Dessa små livsstilsförändringar väntar mig nu

Jag har äntligen lärt mig att äta bra till frukost, lunch och middag och har inte hetsätit alls på drygt tre veckor. Med hetsäta menar jag att jag äter en stor mängd mat väldigt fort. Tidigare i mitt liv var det alltid kakor, godis, choklad, brödlimpor. Senaste åren, sedan jag plockade bort godis m.m, så har det kunnat vara nötter, bröd, stora pastaportioner osv. Jag tränar nu också jättebra. Men några saker återstår för att jag ska känna att det blir på bra viktnedgångs-nivå. Jag kommer korrigera dem långsamt, så att det inte blir för svårt för mig. Då faller jag bara tillbaka i dåliga beteenden.

1. Jag äter fortfarande kvällsmål. Är ju van vid att äta så stora mängder så jag har inte klarat att plocka bort det än. Eller än och än, det är ju bara två-tre veckor sen jag la om hela mitt tänk trots allt. Jag har ätit lättkvarg med bär och frön till kvällsmål. Harmlöst i sin kontext, men frön innehåller trots sin nyttighet en del kalorier och jag har känt senaste dagarna att det nog ändå blir för mycket för viktnedgång. Det här blir nu första steget, att jag helt plockar bort kvällsmålet förutom i extremfall. Om jag blir jättehungrig får jag tugga på en morot första dagarna på kvällen. Det här tänkte jag börja med redan idag.

2. Mellanmålet på förmiddagen. På sikt är planen att bara äta någonting litet på förmiddagen (eller inget alls) men just nu äter jag kanske 1.5 dl lättkvarg med frön (lite för mycket frön) och bär mellan frukost och lunch. Detta för att jag överhuvudtaget ska stå ut, och det är så jag måste göra just nu. Men om kanske tre-fyra veckor har jag tänkt ersätta det mellanmålet med något mindre. Förslag mottages gärna. Mellanmålet på eftermiddagen kommer jag definitivt behålla! 1.5 dl lättkvarg med frön (pumpakärnor och solroskärnor), lite kanel och blåbär eller hallon. På lång sikt kanske jag plockar bort eller minskar ner på mängden frö i eftermiddagens mellanmål, men det får bli tidigast i sommar, annars kommer jag inte orka hålla det här i längden.

3. Promenad även på träningsdagar. Jag promenerar nu bara de dagar jag inte tränar. På sikt är målet att promenera en timme även de dagar jag tränar i mån av tid förstås (om jag jobbar en hel dag kommer jag ju inte hinna mer än träning eller promenad). Det här har jag bestämt att jag ska börja med om två månader, när övriga rutiner har satt sig lite mer. Alltså den 18 april!

Det här känns bra och hälsosamt, att jag hittar en takt jag klarar av. Vissa säger ju bara ”Plocka bort mellanmål” osv. Men för mig personligen känns det inte sunt att spendera mina dagar dödshungrig. Jag har gjort så många quickfix-dieter i livet att jag fått min beskärda del av osund hunger. Det här är en förändring jag vill kunna hålla resten av livet och då blir det inte rimligt att må piss while doing it. Då tröttnar jag och sitter snart och mofflar choklad igen (obs sant!). Alla måste hitta sin väg!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till Dessa små livsstilsförändringar väntar mig nu

  1. Sara skriver:

    Vad tror du om att variera mellanmålet med en hemgjord smoothie? En halv avokado, hallon, lite tranbär, en citron och en bit ingefära kör jag på nu, men fördelen är att det är så enkelt att variera och att få det riktigt gott och nyttigt. Grönkål passar också bra förutsatt att din mixer är stark nog. Lätt att förbereda och ta med!

    • Jessica Johansson skriver:

      Tänkte du till förmiddagens mellanmål, fram tills jag plockar bort det? har bara en stavmixer men har en sådan där blender på g från en fb-grupp och isf funkar det. En ganska knäpp fråga: Hur förvarar du din smoothie när du är ute, typ i en vanlig matlåda? eller en halvlitersflaska?

    • Sara skriver:

      Ja, jag tänkte framförallt fm mellanmålet, men om du är hemma så funkar det säkert på em också (funkar säkert finfint om du är på språng också bara du hittar ett sätt att förvara den). Jag har en flaska med rätt vid öppning som jag brukar använda, men annars skulle jag rekommendera en glasburk! Om du gör den lite ”matigare” med linfrö eller chiafrön som cicci föreslog blir den toppen att äta med sked så. Det kommer funka jättebra med stavmixer, men i så fall skulle jag stå över grönkålen (kan bli lite obehaglig konsisten på smoothies om trådarna i kålen inte riktigt slås sönder).

    • T skriver:

      Klart du kan göra smoothie med stavmixer! Antingen i stavmixerns egen bytta eller en vanlig vispskål.

  2. Cicci skriver:

    Vet inte om du gillar, men ett kokt ägg är ju ett supermellanmål. Lätt att preppa och går att ta med sig om det behövs. Bra med protein och bara lite fett. Dessutom är det redan portionerat, så du kan inte lura dig själv genom att ta lite extra.

    Saras idé med hemmagjord smoothie är också väldigt bra, framförallt om du lär dig att göra goda varianter utan att slänga i en massa yoghurt. (Banan, hallon, blåbär, ev. havtorn, lite linfrön/chiafrön plus havremjölk är rågott)

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag äter tyvärr inte kokt ägg, annars hade det varit ett bra förslag. 🙂 ska testa smoothie-förslagen någon dag, tusen tack för din omtanke! ❤

  3. Jessica skriver:

    Nu har kanske inte det här med saken att göra, utan mer ett allmänt tips till alla där ute.
    Byt ut lätt-produkterna mot fet yogurt, creme fraiche eller kvarg. Att fett skulle vara ohälsosamt kan vara en av vår tids största myter. Jag upplever att fet yogurt (6-10%) mättar mycket bättre och jag håller mig mätt i stort sett ända fram till lunch om jag äter det till frukost. Sen kanske man ska vara lite restriktiv med mejeri-produkter, men av andra anledningar.
    Tipsar om boken Matrevolutionen http://www.adlibris.com/se/bok/matrevolutionen-at-dig-frisk-med-riktig-mat-9789172322523

    Annars håller jag med om att smoothie med avokado i är kanon! Och starkt jobbat av dig! Jag kämpar också med att försöka komma igång att träna (älskar yoga…!) och att sluta köpa choklad varenda lunch (inte bra att ha ica granne med jobbet..).

  4. Tina skriver:

    Vilka säger att du ska plocka bort mellanmålet? Överallt hör man ju att man ska äta mellanmål och inte bara de tre stora huvudmåltiderna. Jag märker själv att jag inte mår bra när jag skippar mellanmålen och att jag äter absolut för mycket när det gått mer än 4 timmar mellan målen. Så behåll du dina mellanmål men minska på dem om du tycker att det känns bättre. Läser din blogg när jag hinner och ska också försöka promenera mina träningsfria dagar. Tack för inspirationen

  5. Johanna skriver:

    Hej! Jag jobbar iofs inte med att ga ner i vikt och varje person är ju olika sa jag vet inte om det passar dig. Men jag jobbar pa att äta bättre för att undvika sötsug, smaätande, panikhunger med blodsockercrash och extramal pa kvällen. För mig är mellanmalet pa morgonen a och o för resten av dagen. Äter jag ett bra mal da funkar resten av dagen mycket bättre. Keso, knäckebröd, avokado, naturell kvarg, bär tom lite gröt ibl. är mina favoriter. Jag äter bra frukost med, men verkar förbränna massor pa morgonen. Ett mellanmal pa eftermiddagen behöver jag med för att ma helt bra. Lycka till med att finna din balans!

  6. Emma skriver:

    Hej!
    Vad bra att det går så bra för dig. Jag håller med dem som pratar om fetare produkter, samt även protein. Själv försöker jag tänka på att reglera blodsockret med sådant som kanel och fiberhavregrynsgröt, fullkornspasta. Och så dricker jag mycket grönt te. Sillbitar vid frukost är också väldigt bra för att minska sötsug! En förändring till som jag vill uppmuntra till är att du får en ny profilbild i headern på amelia, eftersom jag tror att din förändring syns och att det känns fräscht och motiverande? Du var fin på helfigurbilderna häromsistens!

  7. Emma skriver:

    En avokadohalva med en klick keso kan vara ett alternativt mellanmål.

  8. T skriver:

    Apelsin är mitt bästa förmiddagsmellanmål. En apelsin vid förmiddagskaffet håller mig nöjd fram till lunch.

  9. Carro skriver:

    Jag tycker du ska behålla dina mellanmål (på dagen i alla fall). De låter bra och precis som du säger ökar annars risken att man tar något onyttigt senare. Blodsockerkontroll är A och O.
    Synd att du inte äter ägg, tycker personligen att det är det perfekta mellanmålet. Lätt att ta med i väskan också. En halv avokado kanske?
    Jag tycker att du är beundransvärd! Kram

    • Jessica Johansson skriver:

      Sant, du har rätt. På dagen är det nog viktigt med mellis för att orka i längden. Jaa det är just kokt ägg jag inte gillar, haha. 😀 tack för ditt stöd!

  10. Katarina skriver:

    Tycker din plan verkar bra! Dock blev jag oerhört upprörd av en annan blogg som jag snubblade över när jag letade efter en inspirerande träningsblogg – Ida Warg. Jag såg ett inlägg där hon glatt rekommenderar en 14-åring att börja med proteinpulver och att bli vegetarian?!? Barnet tränar konståkning 10 tim/vecka. HUR kan någon komma på tanken att uppmuntra barn till detta?! För det första – hon borde uppmana barnet att prata med sina föräldrar och sin tränare om matupplägg och dieter. För det andra – hon borde inte rekommendera proteinpulver, som dessutom kostar ca 36kr/portion!! Vilken 14-åring har råd med det?? Är det ens lagligt att marknadsföra ett viss proteinpulver mot minderåriga?? Jag skrev ett långt inlägg och bad henne tänka om sitt råd till detta barn, men hon tog istället bort min kommentar. Konståkare tillhör dessutom en grupp som löper mycket högre risk att drabbas av anorexi. Jag informerade henne om detta också…Jag skulle vilja att alla går in på detta inlägg och uppmanar henne att ändra sin rekommendation: http://idawarg.se/2016/02/16/ar-jag-for-ung-for-proteinpulver-2/

    Dessa ungdomar – syns på kommentarerna att det är unga personer – är väldigt lättpåverkade och med den utseendehets som råder är hennes råd till dem otroligt riskabla. Jag blir väldigt upprörd när jag läser så otroligt ansvarslösa råd till barn!!

    • Agneta skriver:

      Katarina, jag håller med.

    • T skriver:

      Proteinpulver verkar lite onödigt ja men att en 14-åring vill bli vegetarian är väl knappast något att uppröras över? Hon kan ju fortsätta äta all möjlig mat utom just kött 🙂
      Vegan är väl lite mer trixigt (inte omöjligt men kräver lite mer engagemang från 14-åringen och hens familj) men det finns inga som helst problem att få i sig mer än tillräckligt av fett, protein och kolhydrater för en lakto-ovo-vegetarian oavsett ålder.

    • Jessica Johansson skriver:

      Usch, det låter inte alls bra :/

    • Katarina skriver:

      T – jag oroar mig för vilka alternativ en 14-åring har för att få alternativ mat i t ex skolan. Med tanke på att hon inte redan är vegetarian får mig att dra slutsatsen att hennes familj inte är det och därmed finns risken att det inte blir balanserad kost där hemma heller. Jag vänder mig emot att öht ge en 14-åring kostråd. Barn ska hänvisas till sina föräldrar och ta samtalet med dem, inte någon okänd bloggare som inte känner till förutsättningarna. Dessutom är viljan att bli vegatarian ett första varningstecken för anorexi och med tanke på att flickan tränar konståkning (högriskgrupp f anorexi) så måste man verkligen var försiktig med kostråd.

  11. Marina skriver:

    Jag förstår nog inte heller varför du vill ta bort dina mellanmål? Risken är ju att du äter mer till dina huvudmål istället? Men, vill du behålla dem så är avocado ett väldigt bra mellanmål, eller ägg om du tycker om att äta det. Många tycker ju om keso (jag äter mjölkfritt så det är inget för mig). Makrill är toppenbra!

    • Jessica Johansson skriver:

      Nä du har rätt! Jag har plockat bort kvällsmålet nu för det känns mest okynnesaktigt och det känns onödigt att det ska stoppa mig från att gå ner i vikt när jag anstränger mig så mycket i övrigt. Men behåller mellanmål på fm och em. Så får jag se hur jag gör med förmiddagen längre fram. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s