Så har jag ätit och tränat idag och igår

Nu har jag inte berättat (i detalj) om mat och träning sen i tisdags, jag har annars tänkt ha för vana att göra det ganska ofta. Då blir det svårare att fuska också! Fast nu har jag inget behov av att fuska längre faktiskt, jag får ju äta så god mat nu och ändå hålla mig pigg (inga MAJOR blodsocker-dips, inga akuta hungersituationer osv). Dock har jag ju dagligen uppdaterat på mitt andra/nya instagramkonto @jessicasviktigamal.

IGÅR

Frukost: Vissa kanske tycker det blir tjatigt att se så mycket bilder på frukostgröt. För mig är det en njutning varje morgon och dessutom har jag så mycket olika fint porslin så det är bara härligt tycker jag!

Lunch: Fullkornsbulgur, tzatziki, en annan röra och falafel och sallad. Hade inga batterier på mobilen så kunde inte fota.

Mellanmål: En banan pga var ute på stan på kafé och det var det nyttigaste alternativet som fanns (och jag får äta frukt så jag bröt inte mot något förbud eller så).

Middag: Matvete durum, paprika, rädisor, lite frön, halloumi, granatäppelkärnor, rödlök, rödkål, edamameröra. Gott men hade varit godare med lite gröna blad i för saftighetens skull.

Träning: Ett hååårt styrketräningspass med fokus på axlar, bröst, armar.

IDAG

Frukost: Som vanligt

Mellanmål på förmiddagen: 1.5 dl lättkvarg med frön.

Lunch: Samma som middagen igår.

Mellanmål, eftermiddag: 1.5 dl lättkvarg med hallon och frön och gojibär.

Middag: Jaa, haha, lite pinsam historia. Men tanken var att äta denna tillsynes smarriga turkiska linsgryta som jag lagat från recept till middag. Jag reagerade på att det skulle vara så mycket buljong i (vet att buljong inte är bra men nu blev det så ändå)  men gjorde så ändå eftersom jag fortfarande är ny på matlagning och inte riktigt kan gå på känsla. Men hu så salt det blev, så jag åt bara två tuggor. Inte bra! och sen var jag direkt tvungen att sticka på träning. Därför blev det också…

… kvällsmål! Ett äpple i skivor samt lättkvarg med frön.

Träning: Ett hårt streetdance-pass som i vanlig ordning gjorde mig alldeles vimmelkantig av eufori! Och: Jag började med stegis idag igen, får se hur länge jag orkar hålla på. Får för mig att allt mitt flängande med bussar hit och dit gör att stegisen blir missvisande pga bussarna skakar men orka tänka så egentligen, haha! Hursomhelst så landade stegräknaren på 12.133 steg idag. Inte illa pinkat!

För att se hur jag åt onsdag-lördag, kolla här.

Hur går det för er andra som kämpar?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Recept. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Så har jag ätit och tränat idag och igår

  1. Emma skriver:

    Jag har börjat följa dig utan att kämpa själv (är nöjd med nuläget). Funderar på 2 minitips: dels att dricka grönt te några gånger om dagen. Dels att starta dagen med lite citronvatten, det gör jag sedan ett år: http://www.elle.se/7-bra-saker-med-att-dricka-citronvatten-varje-morgon/

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh det kanske jag ska testa men då kör jag nog versionen där man inte behöver koka 😀

    • Emma skriver:

      Vad dricker du till frukost? Jag brukar dricka grönt te och då kör jag vattenkokaren och tar lite av det till att blanda ut citronsaften. Dock är det inte så att jag älskar syrligt så jag brukar nöja mig med saften från en halv liten citron plus vatten så att det totalt blir ett halvt glas. Lättare att svepa.

      • Jessica Johansson skriver:

        Jag dricker kaffe till frukost. 😀 jag tycker faktiskt inte om te. 🙂 men jag ska prova att dricka citronvatten faktiskt, tack för tipset!

  2. Sandra skriver:

    You go girl! Roligt att se lite bilder på mat och höra hur det går med allt i din utveckling. Superduktigt verkligen! Om du vill ha lite tips på hälsosamma recept och härlig motivation, kika gärna in på min blogg Energiköket och kolla runt. Man blir väldigt inspirerad av dig! Ha en fortsatt bra dag!

  3. Jasmine skriver:

    Men vet du, den där reaktionen på att det kändes som mycket buljong är ett steg på vägen till att bli bra på matlagning. Lita på din erfarenhet! Kan även tipsa om buljong utan natriumglutamat: Kung Markatta och Renée Voltaire har bra buljonger i pulverform. Mycket godare!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja du har nog rätt 😀 ja jag har verkligen tänkt köpa en nyttigare buljong, gör nog det redan i morgon! 😀 tack för påminnelsen. 🙂

  4. SB skriver:

    Kul att du gillar din mat! En liten tanke kan ju vara att utesluta dina mellanmål och se hur det går. Tror inte du ska behöva äta 2-3 mellisar under en dag. Tre mål om dagen bör räcka. Kanske testa?

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag klarar tyvärr inte att utesluta mellanmål, har faktiskt försökt. Det går inte. Då går jag bara och tänker på choklad och chips och mackor och det känns inte konstruktivt för då är det bara en tidsfråga innan jag faller dit. Men jag håller på att försöka utesluta kvällsmålet just nu. Mellis på förmiddag och eftermiddag kommer jag behålla tillsvidare, jag har ju inte bråttom ner i vikt så jag har satt som mål att gå ner 15 kilo under 2016. 🙂

  5. Varför är inte buljong bra?

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej fina Anna, jag tänkte på dig häromdagen 😀 säg till om du kommer till stockholm nånting! joo det är ju socker i knorrs buljong + att det är andra dåliga ämnen så jag ska köpa Renée voltaires lantbuljong tänkte jag i morgon. Den är jättedyr men räcker ju superlänge.

    • Hej! Vad fint att du har tänkt på mig:)
      Jag ska nog till Stockholm i april, ska kolla datum! Vore kul att ses!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s