Så gick Belma ner över 50 kilo!

Jag är inte odelat positiv till före- och efterberättelser av olika skäl som jag kan skriva mer om en annan dag (men framförallt för att vi bara ser tjocka i viktsammanhang i media, bl. a). Men den här berättelsen är så inspirerande att jag vill dela med mig. Jag har hittat Belma i en av de viktgrupper jag är med i på Facebook och gillar att hon har lyckats men utan att använda sig av någon quickfix-metod. Belma är ca 180 cm lång. Jag bör väl också slänga in en brasklapp om att mängden är individuell, jag skulle inte gå ner i vikt med samma mängd mat men ni har ju bildbevis ovan på att det funkat för Belma!

Bild 1: 135 kg, sommaren 2014
Bild 2: 105~ish kg, sommaren 2015
Bild 3: 81,5 kg förra veckan

Hej, vem är du?

Jag heter Belma och är en 30 årig donna från Stockholm, jobbar som ekonom om dagarna och pysslar med nagelkonst och träning om kvällarna.

Berätta om din livsstilsförändring!

Min livsstilförändring handlade, och handlar ännu, om att bygga upp en stark kropp som ska orka bära mig i många år till. Det har i första hand handlat om att gå ner i vikt för att sedan forma om kroppen på ett sätt som tilltalar mig.

Vad fick dig att förändra din livsstil?

Jag har alltid varit överviktig, redan som barn var jag kraftig och har ett starkt minne av hur skolsköterskan flaggade för min mor hur mycket över den ordinarie kurvan jag låg. Men det dröjde många år innan jag själv tyckte att jag var tjock. Det ordet, tillsammans med fet, är inte negativt laddade för mig så jag refererar alltid till mig själv som en tjockis. Jag har förstått att många tycker det är jobbigt men jag själv klarar inte av ord som ”mullig eller stor”. Det för mig är förnedrande begrepp och avstyr från verkligheten. Nåväl, jag var i ett ganska tråkigt förhållande och när det tog slut så tog jag en ordentlig titt på mig själv och tyckte inte alls om det jag såg. Sedan hjälpte det inte att jag började få problem med både rygg och knän, och vid (då) 28-års ålder ska man rimligtvis kunna gå upp för trappor utan att ta slut. Om man är fullt frisk, vill säga, vilket jag var.

Hur har det gått?

Över förväntan. -54 kg sedan min högstavikt och -51 kg sedan startvikten. Vilket känns som fantasisummor trots att jag har deltagit i hela processen.

Hur har du motiverat dig att fortsätta i motiga stunder?

Jag har aldrig varit duktig på att avsluta projekt, men jag tänkte att jag var skyldig mig själv att faktiskt avsluta något. Och detta var mitt mest omfattande projekt, och också det som jag var mest angelägen om att lyckas med. Så när motivationen tryter, vilket den så ofta gör, så tar jag bilder. Jag har telefoner fulla med bilder och konton på sociala medier som drunknar i bilder. Men det är lätt att bli hemmablind och jag har inte råd att bara stoppa processen bara för att jag inte upplever att något händer.

Hur känner du dig i kroppen idag?

Jag känner mig bra. Jag har jobbat på en skada i trapezius som tyvärr gjort att min träning halkat efter rejält men utöver det så mår kroppen och jag som vi förtjänar, med allt vad det innebär.

Hur har du ätit under processen?

Jag tror inte på dieter, de funkar inte för mig. Jag behövde ett nytt sätt att se på mat. Jag åt kopiösa mängder och det var väl den biten som behövde förändras. Jag kommer från Bosnien, ursprungligen, och i vår kultur lagar man all mat från grunden så det har aldrig varit problem med snabbmat och halvfabrikat. Jag har alltid ätit mycket frukt och grönt och alltid hemlagat, men mängderna var oproportionerliga. Så jag minskade radikalt på mängden och sedan slutade jag dricka kolsyrade drycker. Men annars har jag ätit allt. Jag dricker inte alkohol och dricker som sagt inget annat än vatten och kaffe så mina kalorier kommer från det som jag faktiskt tycker mest om: mat.

Frukosten har varit en knäckemacka med smör, ost och skinka med ett kokt ägg till. Eller kvarg och cashewnötter.
Mellis: En kvarg eller två ägg
Lunch: Kyckling eller kött med ris/potatis/pasta och grönsaker
Mellis: Kvarg eller ägg eventuellt en frukt eller två
Mellis: Knäckemacka med smör och ost eller skorpor med smör och sylt
Middag: Samma stuk som lunch
Kvällsmål: knäckemacka med pålägg och ett ägg till

Jag har ibland ätit fler mål, om jag varit uppe längre. Och när jag tränar så lägger jag in ett extra mål med mer protein för att fylla upp.

Vad vill du tipsa andra i samma situation om?

Ät ofta! Jag kan inte med ord beskriva hur viktigt det är. Det var många som skrattade åt mig och mina alarm på telefonen som påminde mig om att äta varannan timme. Min mat- och sovklocka var dock räddningen. Äter man varannan timme så hinner man inte bli sugen på en massa trams, och man får inte i sig så himla mycket mat åt gången. För allt som oftast är man ganska mätt från föregående måltid, men skippa inga måltider! Ät varannan timme, och drick däremellan.

Har du tips på något oemotståndligt snacks eller recept?

Jag äter ju allt men min favoritgrej är proteinpudding, den delen av dagen längtar jag ofta till… Och hivar man ner cashewnötter i det så är min dag gjord.

Följ gärna Belma på instagram!

Jag kommer be henne gå in och kolla här så har ni frågor till Belma kan ni prova att ställa dem i kommentarsfältet!

Annonser
Det här inlägget postades i inspiration. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Så gick Belma ner över 50 kilo!

  1. Karin skriver:

    Grattis till Belma! Men remember: alla är olika i fysik, vanor och smak, att äta varannan timme är verkligen inte en generellt rekommendation som funkar i alla lägen. Kolla Åsa med bloggen 56 kilo, som gått ner så mycket och skriver receptböcker idag, hon kör periodisk fasta för det mesta (äter inget före kl 13 tror jag). Bara ett exempel på att man får testa vad som passar för en själv!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja precis och just därför la jag in den brasklappen. Jag skulle aldrig kunna fasta en enda dag, det skulle ta bort all min motivation. Jag tror på att hitta sin metod och hålla sig till den, jag har hittat en jag tänkte testa ett tag nu 🙂 (den jg skrev om igår)

    • Belma skriver:

      Karin, vad exakt har du för vetenskaplig support för det uttalandet? Det finns många undersökningar gjorda på olika platser med olika människor i långa perioder som visar tydligt på att om man äter varannan/var tredje timme så går blodsockret aldrig ner så mycket att man känner sig hungrig eller sugen.
      Periodisk fasta funkar som snabblösning men rekommenderas ABSOLUT inte för alla. Många läkare menar dessutom på att den är direkt skadlig. Men säg att man har diabetes, eller annat. Periodisk fasta är en quick fix för att inte äta mer än ens dagliga kaloribehov. Man har då ett kort ätarfönster. Om det görs rätt. Jag har inte läst den andra bloggen, men kommer säkert att snegla dit, dock ska man inte rekommendera dieter för en stor viktnedgång kräver en omläggning av rutiner. Att fasta är något du inte bör göra i längre perioder. Så medan det är en kul tanke, så ska du nog bara reglera ditt dagliga intag. Oavsett vad man har för sjukdomsbild så finns det bara en sak som funkar, och det funkar för ALLA: kaloriunderskott.

    • Katarina skriver:

      Både Karin och Belma har rätt. Härligt va?! 🙂

      Periodisk fasta är bra; det har nyttjats av många kulturer under många årtusenden. Dels får mage, tarmar, bukspottskörtel och galla vila, dels ger det en möjlighet att börja med en mjukstart efter det, ffa om man har svårt att känna mättnad i vanliga fall. (Ingen kan slänga i sig ett skrovmål direkt efter en fasta). Fasta är också bra för tänderna, som ju inte mår bra av att äta ofta. Det är därför tandläkare tycker att du inte ska småäta utan slänga i dig maten fort och sedan ta ett tuggummi så att du rensar munnen så snabbt som möjligt. Det bildas inte heller lika mycket syreradikaler i kroppen när energi ska förbrännas i cellerna. Läs även här: https://www.liu.se/forskning/reportage/frisk?l=sv

      Det är bra att äta regelbundet och aldrig bli hungrig om detta är något som annars triggar dig att överäta eller äta fel slags mat. Det är också bra att äta ofta och lite om du har magkatarr eller halsbränna eller blodsockerproblem. Att äta regelbundet är kopplat till nyttigare kostintag och bättre hälsa. http://www.svd.se/kroppen-alskar-vanor

      Som sagt, alla måste klura ut vad som funkar för just dem. Inget sätt är fel om det ger resultat och är hållbart över tid.

    • Karin skriver:

      Tack Katarina! Det är grejen tycker jag: ingen metod passar alla! Visst är läsk onyttigt för varenda kropp i världen men kanske kan man hantera läskintaget på olika sätt – så många individuella lösningar finns beroende på både kroppen och knoppen. Mår man bra av fasta i åratal och har fina värden så kan väl ingen säga att det är fel? Liksom småätandet kan vara bra för vissa. Dock har man inget problem med blodsockerkurvan om man inte äter socker (inte ens fruktos) 🙂

  2. Lotta skriver:

    Jag säger också ett stort grattis till Belma!

    Jessica, tack för din öppenhjärtiga och härliga blogg.

    Du skriver ofta om vikt, mål, mat och metoder och att du inte vill använda dig av quick-fix-metoder, men hur och på vilket sätt hanterar du ditt sockerberoende som du tidigare skrivit om? Jag har precis själv kommit på att jag är sockerberoende och hade tyckt det vore superintressant och inspirerande om du skrev mer om det. Var inhämtar du kunskapen om ditt beroende, på vilket sätt får du hjälp med att bota din addiction, vilka är de jobbigaste fallgroparna för en sockerberoende och hur hanterar man dessa, kan man någonsin bli fri från ett beroende, kopplingar till andra beroenden osv osv. Kanske ett reportage liknande Belmas, men på någon som har kommit längre i sin resa som sockerberoende.

    • Belma skriver:

      Tack Lotta. Jag tror att samtliga personer hade varit ett bättre exempel än jag vad gäller att hantera sockerbiten. Jag har inte kommit nånvart där för jag har inget intresse av att sluta äta socker 🙂 Alla är olika, och upplever man att det är ett problem så kan man försöka ta hjälp av en profesionell. Jag har läst att socker är svårare att sluta med än kokain. Det kan vara bra att ta hjälp där för det är säkert hemskt svårt att sluta med den biten. Lycka till på din resa, kommer gå skitbra 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Lotta,
      Jag upplever att jag har skrivit ganska mycket om mitt sockerberoende på sistone. Troligtvis kommer jag inte skriva om det igen på en tid eftersom det tenderar att generera jobbiga kommentarer som jag inte mår bra av. Alla kommentarer är absolut välkomna här, det är inte så jag menar! men någon som om och om igen försöker få mig att gå på kurser eller möten eller annat som verkligen är så långt ifrån mig man kan komma – det kan bli stressande i längden. Dessutom när jag väl vågar berätta vad jag äter så brukar sådana personer kommentera i detalj om återfall osv. Det får tyvärr all min motivation att försvinna, för att vara ärlig, och jag tappar lusten litegrann. Jag kan ta kommentarerna men mår så mycket bättre om jag slipper dem. Så jag kommer avvakta en tid gällande sockerberoende men kanske skriver jag om det längre fram i vår om jag känner mig starkare då. 🙂 Tack för DIN fina kommentar och ha en fin dag!

    • Anonym skriver:

      Som Kay Pollak brukar säga:

      Det Per säger om Pål
      säger ofta mer om Per
      än vad det säger om Pål!

    • Jessica Johansson skriver:

      Anonym, hur ska jag tolka det där? 😀 hjärnan satte igång på högvarv.

    • Lotta skriver:

      Jessica, jag hittar inte de inläggen som du nämner och inte heller kommentarerna…. Och nu är jag inne på oktober…
      Hoppas du mår bättre snart.

  3. malin skriver:

    ja ibland känns som du fått hela socker beroende sekten att skriva här !!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ni är visst välkomna här. 🙂 Jag vet ju att ni har hjälpt andra läsare osv så det är jättefint verkligen. Men just för min del så är det inte aktuellt med möten och kurser. Ha en fin kväll!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s