Aspartam och annat fejksocker


Bilden är inte riktigt relaterad till inlägget, men den föreställer åtminstone min supernyttiga och supergoda lunch idag på Voltaire i Farsta. Vegansallad med hummus, sötpotatis, massa grönsaker och lite nötter. Följ gärna min mat och träning dag för dag på instagramkontot jessicasviktigamal.

För ett och ett halvt år sen (snart två) skrev jag blogginlägget ”Till lightläskens försvar” (kuriosa att man ser sååå stor skillnad på mig på den bilden jämfört med nu!). Jag har alltid druckit så himla mycket lightläsk och ätit massa lightprodukter hela mitt liv. Liksom: åh vad gött med läsk utan socker. Jag ska villigt erkänna att jag inte kan några detaljer om aspartamets (och andra liknande sötningsmedels) inverkan på våra kroppar, förutom att jag har snappat upp att det kan vara cancerframkallande osv. Och som de trogna läsarna vet tror jag inte längre på att köra för hårt åt något håll när det gäller kost och viktnedgång.

Men idag var jag och åt lunch med min fina vän Stephanie (som har betytt massor för min inspiration senaste månaderna, kolla hennes instagramkonto foodloveandunderstanding) och hennes lilla son på Voltaire i Farsta. Vi sprang också lite ärenden och var bland annat i en mataffär. Där tipsade jag henne om propud, den sockerfria proteinpuddingen. Hon nämnde att hon nog har fått i sig nog av aspartam i sitt liv. Och då tänkte jag faktiskt att jag ska prova samma sak. Jag kommer få dricka lightläsk då och då och absolut äta typ mini-keso och lättkvarg (dock inte smaksatt), det sistnämnda innehåller ju inget fejksocker på det sättet. Jag ska börja köpa hem goda smaker på mineralvatten, har så svårt att få i mig vanligt vatten nämligen. Särskilt till mat. Och så får lightläsk förpassas till något jag kan ta någon gång ibland men inte mer än så. Ännu en omställning och det blir nog ganska svårt, för en som är så van vid dessa saker. Jag orkar inte läsa på så mycket kring detta, men förstår ju med eget förnuft att det inte är bra att stoppa i sig massa kemikaliskt låtsassocker hela tiden. Det rimmar illa med resten av mitt tänk just nu. Precis som när det gäller halvfabrikat, så kommer jag tänka: Ibland är ok, men inte var och varannan dag.

Känner mig sjukt opåläst nu och vet inte om det är en myt men jag har till och med hört att t. ex aspartam är olagligt i Japan eftersom det anses så pass farligt för kroppen. Det kan förstås vara en urban legend. Men jag har också hört att aspartam och sucralose framkallar samma biologiska effekt i kroppen som vanligt socker och därmed stressar kroppen och riskerar att höja blodsockret. Jag har redan haft högt blodsocker tidigare och går nu och nojar för att jag har det igen men har en läkartid bokad nästa vecka.

Jag ville bara berätta om den här helomvändningen jag har gjort. Och det här är bara en av många helomvändningar. Det är aldrig för sent att ändra sitt tänk, tydligen! Nu ska jag svänga ihop en stor sallad innan det är dags för (yaaay!) streetdance.

Vad tänker ni om aspartam?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Aspartam och annat fejksocker

  1. Maria B skriver:

    Jag undviker allt sötningsmedel så gott det går. Jag har också hört att Japan inte tillåter vissa sötningsmedel men det är inte därför jag har tagit ett beslut (men jag tror dom gör rätt förstås) utan det jag går på är att har inte människan ätit det under senaste tusentals åren så tänker jag inte äta det. Personligen tror jag sucralos är det värsta. Man har tagit en socker molekyl, bytt ut tre hydroxylgrupper mot klor och voila: en mkt sötare substans som dessutom är svårnedbrytbar (hur påverkar den ute i naturen då kan man fråga sig). Allt detta är inte utrett alls. Det lättaste man kan göra är att undvika skiten. Så du är på rätt spår skulle jag säga. Det är verkligen inte lätt att ändra på folks uppfattning. ”Det kan väl inte vara så farligt för då skulle det ju inte vara tillåtet?” ELLER HUR?????

  2. Lina skriver:

    Jag vill helst äta så ”rent” som möjligt och försöka undvika konstgjorda smaker, konserveringsmedel, kryddblandningar och liknande om det går. Smaksatta produkter gillar jag inte. Mycket godare och nyttigare att smaksätta själv med naturliga råvaror. Men ibland äter jag godis och snabbmat också!

    Att det står ”inget tillsatt socker” är inte samma sak som sockerfritt.

  3. Anna T skriver:

    http://m.gp.se/konsument/1.2313728-majssocker-ger-billigare-skrapmat?utm_source=google.se&utm_medium=organic&utm_campaign=redirect

    Om du bara orkar läsa på en grej så gör det om HFCS, majssocker. Ett kemiskt framställt socker som man använder i läsk, godis etc för att det otroligt billigt. Det omvandlas i kroppen till fett och sägs vara en del i fetmaepidemin i bl a USA. Läs, det är jätteviktigt.

  4. Jessica skriver:

    Tror att du tänker rätt här. Som jag har förstått det (ingen expert, så rätta mig om jag har fel någon) så har sötningsmedel samma inverkan på kroppen som socker vad gäller beroende och trigger av sötsug. Med den skillnaden att man lurar kroppen att man matar den med socker, men kroppen blir inte ”tillfredsställd” på samma sätt. Vilket bara triggar hungern och sötsuget ännu mer.
    Läs gärna boken Maten, evolutionen och hjärnan av Göran Burenhult. En riktig aha-upplevelse och efter det vill man inte äta annat än ren mat. Utan tillsatser what so ever. Lycka till i fortsättningen!

    https://www.adlibris.com/se/bok/maten-evolutionen-och-hjarnan-paleokost-myt-eller-manniskofoda-9789163610639

    https://www.adlibris.com/se/bok/matrevolutionen-at-dig-frisk-med-riktig-mat-9789172322523

  5. Ann skriver:

    Vad hände med dagens senaste inlägg, borta?!!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag tog bort det eftersom jag inte kände mig nöjd, det har nog bara hänt en gång tidigare. Men ett inlägg kommer senare i kväll! 🙂

  6. Sara skriver:

    Jag undrade också just var det inlägget tog vägen?

  7. Jessica skriver:

    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22483491.ab

    Om att sötsuget blir värre med sötningsmedel.

  8. Tessa i höghuset skriver:

    Undviker helst sötningsmedel, jag äter hellre socker isf, men är då inte sockerberoende. Tror inte det är ngn höjdare för kroppen med lightläsk. Jag tror att du bara behöver vänjadig vid att dricka vatten till maten, sen kommer du inte sakna läsken. Citron vatten eller bubbelvatten är annars gott. Däremot är det säkert så att du inte var redo att bryta den vanan förrän nu, så grattis! Ja, och onyttigheter ngn ibland tänker jag hör till när man har en långsiktig plan☺.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja du har nog rätt. Jag tänkte satsa på att köpa massa gott bubbelvatten med olika smaker åtminstone i början, under omställningsperioden. Och jag tror, som du säger, att jag inte varit redo att bryta den vanan förrän nu. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s