Fem livsstilsförändringar jag gjort på sistone

Ibland kan jag knappt tro att det är sant, att jag har lyckats lägga om hela min kost och hela mitt tänk på egen hand. Utan att hoppa på en redan färdig modell som ska göra att det går fort. Utan att utesluta särskilt mycket (förutom sådant jag vet att jag absolut inte kan begränsa mig i, som vanligt bröd och vanlig pasta). Bara genom att liksom switcha hela tänket. Jag är ganska stolt över mig själv dagarna i ända. Efter flera års resultatlöst kämpande inför öppen ridå (dvs. här på bloggen) så har jag till slut faktiskt lyckats. Mycket tack vare er som läser! Men än är det förstås lång väg kvar, och själva livsstilen vill jag behålla hela livet (aldrig känt så förut).

Här är fem livsstilsförändringar jag gjort på sistone. Ser man längre tillbaka har jag ju gjort fler, men just senaste dryga månaden:

1. Vågat prova nya livsmedel.

Jag vet att jag aldrig kommer gilla asiatisk mat, chili, kokt ägg eller typ skaldjur så det låter jag vara. Varför tvinga sig till något man får kväljningar av? Men jag har lärt mig äta lax, avokado, kvarg och fetaost. Och massa nya grönsaker jag inte ätit tidigare (rödbetor, rödkål, rädisor, blomkål osv). Bra, mättande livsmedel som jag tidigare blankt sagt nej till men som jag nu äter. Det förenklar!

2. Planerar min mat – men inte en vecka i taget!

Tidigare har jag hållit på med matschema och sådant, men ALDRIG följt det mer än några dagar. Bara gjort mig själv besviken. Nu tänker jag kvällen innan igenom hur jag ska äta dagen efter, eller ibland på dagen innan om jag inte har matlådor i frysen. Alltså jag tänker vad jag ska äta till alla måltider, inklusive mellanmål. Men inte vad jag ska äta dagen efter det och dagen efter det osv.

3. Tänker lustfyllt – i stället för att se svårigheterna

Jag har helt ställt om mitt tänk. Jag tänker att det är härligt att få äta färgstark mat (med massa grönsaker), full av smaker och olika konsistenser. I stället för att tänka: Åh herregud, hur ska jag få ihop tillvaron?

4. Inga delmål!

Jag har märkt att viktmässiga delmål inte funkar för mig. Jag jobbar inte så helt enkelt, efter åååååååååratal av jojobantande. I stället försöker jag nu att göra så gott jag kan varje dag. Jag räknar inte kalorier, jag försöker att inte hetsa mig själv (i tanken faller jag ofta in i ”två kilo på två veckor” men stoppar alltid mig själv). Om jag ”bara” går ner 15 kilo 2016 men tränar, äter bra mat och slipper gå hungrig – då är det ju bättre än att jag går ner noll kilo 2016 eller går upp 5.Eller, som 2014 och 2015 – går ner två, sen upp tre, sen ner tre, sen upp två osv. Om jag ändå ska hålla den här livsstilen livet ut så gör det inget om viktnedgången går lite långsamt.

5. Börjat gilla träningen

Aldrig trodde jag väl att jag på riktigt skulle tycka om att träna, alltså på riktigt-riktigt, inte bara ”åh nu går jag nog ner i vikt-riktigt”. Men så är det. Jag LÄNGTAR till streetdance-passet, jag njuter när jag har klarat av ett styrketräningspass, jag myser när jag sitter och kollar vilket nytt pass jag ska testa i veckan som kommer. Det enda jag fortfarande har svårt för är att gå ut och promenera. Jag är inte så förtjust i att vara ute helt enkelt, haha! Jag tycker det är sååå jobbigt, särskilt när vi inte bor i stan längre. Men jag ska absolut bli bättre på promenaderna också. Motståndet är bara så enormt, hehe. Men ändå, att jag gillar träningen i övrigt är ett stort framsteg!

Så viktigt att påminna sig om sina framsteg. Och om jag någon gång äter för mycket eller någonting dåligt (alltså jag kommer inte äta choklad men om jag typ köper mat på babel deli eller så) så kommer jag inte basha mig själv à la ”du är vad du äter”. Det ger mig ingen pepp eller glädje. I stället tänker jag: ”Ja men då satsar jag på en bra middag i stället”. Alltså det lustfyllda tänket, inte straff och skuld.

Puss, nu ska jag göra halloumisallad med matvete, edamameröra och riven rödlök och frön och rädisor och massa smarrigt.

Nu kan du följa all min mat och träning dag för dag på instagramkontot jessicasviktigamal, här!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Fem livsstilsförändringar jag gjort på sistone

  1. cecilia skriver:

    Låter härligt! Du är en sån bra inspiration! Jag är nog lite äldre än dig, typ 10 år minst ha-ha 🙂 men jag känner verkligen igen mig i dig hur jag var förut. De viktigaste förändringarna för mig är att jag 1. slutat hetsäta, 2. som du säger, ”bashar” aldrig mig själv längre om något i matväg går fel, utan jag bara ignorerar det (svårt) och går vidare till nästa måltid.

    Jag promenerar en hel del och jag kan HETT rekommendera att lyssna på poddar när du går. Jag har läst att du gör det mycket och det gör jag också, det är liksom drivkraften för mig ofta faktiskt när jag är ute och går. Vi bor i USA och här är podcasten ”Serial” vääääldigt stor så om du inte hört den redan kanske den kunde vara ett nytt peppande inslag. Har du en lista på bra svenska poddar kansek det kunde vara en ide för ett inlägg nån dag 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh men tack, vad fint skrivet 😀 Jag har ju också slutat hetsäta, ibland har jag fallit tillbaka lite men inte senaste tiden. OM jag äter kvällsmål t.ex, så försöker jag ändå äta det sakta och inte ta mer utan nöja mig med den mängd jag tog först (av t.ex lättkvarg med frön och bär). Jag lyssnar ALLTID på podcasts, haha, är verkligen en riktig pod-junkie and I love it. Men jag har så svårt att komma iväg på prommisar nu när vi inte bor i stan, då är det typ lättare att bara gå till gymmet och träna, men jag behöver verkligen få in promenaderna också som rutin igen. Jag har hört talas om serial men har lite svårt för hela mord-fokuset i samhället. Men faktum är att jag en gång gjorde ett inlägg med massa bra podcasts, sen dess har jag upptäckt även t.ex Dilan och Moa. Men jag kanske borde köra en uppdaterad version snart, älskar att tipsa om saker i allmänhet. Podcasts, kultur, litteratur osv. Vill ju liksom att alla ska få upptäcka sådant jag själv blivit förtjust i 🙂 Här är inlägget: http://blogg.amelia.se/jessicasviktigamal/2015/04/07/podcastlistan-du-inte-kan-leva-utan/

    • cecilia skriver:

      Ska kolla in det podcast-inlägget för tips 🙂 Just Serial har ju mord som ingrediens, om man säger så, MEN själva temat är det amerikanska samhället, vem som får vilka försvarare och varför, ”cold cases” och allt sånt. Gjort av jätteduktiga NPR (lite mer undersökande National Public Radio) än de kommersiella kanalerna. Men du kanske har massor annat att höra på men bara som en kommentar att det är inte en typisk mord-podd 🙂

  2. moa skriver:

    Så himla bra gjort! Inspirerande att se att det går att ändra gamla mönster!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s