Så har jag ätit måndag-onsdag den här veckan

Jag tänkte dela med mig av allt jag ätit senaste dagarna. Jämfört med tidigare är det här ett rent mirakel, jag lagar mat varje dag och har ätit mindre än på åratal. Sedan är det säkert inte perfekt, det har säkert blivit lite mycket lättkvarg och så men jag måste som sagt utgå ifrån mina förutsättningar. Och jag kan så klart äta lite mer än en som väger 70 kilo och vill ner till 65. Så jag hoppas att ni som läser ser detta som matig inspiration framförallt! Ingen träning eller promenader den här veckan eftersom jag varit sjuk.

Måndag


Kikärtspasta.

Frukost: Som vanligt. Fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor, blåbär och mjölk och kanel.

Förmiddag: Inget

Lunch: Kikärtspasta med sås på lätt-crème fraîche, cocktailtomater, spenat, lök, vitlök osv. Åt en liten portion (för att vara mig). Till det rödkål och paprika. Se bild ovan! Dock kommer jag undvika kikärtspasta och hålla mig till bönpasta eftersom den innehåller mindre kolhydrater. Men kikärtspastan innehåller i sin tur mindre kolhydrater än vanlig pasta så det är ändå en förbättring.

Mellanmål: 1.5 dl lättkvarg, lite hallon och två nypor frön.

Middag: Matig halloumisallad (med matig menar jag massa grönsaker såsom paprika, rödkål, rödlök, granatäppelkärnor, blandad grönsallad typ spenat och ruccola osv, gurka, och så vidare. Fyra skivor halloumi och avokadoröra på en halv avokado plus lite turkisk lättyoghurt.

Kvällsmål: Jag försöker nu plocka bort att äta något på kvällen men i måndags var jag dödshungrig (på riktigt) och rostade därför lite kikärtor i ugnen med olivolja, paprikakrydda, salt och peppar. Åt också en morot i stavar.

Tisdag

Frukost: Som vanligt!

Mellanmål: Målet är att plocka bort mellanmålet på förmiddagen men eftersom jag har förändrat min kost radikalt bara senaste tiden så får saker ta sin tid. Vissa dagar äter jag inte mellanmål på fm men känner jag att jag behöver det så gör jag det, punkt slut. I tisdags blev det lättkvarg med hallon och frön (ev lite för mycket frön).

Lunch: Halloumisallad enligt ovan, stor och matig och god. Jag har kört mycket halloumisallad till lunch den här veckan. Det är gott, lätt att svänga ihop, nyttigt, mättande och ja – varför överge ett vinnande koncept?

Middag: ”Gratäng” med kyckling och purjolök, gul lök, lite chevreost, grädde osv. I originalreceptet var det kassler men det är jag inte förtjust i. LCHF-inspirerat och ingen kolhydratkälla till men inte så jättegod så jag gör nog inte om den. Lagom stor portion. Sallad till på rödkål, granatäppelkärnor och paprika!

Kvällsmål: Lite kvarg med hallon och bär eftersom jag var hungrig. Som sagt, små steg!

Onsdag

Frukost: Samma som vanligt

Förmiddag: Inget

Lunch: Stor halloumisallad med avokadoröra enligt ovan. MUMMA!

Mellanmål: Lättkvarg med hallon och frön

Middag: Två små köttfärsbiffar (jag tog en halv till efter att ha fotat eftersom jag försöker lära mig att äta mer protein) med klyftpotatis, sallad och en klick avokadoröra

Kväll: Inget

Hurra vilka bra dagar och jag planerar att fortsätta i samma spår. Ser fram emot att bli helt frisk och köra igång med träningen igen efter några dagars uppehåll (sist jag tränade var i lördags). Jag har varit hungrig jättemycket de här dagarna men stått emot och lyckats med massa målsättningar jag fram tills nu inte har klarat!

Vad har ni ätit senaste dagarna?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vardag. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Så har jag ätit måndag-onsdag den här veckan

  1. Lina skriver:

    Det är ju jättebra att du äter varierat och frossar i en massa olika härliga grönsaker! Angående mer protein – gillar du tofu och quorn? Kvarg är bra om den är naturell. Även varianter utan socker innehåller mycket dåligt tyvärr så bättre att smaksätta själv. Även naturell keso kan man ju krydda själv. Som mellanmål kan man klyfta ett äpple och krydda med kanel.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja det är verkligen härligt. Tofu har jag nog inte prövat, quorn är jag lite trött på men jag äter ju kött. Och jag äter naturell lättkvarg. 🙂

  2. Agneta skriver:

    Hurra, vad du är bra.

  3. Helen skriver:

    Hej! Så himla bra det går för dig! Vill bara flika in med en liten tanke här. Du skriver nämligen att du varit jättehungrig de här dagarna men stått emot. Jag tänker att det är verkligen inte konstigt med tanke på att du äter väldigt lite. Det är aldrig meningen att man ska vara hungrig och ”stå ut” med det (om man äter regelbundet). Med andra ord ska du äta om du känner dig hungrig och så länge du håller dig till bra saker är det inga problem. Mellanmål är således alltid en bra idé. Jag vill också påpeka att detta som du visar i inlägget är på tok för lite mat. Speciellt om man motionerar varje dag. Det är också för lite kolhydrater. Absolut att man inte behöver äta snabba kolhydrater, men om man ska träna behöver man kolhydrater för att det är den mest lättillgängliga energin i kroppen. Med kolhydrater orkar man hålla uppe tempot och ta i när man tränar. Om man inte kan göra det under en längre tid så kommer ju heller inte fettförbränningen igång under träningen eftersom det tar en stund innan fett omvandlas till energi. Sedan om man äter väldigt lite, energisnålt, emellanåt går hungrig, och är fysiskt aktiv; kommer man uppleva positiva ”kickar” vilka man uppfattar som belöning för allt det goda man gör och då förstärker man det positiva genom att äta ännu mindre och nyttigare och tränar mer och så vidare. Dessa kickar kan vara av två orsaker. Dels den ena där en massa må-bra-hormoner frisätts och olika hälsoparametrar förbättras. Dels den som är orsakad av att hjärnan försöker signalera att den behöver mer energi i form av mat, det vill säga att man känner sig ”hög” och driven och inte har några problem med att gå all in på olika saker – det är hjärnan som vill få stenåldersmänniskan att gå ut och söka efter mat. När man upplever dessa ”kickar” är det otroligt viktigt att man inte drar ner på maten ytterligare vilket är lätt hänt för att man blir väldigt motiverad, man måste veta att man inte är ”hög” på grund av hjärnans signaler om att man egentligen behöver mer energi till systemet. Det kommer i så fall slita på kroppen och leda till energibrist (vilket är ett medicinskt tillstånd där kroppen inte får fortsätta på kaloriunderskott eftersom organen påverkas negativt). En sista sak är att energiomsättningen går ner av att ligga på ett lågt energiintag, vilket ju är kontraproduktivt i ditt fall. Nu ska jag runda av här, du har säkert koll på mycket av detta, men i mitt jobb som fysioterapeut har jag sett detta mönster alltför många gånger och det har lett till ätstörningar (åt det anorektiska hållet även för de som varit mycket överviktiga), till hjärtsvikt, överträningstillstånd, depression, utbrändhet och ja, listan kan göras lång. Ingen av dessa personer trodde att detta kunde hända för de åt ju så ”lite och nyttigt”. Kan vara bra att ha i bakhuvudet så man håller sin livsstilsomläggning på en lagom nivå. Lycka till med allt. Din resa är väldigt inspirerande. Härligt att du bjuder in oss till att följa med på den. Krya på dig! Kram

    • Agneta skriver:

      Helen,hur kan det vara för lite? Jessica vill gå ner i vikt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Helen och tack för din intressanta kommentar och framförallt för din omtanke! ❤ Jag tänker dock att det här med hungern bara är initialt eftersom jag har plockat bort vanligt bröd osv, att det blir en omställning på ett par veckor men jag räknar med att bli lagom mätt på den här maten sedan. 🙂 Jag skulle absolut aldrig orka gå runt och vara hungrig i ett år, haha. Jag äter också kolisar, vet att det är jätteviktigt och vill absolut inte köra LCHF.På vilket sätt menar du att det jag äter är för lite? Jag äter ändå en rejäl frukost med gröt, mjölk, bär, pumpakärnor och så lunch, mellanmål, middag och ibland mellanmål på fm om jag är hungrig och ibland om jag är jättehungrig mellanmål på kvällen. Jag tror att jag – utan att ha räknat på det – ligger på en ganska lagom kalorimängd för viktnedgång. Mina sallader är verkligen gigantiska och alltid med någon röra till så det är inte liksom en handfull grönsaker utan mycket mer.Eftersom jag bär på så pass mycket övervikt och nog har varit van vid alldeles för stora portioner ända fram tills nu (utan att kanske riktigt inse det själv) så tror jag det krävs en omställningsfas för att vänja kroppen vid mindre mängder mat per portion. Jag tänker också att hunger är mycket psykiskt för mig, impulser och känslan av att "akut" vilja äta. De impulserna försöker jag nu lära mig att stå emot för mer balans i tillvaron och förhoppningsvis viktnedgång. Men jag är verkligen tacksam för din kommentar och vill gärna höra mer input 🙂 tror du kanske har missuppfattat att jag äter mindre än vad jag gör?

    • Maria B skriver:

      Helen, jag förstår inte heller riktigt ditt inlägg. Jessicas vecka är ju fantastisk, otroligt bra mat. Och ska man gå ner i vikt så måste man ligga på kaloriunderskott. Jag tycker hennes portioner är helt rimliga nu denna vecka när hon inte kunnat träna. Kändes som en onödigt kommentar. Jessica har mycket mera kunskaper om detta än vad gemene man har. Dessutom beskriver du extremfall i exemplen ovan: så länge en människa har fettdepåer så kommer kroppen använda sig av det. Det du skriver om att organen påverkas negativt gäller personer med redan högt utvecklad anorexia. Man behöver dessutom inte kolhydrater när man tränar lågintensivt. Jag kan springa 2 lugna mil direkt på morgonen med bara lite vatten och kaffe innan. Det är välkänt inom långlöpning att dessa morgonpass gynnar fettförbränning kolossalt mycket. Stenåldersmänniskan som du pratade om åt inte mkt kolhydrater utan fick äta efter tillgång.
      Och en sak till som jag funderat på en del…varför är vi så rädda för att känna oss hungriga av och till. Fundera ordentligt på detta. Det händer ju inget särskilt, kanske man blir irriterad fortare? Anamma känslan och se hur den känns. Om det går lite för lång tid mellan målen för att jobb eller annat kommer emellan så behöver inte den där stressen dyka upp för man vet att man klarar sig fint ändå. Det finns en viss frihetskänsla i detta och då kan man lättare låta bli skräp om man vet att det blir bättre mat senare. Tycker du är fantastisk Jessica, många kan lära av dig.

  4. marie skriver:

    ursäkta ,men hur kan det vara för ”lite” ? det ät ju jättemycket mat över dagen o stora portioner ….?

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Marie, jag gissar att din kommentar inte var riktad till mig. Jag tror jag har ätit alldeles lagom för viktnedgång. Däremot undrar jag hur du menar att det är jättemycket mat och stora portioner? 🙂

  5. Marie skriver:

    ”Vanliga” Marie här. Som inte alls tycker att dina portioner är stora och att det är jättemycket mat över dagen 🙂 Tvärtom tycker jag att det mängdmässigt ser jättebra ut. Och så kul att du börjat tycka om att laga mat!
    Det enda jag tänker – och nu vet du ju vad jag tänker säga – är att du kanske behöver lite mer fett i maten eftersom du har tagit bort så mycket kolhydrater. Får man i sig tillräckligt fett så är det dessutom lättare att hålla hungern stången.
    Idag har jag ätit fisksoppa till lunch, så himla gott med en massa fänkål. Och till middag zucchinispaghetti med äkta italiensk ragù alla bolognese. Min julklapp till mig själv var en spiralizer som jag bland annat använder för att göra spaghetti av olika grönsaker, och det var ett mycket bra köp.

    Jag har redan tipsat dig om Elena Ferrantes fantastiska böcker. Den 23/3 kommer hennes första bok ut på svenska. Här är en intressant artikel om hennes tetralogi:
    http://www.svd.se/litterart-utbrott-med-livet-som-spelplan

    En annan italiensk författare som jag kan rekommendera är Valeria Parrella. Två av hennes böcker finns på svenska: Väntrum och Avskedsbrev.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Marie!
      Ja bevisligen funkade det ju bra eftersom jag fick minus på vågen idag 🙂 Jag ska absolut hålla koll på Elena Ferrantes böcker när de kommer ut, verkar vara något för mig. Jag pratar ju faktiskt italienska också även om jag blivit lite ringrostig. Men för fem år sen pratade, läste och skrev jag flytande på italienska. Dock blir det nog lite för stort motstånd att läsa romaner så jag väntar på de svenska varianterna av ditt boktips. Jag har faktiskt läst bägge böckerna du nämner av Valeria Parrella, tyckte de var helt okej. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s