dagarna med nya nyttiga frukostar

Vad kul det är att prova nya frukostar, att jag aldrig har tänkt på det tidigare!

Igår blev det som sagt ca 200 gram minikeso med tre hackade paranötter, en nypa gojibär och pumpakärnor. Tipset fick jag av min vän Stephanie. Jag hade på lite kanel också. Det var gott, om än lite ovant. Jag tyckte inte jag blev supermätt först men sen stod jag mig ändå bra!

Idag blev det i stället en smoothie gjord på bladspenat, frysta hallon, chiafrön, kanel, kardemumma, rismjölk och jordnötssmör (sådant utan socker så klart). Receptet hittade jag här, i Anja Forsnors blogg. Kolla kommentarsfältet på det inlägget för att se hur mycket du ska ta av allt. Den här smoothien var supergod verkligen och jag blev lagom mätt/nöjd (försöker vänja mig vid att jag inte måste bli helt MÄTT vid varje måltid).

Vad kul och peppande det här känns. Vem vet, jag kanske förlänger projektet lite. Har hittat så många goda frukostar jag vill prova! Vilka nyttiga frukostar gillar du?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Recept. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till De två första dagarna med nya nyttiga frukostar

  1. Amanda skriver:

    Hej! Frukost är bland det bästa jag vet och jag har hittat två varianter som jag håller mig mätt på länge. Det ena är naturell yoghurt med bär, pumpafrön, solrosfrön, linfrön och lite hemgjord müsli (bovete och havregryn som bas). Den andra är en gröt som man förbereder kvällen innan och bara mixar ihop på morgonen. Den innehåller i princip samma sak (blötlägg helt bovete, quinoa, havregryn och lite frön tillsammans med äppelcidervinäger). På morgonen sköljs det av och mixas med banan eller avokado och lite jordnötssmör. Toppas med bär. Detta innehåller nästan alla mineraler man behöver så en bra start på dagen även om resten av dagen skiter sig 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Det lät jättegott, ska prova båda framöver! Tack, uppskattar verkligen recepttips!

  2. Annie skriver:

    Jag blir så inspirerad av att läsa din blogg! Du har samma tänk som jag, fast jag har inte kommit lika långt ändå som du. Jag vill leva hälsosamt och sunt resten av livet, inget qickfix. Slutade du äta godis/bullar/kakor bara så där? Hur gjorde du? Jag har inget problem att äta hälsosam mat – problemet ligger i att inte äta så förbenat mycket godis och andra sötsaker. Jag älskar att röra på mig även om det är svårare att hitta orken och tiden som småbarnsmamma. Det är sockertarmen som hela tiden skriker efter socker!!

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh vad kul att du blir inspirerad! Just med godis/bullar/kakor så blev jag riktigt abstinent när jag slutade men slutade tvärt, tillät mig att äta mer i några veckor för att slippa gå hungrig och komma förbi abstinensen. Men sen tog det ju flera år här i bloggen innan jag lyckades sluta med vanligt bröd och vanlig pasta, det gjorde jag först när jag bytte tänk i början av februari. Sen dess har jag gått ner över fem kilo och mått mycket bättre. Men jag får ju äta potatis och frukt och så så det känns inte som en superstor uppoffring och ibland äter jag bulgur eller mat från babel deli (den är det bröd i) och det ställer inte till det så länge jag inte gör det hela tiden 🙂 Men jag tror att när det gäller sötsaker får man sluta helt om man har svårt att hålla sig, åtminstone för en tid. För mig är det för alltid. Men jag har hittat annat som känns lyxigt nu, som goda smoothies, lyxiga sallader med massa ingredienser, rawfood-bollar, frukt osv.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s