På vilken detaljnivå ska vi korrigera vår kost?

För någon månad sen gick jag runt och skämdes för att jag åt dåligt (men inte jättedåligt) fast jag ville äta bra. Många av er läsare har ju följt mig i snart två år och jag kan liksom inte nog beskriva hur mycket bättre jag mår senaste månaden sen jag ändrade mitt tänk och min inställning – och därmed också min kost. Jag har jobbat heeeeeeela dagen idag på mitt halvtidsjobb. Gått och stått och hjälpt och burit och ätit både lunch och middag på jobbet. Och ändå är jag inte helt slut. Ändå värker inte hela kroppen (okej, lite värker kroppen men inte som förut!). Ändå behöver jag inte gå och lägga mig akut nu när jag har kommit hem (som tidigare). Jag vet att det är tack vare styrketräningen och min förändrade kost. Tänk hur det kanske känns om ett halvår eller ett år, liksom. För nu tänker jag tamejtusan inte ge upp. Jag har bestämt mig på riktigt för att vara snäll mot mig själv och unna mig färgstark och nyttig mat. Och så har jag ju 25 kilo att gå ner också förstås. Men ändå: Pepp!

Nåväl, ämnet för dagen: Hur petig ska man vara med sin kost? Alltså på detaljnivå?

Jag kan väl känna att det blir lite fjantigt om jag går från att:

1. Ha jojobantat sen jag var 13 år och i ”upp-i-vikt-perioderna” öst i mig pasta, skräpmat, godis, kakor, choklad osv
2. Aldrig riktigt ha kunnat laga mat överhuvudtaget
3. Ha ätit ganska dålig mat även senaste åren, om än utan godis och sådant och om än mycket bättre än dessförinnan

… till att nu ha börjat lära mig laga mat, bara äta hemlagad mat, helt plocka bort bröd och pasta.

Och att då också börja fingranska varenda matvara, plocka bort sötningsmedel osv. Det blir liksom lite too much på samma gång! Jag blir inte triggad att äta socker av sötningsmedel/frukt/potatis (förutom halvfabrikat-potatis som potatisbullar så klart för där har jag inget stopp). Därför känns det fånigt att börja peta med sådant helt plötsligt, och kanske blir det lite för mycket på en gång. Det här är ju en livsstilsförändring FOR REAL, jag vill hålla det här resten av mitt liv och kommer klara det också om jag inte överdriver.

Jag vet att många plockar bort sötningsmedel, inte äter något som innehåller socker alls osv. Men för mig är det helt okej om jag någon gång i veckan använder en klick smaksatt crème fraîche eller röd pesto i en rätt jag lagar. Det påverkar mig inte överhuvudtaget. Därför försöker jag hitta en hanterlig nivå som inte känns överdriven för mig. Jag funderar på att byta ut buljongtärningarna mot lantbuljong men annars försöker jag att inte gå all in, då finns risken att jag tröttnar sedan.

Hur tänker du?

Nu kan du följa min mat och träning dag för dag på mitt nya instagramkonto jessicasviktigamal. Följ, följ! Så här har senaste dagarna varit:

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till På vilken detaljnivå ska vi korrigera vår kost?

  1. M skriver:

    Jag tycker att du gör helt rätt i att inte börja peta i detaljerna nu. Risken finns att du tar dig vatten över huvudet om det blir för många nya saker att tänka på så här i början. Kör så här tills du känner att du är redo att ta det till nästa nivå.

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh tack för ditt stöd, precis så tänker jag också 🙂 jag kommer säkerligen ta det till nästa nivå men att göra allt på en gång funkar inte riktigt, då tröttnar jag alltid. Så om jag kör så här i flera år så är det ju bättre än om jag fortsatte som innan, oavsett liksom. 🙂

  2. Maria B skriver:

    Jag går nästan ”all in”. Till 99.5% INTE sötningsmedel. Det är verkligen no no no. Jag började som du att upptäcka tillsatser och lära mig mer och mer. Nu är jag fullfjädrad kan man säga. Jag vill inte bli lurad. För mig känns det som det för varje dålig produkt innehållande massa tillsatser så finns det en motpart som vill tjäna pengar på mig. Sedan försöker vi (jag och min man) hitta guldkornen (de företag) som verkligen satsar på bra råvaror och bra kvalitet. Kost är ett av mina stora intressen så det är bara kul tycker jag. Jag kan äta allt om jag blir bortbjuden t ex så jag är inte knusslig. MEN när folk bjuder på pulversås/ potatisgratäng från påse och jag sitter och tycker att fasen vad GOTT DET ÄR så är jag mycket medveten om att det finns en orsak till att jag knappt kan sluta äta. Jag försöker ligga lågt om allt detta eftersom jag också märkt att folk blir upprörda för att vi är så jäkla präktiga. Men jag vill leva länge och kunna säga även om jag skulle få någon hemsk sjukdom att jag gjorde mitt bästa och njöt under tiden. Jag tycker det är så kul att följa din resa och se hur glad du är, det lyser igenom hela bloggen nu. Tycker också överlag att vegetariskt och ekologiskt har bara exploderat senaste året så utbudet av bra råvaror är enormt mkt bättre nu.

  3. Tessa i höghuset skriver:

    Är mer rädd för sötningsmedel än för socker, men jag är inte så sockerberoende å andra sidan.

    • SB skriver:

      Jag håller med dig här. Jag äter hellre riktigt socker än sötningsmedel. Samma gäller fett. Hellre fullfet ost eller yogurt än en lowfat/nofat variant.

  4. Katarina skriver:

    Har du fått mycket kritik för att du inte fingranskar varenda ingrediens? Inlägget är skrivet lite som ett försvarstal och lite defensivt. Trist om du känner dig påhoppad…
    Klart du inte behöver granska allt; ät det som passar dig och som du mår bra av!

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej! Nej det har jag inte, kanske kritik från mig själv snarare. 😀 var inte menat att vara skrivet på ett defensivt sätt. 🙂

  5. Sara skriver:

    Jag vill verkligen inte kritisera, du känner dig själv bäst och jag vet att du kommer hitta din väg, men just sötningsmedel vill jag ändå varna lite för. Dels vad det gör för de inre organen, men också vad de gör för aptiten. Det finns massor av studier som styrker sambandet mellan intag av sötningsmedel och högre totalt kaloriintag, för att hjärnans signalsystem sätts ur spel. Effekten är inte som en trigger, utan mer lågmält under en längre period.

  6. Kate skriver:

    Delar din inställning och ambition – och tycker att du är grym som kämpar på med förändringsarbetet. Jag siktar på att äta relativt balanserat, men vill verkligen undvika att lägga för mycket tid på (oftast överskattade, inte sällan ovetenskapliga) detaljer. Min tankekraft och tid vill jag ägna åt annat. Det blir lätt en smula besatt västerländskt navelskådande annars.

  7. Marina skriver:

    Jag tänker att det är bra att förändra i etapper, när en förändring sitter och är naturlig kan man ta nästa. Hejja dig som hittat just din väg!

    • Jessica Johansson skriver:

      Exakt, det är så jag också tänker! 🙂 Oavsett så äter jag så otroligt mycket nyttigare mat nu än jag någonsin gjort och tränar mer än någonsin och det är ju en väldigt bra grej tillsvidare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s