Så har jag äntligen blivit fri från sockersuget


Bild på mig från gårdagens promenad, i världens ballaste miljö vid Vinterviken.

I den här bloggen har jag ju skrivit massor om mitt sötsug. Varje gång jag har gått in i en mataffär eller på ett kafé har jag trånande suktat efter godiset i hyllorna. Efter åratal av jojobantande och quick fix-metoder är min kropp liksom ur balans och även mina tankar i förhållande till mat och kropp. Först senaste veckorna har mitt sockersug släppt på riktigt. Ni anar inte hur otroligt skönt det är! Som att vara fri från ett monster som liksom har rasat inne i skallen och förpestat tillvaron.


Min tolkning av ordet ”sockerberoende”. En teckning om dagen på min facebooksida En miljon ledsna flickor.

Allt vände när jag, för någon månad sen, ändrade mitt tankesätt. Från förbud, måsten, krav, press – till lust, färgglad och god mat, ingen stress med resultaten. Just nu blir det en del varm ”vanlig” mat, mest pga tidsbrist. Men igår åt jag t.ex caprese till middag, så gott! Om ett par veckor tänker jag att jag ska börja med att äta ungefär hälften matiga sallader och hälften ”vanlig” mat (med vanlig mat menar jag t.ex köttfärsbiffar med klyftpotatis och avokadoröra, typ klassiska tallriksmodellen-rätter).

Hursomhelst. När jag äntligen plockade bort brödet och vanlig pasta ur min kost så försvann till slut det där sockersug-monstret. Jag äter inte pyttelite mat, jag äter mig mätt men på bra grejer. Och så äter jag mellanmål för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Jag tror det handlar om att våga vara ärlig mot sig själv och inse vad som triggar en. Jag skulle verkligen unna alla att känna det lugn jag känner nu i förhållande till socker. Det kommer säkert behövas korrigeringar igen i min kost längre fram men att göra allt på en gång brukar inte funka så bra för mig. Hursomhelst: Det tog tid den här gången, eftersom jag inte hade någon färdig modell att anamma. Men nu äntligen är jag på rätt spår och jag märker ju redan att resultaten kommer med förändringarna.

Hur tänker ni?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Så har jag äntligen blivit fri från sockersuget

  1. Ann-Mari skriver:

    Det där sockermonstret här hemskt! Det tar över, river och sliter i en och får en att känna allt från ångest till fysiskt illamående. Fy!

    För min del startade min sockerresa när jag började träna och lade om min kost till mer regelbundna måltider, men det som framförallt gjort skillnad är kunskapen. När du väl lärt dig något kan du inte längre ursäkta… du vet och det blir allt svårare att bortse från det.

    Jag har plöjt hälsoböcker för att få pepp och gärna bra recept och kurer, allt eftersom skaffar jag mig kunskap om hur min kropp fungerar och triggas – för det är egentligen det som triggar som är värst tycker jag, det kan finnas överallt – även i det ”hälsosamma”. Men jag lär mig. Försöker nu lära mig att faktiskt kunna äta lite socker i sociala sammanhang utan att dras med dagen efter. Det går om jag undviker just triggers.

    Rekommenderar boken Sockerdetox av Filippa Salomonsson, den innehåller massor med kunskap och bra recept. Även ett schema för den som vill köra en detox. Fungerar fint tycker jag.

    Ha det gott!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja det är verkligen hemskt. Jag har sockerdetox, den har en del inspirerande recept verkligen. 🙂 Jag hade med henne i min podcast i höstas också, lyssna gärna på det avsnittet!

  2. Maria skriver:

    Ja men grattis. Nu kommer allt gå så mkt lättare.

  3. malin skriver:

    nämen åh så duktig du är !! är det slut på äta pro pud nu då den som är så god!!! riktig imponerad av dina framsteg!

    • Jessica Johansson skriver:

      Nej den får jag äta någon gång i veckan, som jag skrev häromdagen så detaljkorrigerar jag inte utan försöker vara uppmärksam på vad som triggar mig. 🙂

  4. Anna skriver:

    Hurra och grattis! Vad bra att det känns så! Har hamnat lite där igen med hunger på kvällarna = choklad och annat sött och måste planera bättre saker att äta då…

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Anna, och tusen tack! Ja prova lättkvarg alternativt turkisk lättyoghurt med frön (gojibär, pumpakärnor, solrosfrön) och hallon. Det är jättegott. Jag tar bara lite frön men om du har mkt sötsug kan du ju ta lite mer!

  5. åsa skriver:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s