Ljummen och mättande sallad med aubergine och grönkål

Det har varit väldigt mycket fokus på hälsa, vikt, träning och sådant här på sistone. Men för er läsare som föredrar åsiktsinlägg, retro inredning, teckningar, litteratur och kreativitet så kommer det av den varan också. Jag är just nu så glad över min nya matstrategi att jag inte kan låta bli att dela med mig. Jag fick ett recept av min vän Stephanie och det är nog något av det godaste jag ätit, ni MÅSTE prova! Jag delar med mig av receptet med hennes tillåtelse.

Inga måttangivelser så jag improviserade lite med lyckat resultat. Mycket grönkål och en hel aubergine körde jag.

Matvete durum (finns att köpa som konserv i välsorterade butiker, annars funkar vanligt matvete)
Grönkål
Aubergine
Persilja
Solroskärnor
Parmesan
Vitlök
Grönsallad
Ingredienser till valfri röra

1. Hacka grönkål och aubergine och stek i lite olivolja med vitlök. Salt och peppar efter behag.
2. Blanda med matvete durum.
3. Hacka persilja och blanda i den och solroskärnorna (jag tog bara lite solroskärnor eftersom de har ganska högt kaloriinnehåll)
4. Riv parmesan på toppen.

Servera med blandad grönsallad och någon god röra.
Jag körde på säsongsmix (grönsallad) och svängde ihop en bönröra på vita bönor, tahini, turkisk lättyoghurt, vitlök, citronpeppar, salt (även det receptet fick jag av Stephanie).

Mer matglädje än så här blir det knappast. Pasta och bröd kan som sagt slänga sig i väggen jämfört med dessa nyttiga smaker och goda blandade konsistenser! Jag lagade så att jag kunde spara och äta till lunch idag också. Har ni fler exempel på recept som ger maximal matglädje och grönsaksinspiration?

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ljummen och mättande sallad med aubergine och grönkål

  1. Londonmummy skriver:

    Tunt skivad fänkål med olivolja, salt, citron (eller vinäger), dill och torkade tranbär. Eller tunt skivad courgette med hackad chili, citron, olivolja och salt. Bäst om de får stå och dra en liten stund innan man äter.

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh det lät gott. Fast lite lite, man kanske får ha proteinkälla och röra till? Ska testa åtminstone den första 🙂 Tack för tipsen!

  2. malin skriver:

    åh se så gott ut!! det måste jag testa ! riktig kul att du testat så många tränings former , har själv inte vågat en!! men sen vi bi började våra viktiga mål i augusti så har gått ner 16,5 kg trodde att jag kunde fixa lite till men tyvärr föll ja på allt gott vid julen !!!

  3. Carro skriver:

    Tärnad sötpotatis, grön-/ svartkål, purjolök el röd lök, strimlad soltorkad tomat. Om man vill kan man smula lite fetaost över. Jag brukar krydda med spiskummin och om jag har så blandar jag i oljan från de soltorkade tomaterna. Kan göras i stekpanna, gjutjärnsgryta eller i ugnen. Väldigt gott och bra att ha i kylen till matlådor osv.

  4. Amanda skriver:

    Jag kan verkligen tipsa om varma sallader med ugnsrostade kikärtor som bas. Torka av en burk kikärtor på lite hushållspapper, släng in i ugnen på 225 grader med andra grönsaker du gillar (jag brukar köra sötpotatis, lök och kanske broccoli eller blomkål) och när det är klart (25 minuter kanske) så blandar du ut med färsk spenat eller lite körsbärstomater eller nåt annat som känns gott. En vinägrett på citron eller med vinäger och honungssenap på det så är du hemma! Din bönröra där skulle nog också vara supergod till.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s