Minus på våg och måttband, YAAAAAY!

Två veckor har gått sen sist och därför är det dags för vägning och mätning med positiva resultat! Dock ska jag ta min vikt och mått med en nypa salt och mer se det som en indikation på huruvida jag är på rätt spår eller inte. Blir så knäpp om jag fokar för mycket på det!

Vikt: 95.5 kilo, dvs minus 1.1 kg sen förra fredagen (då jag vägde 96.6 kilo)! HURRA! Och även för två fredagar sen, jag hade nämligen inte gått ner något förra veckan. Men senaste veckan har jag alltså fått minus 1.1, inte konstigt med tanke på hur bra jag skött maten. Och detta trots ingen träning eftersom jag varit sjuk! Jag har säkert förlorat lite vätska också pga sjukdom osv men vätskebalansen varierar ju alltid i kroppen.

Startvikten var 101.9 kilo till mina 161.6 cm
Målvikten är ca 70 kilo

MÅTT

Jag vet inte om jag mäter på exakt samma ställe varje gång så ta det med en nypa salt, men på ett ungefär!

Överarm: 38 cm (oförändrat jämfört med för två veckor sen) – startmåtten när jag började styrketräna i april var 41 cm.
Lår: 63 cm, alltså minus 1 cm jämfört med två veckor sen – startmåtten i april har jag inte registrerat, vet inte varför! Men för någon månad sen var måttet 66 cm.
Rumpa: 113 cm, för två veckor sen var det 114.5 så minus 1.5 cm om jag mätt på rätt ställe! Startmåttet i april var 118 cm.
Midja: Jag tror att jag brukar mäta ovanför naveln och där är måttet nu 111 cm, jämfört med 113 för två veckor sen. Men googlade fram att man ska mäta två cm under naveln och där är måttet ca 113 idag. Men alltså, där jag brukar mäta minus två cm sen sist! Startmåttet i april var 117 cm.

Mående: Bra, typ helt frisk. Lite trött men jätteglad för det här resultatet och nu ska jag fortsätta i precis samma anda. En dag i taget, lust i stället för förbud och tvångs-infallsvinkeln.

Annonser
Det här inlägget postades i Vägning, Viktnedgång. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Minus på våg och måttband, YAAAAAY!

  1. karin skriver:

    Kärlek till dig

  2. Katarina skriver:

    Vad roligt!! Hurra att det går i rätt riktning!

    Det är bra att du inte fokuserar för mycket på vågen; själv var jag smal tidigare och har ökat i vikt pga träning. Jag har mycket mer muskler nu och när jag slutar träna (pga sjukdom t ex) så går janer i vikt. Men då känner jag mig verkligen svagare. Vikt är alltså en väldigt relativ indikator som måste sättas i ett sammanhang för att kunna ha någon relevans öht. Men när du ser din kropp i spegeln och känner att du slutar svettas, sover bättre, har bättre kondition osv. Det är det som betyder något! Och där har du gjort fantastiska framsteg! Hurra för välmående!! 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för peppen!
      Ja det är verkligen sååå svårt att tänka bort vikten efter år av fokus på det. Men du har så klart rätt i att vikten inte säger så mycket egentligen. Det kan dock vara en bra indikator om man lyckas ta den med ett nypa salt (vilket iofs kan vara nog så svårt). 🙂

  3. C skriver:

    Toppenbra! Fortsätt kämpa, det här kommer gå jättebra 🙂

    Det jag ville fråga var hur du tänker kring målvikten i relation till bmi. Jag frågar för jag själv tänker att jag måste gå ner det där sista kilona för att komma under bmi 25 (det är bara 1,5 kg kvar nu så ibland känns det som att jag istället borde nöja mig med att jag ändå är nästan där 25,4 nu). Känner mig ju nöjd som jag är men ändå kan sådana siffror sätta griller i mitt huvud… Vore intressant att höra hur du tänker 🙂 är så impad av din resa!

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din kommentar, C. 🙂 Ja min målvikt är ju lite högre än BMI 25, jag tror det ligger på BMI 27 eller så. Jag tänker dels att jag har så långt kvar så jag kan korrigera närmare om jag känner för det, men 70 känns som ett bra mål. Dels tänker jag att jag vill ha en vikt som jag klarar av att hålla så jag slipper pendla. Men också att jag styrketränar ganska mycket och bygger muskler och därför kanske 70 blir lagom. Men vi får se hur jag känner när jag närmar mig den vikten, det är nog minst ett år dit. 🙂

  4. Marina skriver:

    Hejja dig! Det är vansinningt skönt när resultaten syns också! Maten är otroligt viktig och när du skött den och det syns blir det förhoppningsvis ännu enklare att sköta den framåt i tiden!

  5. Emma skriver:

    Grattis! Hoppas och tror att du strax känner dig piggare! Trevlig helg!

  6. Agneta skriver:

    Kul med resultat.Ibland brukar du efterfråga bra mellanmål. Jag är hundra år efter med allt,kan alltså inte länka.Men på Niiinis blogg idag fredag 12e, har hon recept på frukostbullar av ägg och skinka.Det lät jättegott.Något för dig? Kram kram

  7. Du är så bra! Kram fr sö Dalsland 🙂

  8. Lisa Eriksson skriver:

    Jättebra jobbat och så kul att du verkligen verkar känna glädje och njuta av din nya livsstil! Det är verkligen så skönt när man kommer till den punkten att ett träningspass blir mer en belöning och något man längtar till. Fortsätt lycka till på resan!! Stor kram

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja njuta och njuta, det är mycket svåra stunder varje dag också typ att jag är hungrig, inte orkar träna osv osv men det gäller nog bara att köra på i alla fall. Tack för dina fina ord och kram till dig också!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s