Så ser min träning ut just nu!

Jag har ju kommit in i ett fantastiskt flow nu med både mat, träning och faktiskt även annat såsom hänga med vänner, skrivande, städning osv. Min kvalificerade gissning är att det är träningen som lagt grunden till resten. Det faktum att träningen gör mig piggare, starkare, gladare gör att jag får motivation och ork även på andra fronter i tillvaron. Som en positiv spiral, det ena ger det andra! Jag får förstås vara medveten om att det kommer komma dagar när jag inte känner så, men då kommer jag ha mina recept att ta till och får fortsätta på automatik tills glädjen återvänder.

Så här ser min träning ut just nu:

Styrketräning

Min personliga tränare som jag gått hos ett gäng månader har tyvärr flyttat utomlands men hon gav mig lite pass att köra själv och så minns jag ju hur hon och jag har kört. Så nu styrketränar jag själv en timme tre gånger i veckan och har med mig ett papper där jag skriver upp vad jag ska göra (så lätt att fuska på plats annars). Jag blandar styrketräning och mer pulshöjande inslag såsom att gå snabbt upp och ner på en stepbräda, gå snabbt fram och tillbaka med tunga vikter och liknande.

Gruppträningspass

Jag går nu på gruppträning 1-2 gånger i veckan utöver styrketräningen. Ett av passen är det streetdance-pass som jag älskar så mycket (och nyligen bloggade om) och så testar jag ju ett nytt pass varje vecka och skriver här om hur det var. Sjukt bra motivationsgrej har jag märkt! Men om det blir så att jag bara hinner ett pass ibland så är det helt okej, tänker jag. Just nu har jag dock ork och lust till två och då kör jag två. Simple as that! Men det är först sedan några veckor tillbaka som jag orkar gå på gruppträning utöver styrketräningen. Det har fått ta den tid som behövdes.

Promenader

Just nu promenerar jag en timme om dagen (utöver vanlig vardagsmotion som jag får ”på köpet” i mitt flängande) de dagar jag inte tränar. Detta för att jag inte ska köra för hårt och sedan tröttna. De dagar jag känner extra energi kommer jag promenera även då jag tränat, men jag kommer medvetet att vänta ytterligare några veckor med det så att det inte blir för mycket. Målet på sikt är att gå en timme jämt, även de dagar jag tränar. Som det är nu orkar jag inte riktigt det.

Så här ser alltså min träning ut just nu. Jag vet att träning inte ger viktnedgång (det har jag märkt) men återigen vill jag påminna att den här bloggen (och hälsa överlag) är så mycket mer än bara vågen! Träning har gett mig mindre ont i kroppen, mer energi, mer livslust, mer styrka och massa inspiration. Om det inte vore för att jag tränat så flitigt på sistone så hade jag nog inte orkat lägga om min kost och mitt tänk den här veckan men det har jag gjort och hittills känns det jättebra!

Hur tränar du?

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Träning. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Så ser min träning ut just nu!

  1. Agneta skriver:

    Ha en trevlig helg!

  2. Sanna skriver:

    Låter som ett bra upplägg tycker jag. Heja dig! Jag tränar helt enkelt när jag har tid, har barn och heltidsjobb så klämmer in det där det får plats helt enkelt. Så får livet vara just nu.

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack ja då fattar jag att det blir svårt att ha tid men bra att du ändå kommer iväg ibland 🙂

  3. Katarina skriver:

    Låter underbart med det där träningsupplägget!! Löpningen har ju blivit (på gamla dar!) min favoritmotion. Men det är ofta för kallt eller mörkt på vintern så då lägger jag in bodypump för att stärka musklerna inför vårens och sommarens löprundor. 🙂
    Sedan går man inte ner i vikt av träning enbart, men nog gör det en hel del för förbränningen när man byggt muskelmassa. Du går helt enkelt inte upp i vikt lika lätt senare, när du fått igång ämnesomsättningen. Men det tar ett par år innan du känner av den effekten ordentligt. Ju mer konditionsträning desto mer viktpåverkande är träningen. Men skit i det, ha kul! Det är det absolut viktigaste!!

  4. Emma skriver:

    Toppen! Jag vet också att träning inte ger viktnedgång på samma sätt som kost, men det finns stora fördelar: Vanligtvis så sover man bättre om man motionerar och vanligtvis så har man större tendens att äta dåligt när man är trött. Plus att åtminstone jag får lust att ladda kroppen med bra saker före och efter träning, så kost o motion förstärker varandra kan jag tycka. Och så blir man gladare av att röra på sig 😉

    • Jessica Johansson skriver:

      Tyvärr funkar inte det där med att ladda med bra saker så bra för mig men nu har jag ställt om tänket och då blir allt automatiskt annorlunda. 🙂 Och ja man blir så mycket gladare av att röra på sig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s