Slipp de små oceanerna av stress i vardagen


Jag hittade en så härlig bild som har två år på nacken. Nu har jag varken kvar skorna eller klänningen tror jag, men åh. Så somrig! Dessutom tycker jag man ser skillnad på mig nu och då, verkligen, här är inlägget.

För något/några år sedan var jag stressad typ jämt. Ganska slutkörd. Då uppfann jag en metod i vardagen för att liksom unna mig små oceaner av tid i tillvaron. Det har verkligen funkat bra. Det är väldigt enkelt:

Jag springer aldrig till tunnelbanan/bussen, om det inte är extremfall (men det är det oftast inte eftersom jag alltid blir tidig hur jag än gör).
Jag springer/går aldrig i rulltrapporna. Jag unnar mig ibland att ta buss i stället för tunnelbana, även om tunnelbanan skulle gå fortare. Det är en sådan njutning att sitta på en buss som vaggar fram och hinna stanna i tillvaron under de där minuterna. Jag försöker alltid vara ute i god tid (men det lyckas jag inte alltid med, ska tilläggas) så att jag slipper den där stressen i magen.

Det här kanske låter enkelt men det är det inte – i början. Gud vad svårt jag hade för att inte bara för sakens skull springa innan dörrarna stängdes på tunnelbanan, fast jag hade god tid på mig. Eller gå ner för rulltrappan bara för att. Men efter ett tag så blev jag van och nu uppskattar jag verkligen de där ögonblicken som är bara mina och som gör att jag nästan aldrig känner sådan där osund stress i magtrakten. På samma sätt som jag har ändrat mina stressvanor hoppas jag ändra mina matvanor – utifrån samma positiva och lustfyllda perspektiv. Att göra något fint för mig själv, för att det är roligare än motsatsen.

Har du fler exempel på hur man kan minska vardagsstressen?

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Slipp de små oceanerna av stress i vardagen

  1. Carro skriver:

    Bra tips!
    Jag har börjat ta en väg till jobbet (kör bil) som tar lite längre tid, men den är sjukt mycket vackrare.
    Tränar fortfarande för att göra det till en vana – medveten närvaro. Att stanna upp en liten stund, andas, sluta ögonen, jorda mig. Väldigt skönt.

  2. Annie skriver:

    Så bra tips! Det är så lät att dras med i et hektiska tempot, både i kropp och själ. Jag är en sådan person som gör allt i rask och effektiv takt, jag har väldigt svårt att gå från a till b utan powerwalkar helst. Många upplever mig stressad fast jag inte är det, jag bara gillar att göra saker i rask takt. Men kanske vire det bättre att ta det lugnare…?

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh jag gör också allt i effektiv takt, kan inte hacka grönsaker/gå/handla långsamt och därför försöker jag korrigera i de sammanhang jag klarar att ta det lite lugnare, haha! Och att gå i rulltrappan är ett sådant sammanhang. ^_^

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s