Skära smått och äta långsamt


Min lunch idag.

Vi har en vän som alltid bjuder på så himla god mat. Till förrätt får man alltid sallad på en assiett. På något sätt har den salladen alltid smakat lite extra gott och nu har jag kommit på varför – för att hon skär så himla smått! Såväl rödlök som grönsallad och paprika osv är alltid skurna i små, små bitar. Jag vet inte varför det gör salladen så mycket godare men faktum kvarstår. Och så har man pyttelite olivolja på och lite havs-/flingsalt. Idag värmde jag kikärtspasta med köttfärssås från middagen igår och gjorde just en sådan där pytteskuren sallad till. Mums så gott det blir! Dessutom blir måltiden liksom mer omsorgsfull och jag åt inte lika snabbt som jag har en tendens att göra. Jag är sjuk (men på bättringsvägen) och har haft ganska tråkigt. Den här helgen skulle massa mysiga saker ha hänt (däribland ettårskalas, hälsa på ovan nämnda fina vän, träna med en annan vän, hälsa på hos en fin person till osv) men jag försöker göra det bästa av det ändå förstås! Bland annat skära smått, haha.

Hursomhelst: Det är ju just det där med att äta långsamt. Igår ringde jag vår vän och berättade att vi måste ställa in middagen hos henne idag eftersom jag inte är frisk just nu. Jag passade på att berätta att maten går så bra och att jag verkligen har börjat lära mig att laga mat osv. Då nämnde hon att hon brukar sitta och äta i ungefär 40 minuter. För mig är det en helt otänkbar mängd tid, har till och med bara 30 minuters lunchrast på jobbet. Men jag förstår ju vad hon menar. Den som sitter och äter en lång stund hinner njuta av maten, känna när hon är mätt, prata samtidigt och känna smaken på maten. Själv har jag ett sedan många år etablerat beteende att typ trycka in maten i munnen. Det hänger förstås kvar från tiden då jag hetsåt mest hela dagarna, men jag ska försöka ändra på det här beteendet. Jag har ju hört en del om mindful eating men det passar inte mig. Jag tycker det är lyx att sitta och kolla på en teveserie i soffan samtidigt som jag äter frukost, då njuter jag verkligen av gröten och äter långsamt. I övrigt: Not so much. Men nu har jag blivit medveten om det och ska försöka ändra det så sakteligen, har jag tänkt. Det blir nog bra!

Skär ni också smått och äter långsamt?

Nu kan du följa min mat och träning dag för dag på instagram! Följ jessicasviktigamal

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Skära smått och äta långsamt

  1. Sofia Ekholm skriver:

    Hej Jessica!
    Ett litet tips – rå rödlök (eg rå lök över huvudtaget) är ju fantastiskt gott men gör att man får ett extra sug efter något sött/gott/onödigt en stund efter maten.

    Litet tips med stor verkan!

    Fortsatt lycka till 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Oj, vad knäppt, vet du hur det kommer sig? Vad synd för jag älskar att ha rå rödlök i mina sallader! men tack för tipset. 🙂

    • Sofia Ekholm skriver:

      Har ingen vetenskaplig förklaring till det i alla fall, men det kan ju vara bra om man har svårt att motstå frestelser… 🙂

      • Jessica Johansson skriver:

        ok jag har dock aldrig känt att jag blivit sötsugen av just lök. Däremot vissa livsmedel känner jag ju direkt att sötsuget kommer som en attack. Men det kanske är olika för olika personer. 🙂

  2. Malin skriver:

    Jag skär nästan alltid små fina bitar, det blir verkligen skillnad! Supergott också om man gör med bara grönsaker (typ paprika, tomat, lök osv/alltså utan grönsallad) och har på lite olja och ngn krydda- blir liksom som ngn slags salsa typ! Gott! Äter långsamt gör jag med och framförallt tugga maten ordentligt! Ca 20-25 ”tugg” per tugga kan vara ett bra riktmärke! Då slipper man magont efter maten och om man brukar få det och mättnadskänslan infinner sig bättre – leder ofta till att man blir nöjd med mindre portioner! 🙂 Har förövrigt aldrig fått sötsug efter att jag ätit rå lök till maten, men alla är vi olika… 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Visst blir det skillnad! Åh vad duktigt att äta så långsamt, jag ska verkligen aktivt börja öva på det nu. Kanske inte till varje måltid i början men en om dagen åtminstone och sen kan jag utöka det. 😀

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s