Parmesan-snacks, och andra torsdagstankar

I helgen provade jag att göra parmesansnacks. Det är absolut inget jag kommer äta ofta, men kanske någon gång ibland när jag blir sugen på snacks och det är helg eller så. Det är världens lättaste att göra. Jens gillar inte detta snacks så jag gjorde enbart lagom mängd för mig en gång, annars kände jag på mig att jag skulle äta upp allt som fanns. Jag gjorde alltså ganska lite.

Riv parmesan
Strö ut valfri mängd på ett bakplåtspapper
Ställ in i ugnen på 175-200 grader, ca 3-5 minuter beroende på vilken konsistens du vill ha (längre tid = hårdare konsistens)
Låt svalna på diskbänken
Dela i bitar och servera

Så himla gott!

Maten har gått bra. Igår ställde jag mig och lagade linsgryta klockan sju på morgonen (!). Matlaget blev aldrig av i helgen så jag hade ingen mat alls att ta med mig till halvtidsjobbet och skulle jobba hela dagen. Då lagade jag en sjukt god turkisk linsgryta och tog med det i två matlådor, som lunch och middag. Och så tog jag med mig två mellanmål. Att kunna planera så här är kanske självklart för många men ni som följt bloggen vet att det varit en av mina stora svårigheter. Det här är första gången i livet jag äntligen börjar få kläm på det! Till lunch idag provade jag en snabb-risotto på matvete durum. Receptet kom från en bloggläsare (men i hennes var det kamutvete i stället). Till mellis unnade jag mig en proteinpudding och åt även en apelsin. Till middag blir det köttfärsbiffar med klyftpotatis och sallad och avokadoröra, en klassiker vid det här laget! Min mat och träning på instagram. <— klicka!

Förutom all matglädje mår jag lite sisådär, har haft mycket huvudvärk och försöker komma ihåg att dricka vatten – och har även bokat en läkartid för att kolla upp allt med ämnen och sådant. Jag har ändå gjort en otroligt stor omställning i kosten så det kan vara bra att kolla så allt stämmer.

Jag känner mig otroligt nedstämd idag eftersom jag fick veta att en fin person har gått bort, alldeles för ung. Kan inte alla bara få leva tills de blir gamla och skröpliga?

Annonser
Det här inlägget postades i Recept, Vardag. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Parmesan-snacks, och andra torsdagstankar

  1. Malin skriver:

    Angående goda och lagom nyttiga helgsnacks så är min absoluta återkommande favorit grönsaksstavar med dipp! En riktig klassiker, men kan inte påminna mig om att du skrivit om det i bloggen tidigare så jag tar tillfället i akt och tipsar ändå! Så sjukt underskattat alltså. Grönsakerna går att variera i det oändliga (mitt godaste är dock paprika och gurka) och vill man ha koll på innehållet i dippen så är det superenkelt att blanda ihop den själv med gräddfil/yogurt och valfri krydda (salt, lökpulver, dill, vitlök, you name it..). Åh vad kul det vore med ett inlägg där alla kunde tipsa om sina bästa snacks – lyx som vardag!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s