Vilka hälsotips ska vi tro på egentligen?

”Ät bananer, det är nyttigt”
”Ät inte bananer, det är godis”
”Undvik kolhydrater och ät mycket fett”
”Mycket fett kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar”
”Drick citronvatten på morgonen innan frukost”
”Ät efter din blodgrupp”
”Att äta efter sin blodgrupp är en myt”
”Röda grönsaker är nyttiga”
”Det är en myt att just röda grönsaker är nyttigare”
”Ät vitamintabletter”
”Ät inte vitamintabletter, de är en bluff” 

Känner ni igen er? Vi blir ju fullkomligt överrösta med den här typen av kost- och hälsoråd från höger och vänster. Kvällstidningarna älskar att blåsa upp stora rubriker med de senaste hälsotrenderna och rönen. Just rubrikerna ovan är påhittade av mig, med ett uns av verklighet i sig. Vissa av rönen visar sig stämma i forskning, andra visar sig vara seglivade myter som ändå hänger kvar år efter år. Jag är nog inte ensam om att känna mig förvirrad bland alla dessa olika råd och tips. Vem ska man lyssna på? Vad ska man tro på och inte? Jag vill ju bara tro på det som är bevisat i forskning och är kanske lite för kritisk gentemot det som inte är det. Jag vill inte göra någonting som sedan visar sig vara en trend eller myt. Och samtidigt: Hur ska man orka googla sig fram till forskningsrapporter gällande alla hälsotips man tar del av och därefter ändå inte veta om det finns tio andra forskningsrapporter som visar helt andra resultat? Jag skulle önska att det gick att lita på allt som står i tidningarna kring hälsa och kost. Dessvärre är det långt ifrån sanningen. Men vem ska vi lyssna på då? Hur ska vi veta vad som verkligen funkar och inte?


Teckning av mig. En om dagen hittar du här.

Ni vet ju var jag står när det gäller kosthållning i stort: Inte överdriva åt något håll. Inte ha för strikt kosthållning, mest av psykiska skäl, eftersom det är lätt att tröttna i längden. Mvh speaking from experience. Men om alla plötsligt säger att gurkmeja är toppen eller att citronvatten gör underverk eller att tomater förhindrar cancer eller att clean eating är the only eating – då är det lätt att dras med i den peppen. Ändå kan jag tröttna och bara vilja skärma av mig från löpsedlar och kostråd från ännu en expert i tidningen som jag inte vet om jag kan lita på.

Det är befriande när en person som Agnes Wold (forskare) sveper in och säger: Lyssna inte på allt det där, strunta i vitamintabletterna (”Ingen läkare äter vitamintabletter”), damm är inte farligt, oroa dig inte. Men då står jag där ännu en gång och undrar om hon har rätt, eller om hon bara representerar ännu en uppfattning av många. Min förvirring är total. Jag skulle gärna tro på att det är hälsosamt att dricka ljummet citronvatten på morgonen. Samtidigt känns det onödigt att göra det om det inte har en tydlig evidensbaserad effekt. I vardagen är det dock svårt att sitta och läsa på om varje grej. Det finns ingen tid. Tiden springer. Ja, ni vet ju själva. På 70-talet tyckte man att det var toppen att äta sex brödskivor (gärna typ skogaholmslimpa) om dagen. På 90-talet tyckte man att det var toppen att bara äta lightprodukter. Nu pågår ett verbalt krig mellan olika trosuppfattningar och kosthållnings-experter. Och i mitten står vi som så gärna vill må bra och uppnå våra mål och vet inte alls vem vi ska lyssna på.

Det bästa vore att bara gå på magkänsla, men min magkänsla vet varken ut eller in ibland. Och då är det ju lite svårare! Hur ska vi få rätsida på det här då? Ska vi äta massa tomater eller fasta hela dagar? Ska vi dricka tre liter vatten om dagen, eller absolut bara när vi är törstiga och inte mer? Råden och rubrikerna kommer nog inte ta slut i första taget. De säljer lösnummer. De ger människor hopp: Äntligen kanske jag får en universalmetod som kommer lösa alla mina problem. Alltså måste vi hitta ett sätt att förhålla oss till dem, med förståndet någorlunda i behåll. Jag har ingen klar strategi, den här texten är sprungen ur förvirring och min magkänsla vet inte vad den ska tro.

Jag ska försöka att framöver inte dras med i någonting, men kanske inspireras lite av de senaste hälsotipsen om jag känner att de ger mig något. Jag kan väl dricka ett glas citronvatten på morgonen och ha gurkmeja i vissa rätter, eftersom det troligtvis inte skadar mig. Det som känns helt fel för mig (att fasta hela dagar, att ösa grädde på varje rätt) bör jag undvika, även om alla i omgivningen för tillfället säger att det är toppen. Det låter så självklart nu när jag skriver den här texten hemma på kammaren. Sen står jag där framför ännu en löpsedel och tänker: ”Aha, så purjolök har magiska egenskaper? Då får jag nog köpa hem åtta purjolökar och se vad som händer!”

Vad tänker du?

Följ gärna min mat och träning från dag till dag på instagramkontot jessicasviktigamal

Annonser
Det här inlägget postades i samhällskritik och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vilka hälsotips ska vi tro på egentligen?

  1. Marianne skriver:

    Jättebra blogginlägg, Jessica!!!
    Håller med till fullo.

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh tack, lite förvånad att ingen annan reagerat på det. Men alla kanske håller med. 😀 Blev glad för din kommentar!

    • M skriver:

      Jessica: Håller också med! 🙂

      / Från en som ofta läser dig blogg men som sällan kommenterar trots att du skriver mycket vettigt.

  2. Maria skriver:

    Det finns en sak jag tror stenhårt på och det är att raffinerat socker är boven bakom många hälsoproblem. Annars tror jag att det är individuellt vad vi mår bra av

  3. Kate skriver:

    Ja, lätt att bli galen av alla motstridiga budskap. Tänker att alla skiftande rön och rapporter visar att det nog är bra att äta varierat, litet av allt. Om inte annat för att inte överkonsumera eller gå all in på något som sedan visar sig vara ohälsosamt.

  4. Maria skriver:

    Bra inlägg och hur väldigt många känner sig. Bäst är att gå på livsmedelsverkets rekommendationer. De är definitivt mest pålästa av alla oavsett hur mycket olika kost-falanger försöker få dem att verka gammalmodiga och liknande. En otrolig påläst dietist jag känner har sagt: Inge har den fullständiga kunskapen och ju mer det forskas ju mer kommer att komma fram. Sprid dina risker och ät lite av allt så är ju chansen större att du inte satsat alla kort på det som sedan visade sig vara dåligt!! Med andra ord. Din modell som du redan följer är bra! Det finns inga ”magiska livsmedel” som löser allt. Vill också ge dig komplimanger för att du är så otroligt ihärdig och uthållig i din föresats att hitta en hållbar hälsosam livsstil

  5. Det värsta är att många fastnat i fettfobin. Sockerstinna light-produkter härjar ff svårt på marknaden och få inser att socker är en mycket gynnsam produkt för cancercelller.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s