Hur sköta maten på resande fot?

Snart ska jag börja ta outfitbilder igen men inte nu för nu är jag inte riiiktigt frisk än. Så jag återanvänder en som har någon månad på nacken.

Här satt jag hursomhelst och åt min morgongröt och kollade på Blacklist på Netflix och bekymrade mig. Jag ska åka två nätter till London i veckan, superkul! Det är åratal sen jag var utomlands sist så det ser jag fram emot. Men tidigare när jag rest så har jag liksom ”släppt” maten helt, är det inte sjukt lätt att göra det? Och det hade jag absolut kunnat göra om jag kommit lite längre i hela viktprocessen. Typ om den här resan hade varit om ett halvår eller så. Men just nu känner jag att det är viktigt att jag sköter maten åtminstone någorlunda väl.

Så kom jag att tänka på att jag har världens smartaste bloggläsare, kanske har ni några tips? Hur brukar ni tänka när ni är ute och reser? Har ni kanske rentav tips på nyttiga matställen i London?

Annonser
Det här inlägget postades i Planering. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Hur sköta maten på resande fot?

  1. Ann skriver:

    Äter ni på restaurang finns oftast kött,fisk, kyckling ta det be och få sallad till istället för pommes eller potatis. De flesta ställena även caféer i London har sallad. Jag tror inte det kommer va nåt problem alls att äta nyttigt och gott i London.

    • Jessica Johansson skriver:

      Yes, jag tänker också mer på den mentala biten. Hur man bibehåller motivationen utomlands och inte faller för frestelser. Just potatis får jag ju äta men jag ska absolut tänka på dina tips, tack!

  2. Jane skriver:

    Hej Jessica
    Tack for en jattebra blogg!
    Jag kan tipsa om tva stallen i London. Deliciously Ellas nya Deli:https://www.facebook.com/themaedeli/
    Och Planet Organic- en halsokost shop som fins over hela London- bra for snacks.
    🙂

  3. Helena skriver:

    Det finns många hälsosamma restauranger i centrala London om man vill hitta bra alternativ! 🙂 Ett tips om man blir lite småhungrig och sugen mellan måltider är att många större mataffärer, tex Marks & Spencer, har ett jättestort utbud av minimåltider och snacks som är lätta att ta med sig/äta, tex massa olika typer av fruktsallader, sallader, wraps och sushi. Jag tycker att det hjälper en från att äta nåt snabbt och onyttigt bara för att man har lågt blodsocker. Jag försöker också gå ner i vikt och var i London 2 dagar i början av veckan. Min strategi var att äta bra och nyttigt och hålla mig till mina regler men att sedan också unna mig en sak om dagen som måhända är fel/onyttigt men som jag verkligen är sugen på. Är man bara borta några dagar är det inte så kritiskt tänker jag, man måste leva lite också och det är kul att testa saker utomlands. Och är det bara en sak om dagen spårar det inte ur helt. Om man tex blivit av med ett sockerberoende menar jag såklart inte att man ska unna sig något som startar upp hela det problemet igen, utan att man äter något som känns lyxigt och härligt i stunden men som inte triggar igång problem på sikt. Lycka till! 🙂

  4. Emma skriver:

    Frukosten sätter prägel på hela dagen. Jag märker stor skillnad om jag äter fiber och protein till frukost så har jag en mer sansad dag. Om jag äter en söt frukost så blir jag mer sugen på diverse onyttigher och typ omättlig under dagen. Så mitt tips är en sund och stabil frukost och sedan också kunna testa något annorlunda och spännande under dagen.

  5. Lisa skriver:

    pret a manger har många nyttiga alternativ! (till och med gröt haha) Eftersom portionerna ofta är så stora när man äter ute på restaurang så kan du nog hoppa över kolhydraterna eller byta ut till sallad och ändå bli mätt, om du beställer t.ex. kött eller fisk. Om du kan så kolla upp ställen på förhand som verkar ha bra och god mat, det gör det också lättare. Sen är det tyvärr så att godis och liknande finns verkligen överallt i England, och matkulturen är i stort väldigt onyttig. Men samtidigt är det lätt att få tag på nyttiga mellanmål och nyttig enklare mat, såsom sallader (t.ex. på pret a manger) som många har skrivit om. Boots säljer alla möjliga olika bra mellanmål, tex. morötter och hummus i små förpackningar. Jag hoppas också att du får en härlig resa där du känner att du kan njuta av att äta god mat/fika (rawfood-boll eller nåt liknande utan socker) utan att känna stress och oro!! Att resa handlar ju om så mycket mer än att äta!

  6. Flipp skriver:

    Motivationen – ny spännande mat utomlands måste ju inte vara onyttig mat. Hälsosam mat är trendigt, även i London. Se det som en del av upplevelsen, att ta del av den bra maten London erbjuder och inspireras av den. Nya idéer att ta med hem?!

  7. Ida skriver:

    Det är ju sjukt svårt att vara lika strikt utomlands som hemma. Ofta hittar man ju massa goda grejer som inte finns här. De tipsen jag kan komma på är att du googlar upp några restauranger/cafèer som ligger i de områden du ska vara i som ser ut att ha god och nyttig mat. Sedan planerar du på förhand vart du ska gå och äta lunch/middag. Ofta rycker man bara tag i något i desperation när man är superhungrig. Om du har bestämt dig för ett ställe som verkar fint och bra innan så kan de bli lättare att gå förbi de onyttigare alternativen.
    Köp med några påsar med nötter/torkad frukt att ha i väskan som mellis när det krisar sig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s