Nu lägger jag om min kost efter era tips

Jag har landat i träningen, det blir alltid av att träna nu eftersom jag vet att belöningen blir EUFORI efteråt och vem tackar nej till det liksom? Därför har jag beslutat att nu ta nästa steg och lägga om min kost lite efter alla bra kommentarer plus att jag var hos min fina vän Stephanie idag som gav mig massa inspiration. Jag kommer inte att göra några radikala förändringar i det här läget. Brödet har jag plockat bort sedan en tid tillbaka med lyckat resultat, äter det ytterst sällan nu. Vanlig pasta har jag också äntligen, efter år av kamp, lyckats utesluta ur min kost.

Jag kommer fortsätta äta de bra recepten jag har fått i min kost senaste året, såsom blomkålspizza och halloumisallad med avokadoröra till exempel. Det går inte att för mig helt börja äta bara nya recept på en gång. Men jag kommer byta ut mina mellanmål, har redan börjat idag. i stället för en banan eller ett äpple och en morot som jag blir hungrig efter en halvtimme, så äter jag några matskedar turkisk yoghurt med en nypa gojibär och en nypa pumpakärnor och kanske en nypa solrosfrön. Alltså verkligen en nypa. Och kanske två skivade jordgubbar i eller liknande. Nötter klarar jag fortfarande inte av att ha hemma men frön går jag aldrig och småäter av.

Jag kommer också fokusera på stora sallader med många olika grönsaker, en proteinkälla (lax, halloumiost, kyckling, köttfärsbiffar eller annat) och någon röra. Till exempel rödbetshummus, hemmagjord pesto, bönröra osv. Lustfylld, färgrik och smarrig mat. I stället för förbud fokuserar jag nu på det lustfyllda i att äta god och nyttig mat. Jag kommer också att prova nya rätter. Igår var jag på middag hos mamma och pappa och blev bjuden på kyckling med en god sås och blomkålsris. Så gott! Det är viktigt för mig att bli mätt på maten, att det tar en stund att äta och att det smakar gott. Men också att det är lätt att laga!

Alltså: I stället för förbud fokuserar jag på lusten i god mat. I stället för snabba lösningar fokuserar jag på att ha mycket färdigt att välja på. Som frukost behåller jag tillsvidare fiberhavregrynsgröten eftersom jag upplevar att den fungerar så bra för mig.

Jag vill också tillägga att jag kanske inte lyckas äta så här tio måltider av tio men lyckas jag med åtta av tio så kommer min kropp och jag må bra och vara nöjda! För de resterande två ska jag försöka ha något redo i frysen, i allra värsta fall kanske det blir en och annan viktväktar-rätt då och då men det är faktiskt inte hela världen. Det här är inget impulsivt försök till akuta åtgärder som jag tidigare varit inne på, det här är något som sakta växt fram och äntligen är jag redo att förverkliga det när träning och annat har fallit på plats. Det är det här jag menar med att en livsstilsförändring måste få ta sin tid. Hellre att det tar flera år att få ordning på träningen men att man sedan håller det länge, än att förändra allt på en gång och tröttna efter några månader.

Har du tips på goda röror, matiga sallader, bra proteinkällor i sallader förutom de jag nämnt ovan eller annat gott så dela gärna med dig. Jag vet att både jag och många som läser älskar sådana recepttips!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Nu lägger jag om min kost efter era tips

  1. Sara skriver:

    Der här kanske inte passar dig (känn efter och se om du vill prova), men har du funderat på att helt enkelt skippa mellanmålet? Det var väldigt i ropet för några år sedan med GI-dieten, men nu är det många experter som istället förespråkar att man ska hålla sig till huvudmålen för att undvika överätning. De är lätt hänt att de springer iväg kalorimässigt fast man tror man äter nyttigt… Jag plockade bort mina för några år sedan och gick ner 4 kg ganska omgående, känns också mycket sundare numera. Men som sagt, jag tror man måste hitta som egen väg, är det så att du är väldigt hungrig så ät! Man ska inte gå genom det här korta livet hungrig!

    • Annie skriver:

      Jag måste äta mellanmål för annars rasar blodsockret och jag mår jättedåligt. Förr var jag inte så, blrjade bli så efter 30-stecket någon gång. Minst varannan var tredje timme måste jag äta. Trist men bäst om jag vill må bra. Nu i julas fick jag flunsan och tappade apptiten rejält. Veckorna efter det märkte jag att jag klarade mig utan mellis och blev så glad. Men sen när tröttheten försvann kom också blodsockerfallen tiölbaka med råge. Så jag MÅSTE äta ofta och rgelbundet.

  2. Anonym skriver:

    ÄÄÄÄÄNTLIGEN!!!!!!! 🙂 😉 🙂 Fy f-n vad coolt!!

    Här kommer mina tips….

    Snabb lunch/middag:
    Haricots Verts (frysta i påse, tar två minuter att koka upp)
    Kycklingfilé/Kalkonfilé/Nötkött
    Erik Lallerstedts färdiga Bea eller äpple-curry (den innehåller maltodextrin som inte är helt bra, men samtidigt kolhydrater under 5% så funkar för mig men inte för vissa känsliga)

    Carbonara-sås (grädde, bacon, vitlök, äggula, men tar haricots vert istället för pasta. Toppa med färsk parmesan.

    Köttfärssås med blomkålsris.

    Hemmagjord tomatsås (krossade tomater, vitlök, kryddor, koka en längre stund), kycklingfilé, färsk parmesan och valfri grönsak. tex koka sugar snaps. Tycker varm mat mättar bättre.

    Vitlökssås – 1 burk creme freiche (den fetaste sorten!), 1-2 pressade vitlökar, 1 buljongtärning (utan glutamat). Koka upp o sedan klart. Att ha till valfri protein o varm grönsak.

    Var inte rädd för att äta fett när du håller dig undan från bröd/pasta. Utan socker/mjöl orkar man inte få i sig så mycket fett i alla fall plus att totala fettintaget är så mycket mindre i alla fall jämfört med godis- och chokladtiden i våra liv. Fettet gör att du håller dig mätt länge. Vi tjejer äter också ofta alldeles för lite protein. Protein håller oss mätta länge.

    Tänk på att att suget sitter i några dagar om du får i dig mjöl/socker/sötningsmedel/stärkelse. Så inte hela världen om några måltider blir tokiga rent hälsomässigt, men det kan vara väldigt kämpigt att stå ut med suget. Att vara mätt och belåten är det enda som fungerar, i alla för mig:) Slippa sug/hunger är lika med en befrielse.

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh vad fina tips, ska skriva upp alla i min receptbok! Men ny känner jag att jag måste göra dig besviken för jag kommer äta bönor, Kikärtor, ibland Bulgur, potstis iblandoch inte vara superstrikt på det sättet. Men det här blir ändå en klar förbättring!

    • Anna skriver:

      Om LCHF ska fungera i längden bygger det på att man äter ganska lite….Det är vetenskapligt bevisat. I övrigt se min kommentar ovan.

    • Jessica Johansson skriver:

      @anna, jag ska inte köra LCHF! Var nog otydlig i mitt inlägg. 🙂 kommer alltså _inte_ att köra lchf för det har jag testat och det funkade absolut inte på mig i längden, det blev ännu en diet bara.

    • Anonym skriver:

      Jag äter också bönor och kikärtor och det fungerar bra för mig 🙂 Det är ju upp till dig själv om du vill äta bulgur och potatis 🙂 Lyssna på din kropp och var ärlig mot dig själv de dagar du äter det, och känner du hunger/sug mellan måltider hade jag varit försiktig i alla fall till en början tills din kropp är i balans. Äsch, superstrikt är ju supertråkigt. Men att slippa sug är AMAZING.

    • Anonym skriver:

      LCHF är väldigt värdeladdat och ofta missförstått. LCHF med sunt förnuft kan vara väldigt bra. Tex så är ju blomkålspizza ett vanligt lchf-recept och superbra tycker jag. Det finns många fler bra lchf-recept man kan använda sig av.

  3. Anna skriver:

    Jag var på en föreläsning förra tisdagen med en diabetesläkare. Hans bästa tips för att inte blir rund var: Ät allt du vill men bara hälften. Very simple!

    Good luck!

  4. Tessa i höghuset skriver:

    Bönsallad är gott! T.ex. bönor, ev lite fetaost, rödlök, olja, vinägdr, salt, pappar och kanske lite spetskål. ( har precis börjat koka bönor själv så smått, blir godare, men kör annars tetra). Ät till fisk eller kött. Kallrökt lax, makrill, köttfärsbiff eller annat. Har också precis upptäckt blomkålsris, supergott! Tycker det är bra att du inte kör strikt lchf, men tar lite av tänket kring att ta det lugnt med snabba kolhydrater. Lycka till!

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh mums vad gott, ska testa det receptet med tonfisk här i dagarna! Tack! Vad brukar du ha för bönor till? Jaa visst är blomkålsris SMARR! Testa detta recept: http://www.ica.se/recept/blomkalsris-med-solrosfron-719531/ Ja precis, jag tar lite inspiration från LCHF men tar lite inspiration med vissa recept därifrån. Tror det kommer hålla i längden. Är så glad just nu (ok det kan bero lite på att jag har varit på streetdance också.. hihi) ❤

  5. Marie skriver:

    Jag har många goda grönsaksrecept, men det vore bra att veta vilken typ av grönsaker och rotfrukter som du gillar.
    Här får du iaf receptet på en god italiensk sallad att ha som tillbehör t.ex. till grillad ost (rökt scamorza är bästa valet, men det funkar säkert till halloumi också):
    Rucola
    Päron, riktigt mogna
    Parmesanost
    Valnötter (om man vill)
    Salt
    Peppar
    Olivolja
    Ev. lite vinäger eller lite pressad citron

    Skölj rucolan. Skala päronen (man kan låta skalet vara kvar om man vill) och skär i bitar. Lägg i salladsskål. Hyvla över färsk parmesanost. Grovhacka valnötterna. Blanda ner i salladen. Salta och peppra. Dressa med olivolja och ev. lite vinäger eller lite pressad citron. Klart!

    Rucolans lite beska smak, päronens sötma och parmesanostens sälta blir den perfekta smakkombinationen.
    Själv får jag tyvärr hålla mig ifrån päron nuförtiden (sockerberoendet …), men det verkar ju som om du klarar lite frukt då och då.

  6. Anna skriver:

    Älskar att steka skivade champinjoner och sen blanda i en sallad med tunt skuren kycklingfilé, kronärtskockshjärtan i bitar, semitorkade tomater, gurka, lite sallad och t ex pesto eller vilken annan dressing som helst

  7. Katarina skriver:

    Ditt upplägg låter superbra! Är du intresserad av att köpa en kokbok kan jag varmt rekommendera
    Clean Cooking av Elisabeth Johanssom som jag fick i julklapp. Alla recept är utan mjölk, gluten och vitt socker.
    Man blir glad bara av att öppna boken. Så fina inspirerande bilder och recept.

  8. J skriver:

    Tror du att du skulle tycka om surkål eller liknande? Jag tycker att det är toppen att ha en burk i kylskåpet för att variera grönsaksutbudet. Är väldigt gott till kött iaf. Eftersom det är så saftigt får man lite såsig känsla nästan… =)

  9. A-mamman skriver:

    Tips även om du inte kör LCHF är lchfrecept.com, där har jag hittat supersmarrig röra med rökt lax, fiskgratäng med broccoli och ädelost som även barnen gillar, diverse alternativ till vanligt bröd (sesambröd, oopsies mm), falukorv i ugn med god smak etc. Bra när det finns betyg och kommentarer från dem som provat rätterna! Lycka till.

  10. Emma skriver:

    Jag blir glad av att läsa det! Låter jättebra att fokusera på lust och att hitta lust på sunda ställen! Här är ett recept som jag tycker är enkelt och gillar. Brukar ta i några droppar tryffelolja, det blir en matig smak: http://www.ica.se/recept/quorn-med-skogssvamp-och-spenat-603157/

  11. Marija skriver:

    Okej nu ska jag försöka komma på allt, haha, men har du testat quoina någon gång? Eller hur det nu stavas

    • Marija skriver:

      Oj där försvann det mesta men då börjar jag väl om då! Quoina kokar man upp o sen brukar jag slänga in en buljong för smakens skull. Där har du grunden. Sen har jag i kycklimg, kokt broccoli, stekt svamp, oliver, paprika och så nån baby bell som jag drar isär så det liksm smälter i salladen.

      Sen tycker om coleslaw någon gång funkar det bra, man behöver bara kolla upp den med innehållet om man köper färdig.

      Sen är jag väldigt glad för min balsamicokräm jag både har hemma o på jobb! Även här, kolla innehåll så du köper en bra. Men ringla den över salladen, sådär lagom mängd

  12. Katarina skriver:

    Detta är inte riktat till dig, Jessica, utan en reflektion av andras inlägg i din blogg med jämna mellanrum. Blodsockerfall är inte något som drabbar alla vid fasta eller för att man äter 3 gånger per dag utan mellanmål. Blodsockerfall är en åkomma som är ganska allvarlig. Jag gillar inte riktigt när man missbrukar sådana diagnoser för att ursäkta ett vanligt sötsug eller en betingad vana att tugga på något ofta.

    En lättare hypoglykemi får alla och den ökar om maten är extremt kolhydratrik. Äter vi raffinerat socker vet vi att insulinet skjuter i höjden och sedan rasar ner. Detta ökar risken för att utveckla diabetes typ 2. Men det är ju inte det som påtalas här, av personer som försöker gå ner i vikt. Dessutom är det då ännu mindre en anledning att äta mellis. Mellis ska ätas för att kontrollera ett matintag som annars skulle överdrivas. Men det handlar inte om att hos friska individer hindra blodsockerfall.

    Om man ändå upplever ”blodsockerfall” måste man gå till läkare för att få det utrett ordentligt, inte försöka sig på hemsnickrade lösningar. En obehandlad diabetes kan leda till allvarliga skador på organ.

    Läs bl a: http://www.netdoktor.se/traning-kost/artiklar/lagt-blodsocker-hypoglykemi-hos-icke-diabetiker/

    • Emma skriver:

      Jag har liknande tankar kring blodsocker. Om man är känslig så bör man sträva efter att äta mat som reglerar blodsockernivån, tex så äter jag fiberhavregrynsgröt med kanel till frukost. Sill, ägg är också bra. Bättre att försöka förhindra lågt blodsocker än att tro att man ska justera det med mellanmål. Det är ju så att insulinapparaten drar igång för varje gång man äter och därför är det inte lyckat att småäta, det blir en berg- och dalbana.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s