Vikt, mått + senaste dagarnas mat och träning

Okej, varning för långt inlägg!

Vi börjar med vägning och mätning. Jag har fått minus på överarm och lår jämfört med för två veckor sen! Se nedan. Vågen står på samma men om jag fortsätter så bra som jag gjort den här veckan så vet jag att resultaten kommer nu, så jag tänker inte ge upp! Det var svårt att mäta själv och jag vet inte riktigt om jag mätte på precis samma ställe som min PT (hon har flyttat utomlands nu) men jag gjorde mitt bästa.

Överarm: 38 cm (sist var det 38.5), minus 0.5 cm.
Midja: 113 cm (oförändrat)
Rumpa: 114.5 cm (oförändrat)
Lår: 64 cm (minus 2 cm jämfört med sist)!

Vikt: Jag väger fortfarande 96.7 kilo till mina 162 cm. Min startvikt var 101.9 kilo och målvikt ca 70. Att jag inte har gått ner kan bero på mitt snedsteg igår (se nedan) och i så fall stabiliserar det ju sig inom ett par dagar.

Mående: Jag känner mig pigg, nästan euforisk ibland, och det är nog tack vare träningen!

När något inte är bra så vet jag att det inte är bra, jag kan ganska mycket om mat och näring. För att vara mig har de här dagarna gått jättebra, 90 procent bättre än alltid sen jag började blogga här, så jag känner mig stolt. Min motivation är fortfarande ganska skör.

Måndag
Frukost – fiberhavregrynsgröt med blåbär, kanel, pumpakärnor och mjölk
Mellanmål – några matskedar turkisk yoghurt några skivor banan och en nypa pumpakärnor
Lunch – en bananpannkaka på två ägg, en banan och lite salt. Till det blåbär och turkisk yoghurt
Mellanmål – En clementin
Middag – Det fick bli fiberhavregrynsgröt med pumpakärnor och blåbär och mjölk pga hann inte annat innan träningen
Träning – Streetdance-pass som var så otroligt kul och gjorde mig överlycklig!

Tisdag
Frukost – Samma
Mellanmål – Ett äpple
Lunch – Köttfärssås med bulgur och paprika. Köttfärssåsen gjord på bara nötfärs och kryddor och krossade tomater
Mellanmål – Tre jordgubbar och en clementin
Middag – En ganska stor portion bönpasta med någon slags sås på krossade tomater, zucchini, lite kokosmjölk light och lite mozzarella. Sallad till.
Kvällen – var extremt hungrig på kvällen och kan inte hålla min motivation uppe om jag är hungrig. Då blir det att jag struntar i allt i stället och där vill jag inte hamna just nu. Åt lite turkisk yoghurt med några bananskivor och en nypa pumpakärnor
Träning – Ett hårt styrketräningspass blandat med cirkelträning/pulshöjande moment, en timme

Onsdag
Frukost – samma
Lunch – Tyvärr tabbade jag mig igår och åt en grillad macka med sallad på kafé. Jag vet att det är dåligt så behöver ingen påminnelse 🙂
Mellanmål – Mer tabbe, åt två rawfood-bollar. Senare en banan.
Middag – Blomkålspizza, se recept här! Till det åt jag rödkål och paprika.
Träning – Ett stenhårt styrketräningspass med cirkelträning också och pulshöjande moment. En timme.
OCH! Ett online AfHo-danspass 45 minuter på kvällen (jag spolade tillbaka så att det blev 45 minuter totalt).
Gissa om jag var stolt över mig själv sedan på kvällen!

Uppdatering: Jag har redigerat inlägget lite angående kommentarer.

Men – kul med lite minus på måtten och kul att maten har gått så bra på det stora hela. Och träningen!

Hur går det för er andra som kämpar?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Vägning. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Vikt, mått + senaste dagarnas mat och träning

  1. Elin skriver:

    jag brukar gå av några stationer och gå mycket generellt under dagen har inga problem med trappor men viktnedgången går långsamt är 1.63 och vägde senast 78 kg senast bör väga mellan 60-65 kg enligt viktväktarnas mått. Jag följer gärna deras recept och äter inte så ofta sådant jag inte bör dvs choklad och godis.

    • Jessica Johansson skriver:

      Smart att gå av tidigare,just det händer mig bara i min utopi 😉 dålig på sånt så jag får försöka ta mig ut på separata promenader i stället. Vad duktig du är!

  2. Emma skriver:

    Bra! Kul att du mår bra och är stolt och glad! Synd att du känner skuld över tabbar. Fokusera på det som är rätt och bra och sunt så blir det en positiv spiral!

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din fina kommentar Emma, den betyder massor och jag försöker fokusera på det positiva!

  3. Katarina skriver:

    Ser inga problem med dina menyer – du äter ju bra o nyttigt! Om du fick se mina galna måltider skulle du häpna. Kan inte lägga ut dem. Detta är ändå en familjesida… 😀

    OBS! Varning!

    PS. Vad sägs om att försöka få plats i frysen med nyköpt bröd och därför ta ut det som verkar kunna tas slut på…därmed blev lunchen bestående av frysta blandade bär, naturell yoghurt, strösslat med kanel och vaniljsocker (vinbären var väldigt sura) toppat med vaniljglassen som var kvar…som sagt, galna måltider… DS

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja nu ja men du skulle se hur jag åt innan den här bloggen, my God alltså…!! Haha. Knäpp man är/har varit 🙂 haha din måltid lät inte så väldigt mättande 😀

  4. Lisa Eriksson skriver:

    Duktigt att du kämpar på och håller uppe det positiva tänket!! Förr eller senare kommer det leda precis dit du vill. Jag måste säga att jag inte hittade något snedsteg alls i dina måltider, en grillad macka med sallad är verkligen ingen stor grej, däremot reagerade jag på att du verkar äta väldigt lite de andra dagarna, hoppas att du ändå känner dig tillfredsställd och mätt. Fortsatt lycka till med allt och grattis till de minskade måtten och det bättre måendet!

    • Lena skriver:

      En grillad macka är tyvärr för en sockerberoende som att dricka ett glas vin för en nykter alkoholist. Det vill säga ett återfall och inte så bra 😮 Och det kan vara rikigt kämpigt att komma in på rätt spår igen.

    • Lena skriver:

      Men det som Jessica har gjort är ju att skvallra på sjukdomen och öppet berättat om det här på bloggen och det är oerhört starkt och ett stort steg i rätt riktning

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din fina kommentar Lisa! ❤ den gjorde mig alldeles nipprig av glädje och pepp!

  5. moa skriver:

    Alltså jag är sjukt imponerad av dig. Jag tycker att du verkar sköta dig näst intill perfekt, och de snedsteg du nämner borde verkligen inte spela någon roll i det stora hela. Jag säger verkligen inte följande som kritik eller ifrågasättande, men jag förstår faktiskt inte varför du inte går ner snabbare. Det känns lite orättvist. Jag är helt med på att vikten inte är det viktigaste, och att de vinster du redan gör i form av välmående och hälsa är minst lika viktiga, men när man kämpar som du gör vill man ju, tänker jag i alla fall, ha resultat på alla fronter. Jag vet inte riktigt vart jag vill komma med kommentaren, men jag tycker i alla fall att du är sjukt duktig som krigar på! Jag har också stor förståelse för hur jobbigt det är när folk kommer med pekpinnar och ska lära en saker hela tiden. Jag har själv varit mer eller mindre överviktig i stora delar av mitt liv och fått så sjukt konstiga kommentarer från folk som antyder att jag inte skulle ha någon aning om träning och kost, när det faktiskt är tvärtom. Man blir ju helt rasande, speciellt när man vet att många (inte alla, så klart) som är naturligt smala har mycket mindre kunskap om ämnet. Kunskap är en sak, att klara av att följa den är en sak, och att få resultat är en annan sak. Slutligen vill jag trots allt slänga in ett tips, eller en ny infallsvinkel kanske: Under hela mitt liv har jag nästan alltid hållit på med någon form av motion eller träning, från ett par promenader i veckan till sju, åtta hårda pass i veckan och allt däremellan (ridning, boxning, innebandy, gruppträning, löpning, spinning, dans etc etc), och det är faktiskt inget som har bitit på mig som: yoga. En period kom jag verkligen in i det och gick på ca fyra pass i veckan eller mer. Det var inte ens på yogacenter, utan ”gymyogapass”. Aldrig har vikten runnit av mig som då, och jag som alltid har haft en hel del former och stora muskler blev slank. Plus att jag mådde otroligt bra i kropp och själ. Jag har yogat i perioder till och från de senaste 15 åren, och det har alltid bra effekt. Det här är helt ovetenskapligt, men jag tror att min kropp svarar så bra på yoga för att jag är en ganska ängslig person som ofta blir nervös och uppstressad i kroppen. Jag antar att yoga tar hand om det på ett helt annat sätt än t.ex. ett spinningpass, även om såna kan vara roliga och energigivande. Kanske har det därmed en positiv inverkan på insulinnivåer och sånt? Jag vet att du har skrivit att du inte trivs med sådana stillsamma former av träning som yoga, men jag tänkte som sagt att det kan vara en ny infallsvinkel. Jag är absolut ingen inbiten yogi som intresserar mig för hela ”livsstilen”, och jag går för tillfället inte på särskilt mycket yoga själv, men jag tänker att jag ska försöka börja med det igen och att det är det bästa jag kan ge mig själv. Och slutligen, ett sista tips om du är intresserad: Kolla in ”yoga with Adriene” på Youtube! En underbar människa och yogapass i massor av olika längder och på olika teman. Superbra, åtminstone om man kan grunderna redan. ps: ursäkta längden på denna kommentar men jag identifierar mig så mycket med dina inlägg så jag blir engagerad…

    • Emma skriver:

      Åh, yoga with Adriene är så bra! Kör hennes 30-dagars-grej och det är korta pass man alltid hinner med, dessutom är hon rolig och får en att må bra helt enkelt. Skulle beskriva det som meditativt men inte stillsamt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Alltså världens största Tack för din kommentar. Jag brukar bli galen när jag går på yoga eller Pilates pga noll tålamod med andning och lugn, jag får mitt lugn från läsning och serier. Men nu ska jag faktiskt testa yoga igen efter din kommentar men det får bli på sats så jag slipper yogigrejen med rökelser och sånt haha! Provar ju ändå ett nytt pass i veckan nu så någon vecka framöver får det bli yoga minsann. Tack och kram!

    • Jessica Johansson skriver:

      Och ps, långa kommentarer behöver du aldrig be om ursäkt för, jag älskar det!

  6. Lena skriver:

    Härligt att du känner dig pigg av träningen! Bra, känn dig stolt och tacksam för hur långt du har kommit och för hur du kämpar!!

    Hmmm, nu vågar jag nästan inte kommentera din mat, men jag förstår varför du var hungrig och tog ett återfall 😉
    Om du vill underlätta för hjärnan och ditt sockerberoende behöver du få i dig mer protein och fett och mindre snabba kolhydrater. Jaja, jag vet att du vet. Och jag vet att jag låter som en tjatig morsa 🙂 Men det är viktigt och det gör så stor skillnad. Jämför med den där bra kommentaren på ett annat inlägg om behandlingshem där alkoholister skulle lära sig balansera sitt drickande. Jag vet att du inte tycker det, men något är det ju du triggar på i alla fall. Kan det vara något du äter, eller kan det vara känslor du triggar på? Eller en kombination?

    Jag har följt din blogg under en längre tid och jag har ofta sett dig referera till kommentarer som obehagliga. Men med ett undantag på ett par stycken så har jag så svårt att förstå vad du menar? Jag ser på kommentarerna på ett helt annat sätt, som ett stort engagemang och en önskan av att hjälpa till och tipsa om saker som har fungerat för dem.

    Jag känner dock igen lite av mig själv i den där känsligheten och att man tolkar allt som kritik. Jag har varit precis likadan, och för mig har det också varit en trigger till att överäta. Man brukar säga att som beroende behöver man förändra sitt liv, att kosten bara är 10% och att en stor del är att hitta ett nytt sätt att hantera livet. Och en del av att hitta ett nytt sätt är just det, mitt förhållningssätt till andra människor, min syn på situationer och relationer, mina rädslor osv. Nu kommer du säkert inte att tro mig, men min vikt började faktiskt inte att rasa förrän jag började ta tag i de här bitarna.

    Ett förslag kan vara att när du läser kommentarerna fortsättningsvis är att du ser det som en valmöjlighet när du tolkar innehållet – dvs ta till dig det som känns rätt för dig och lämna det andra därhän.

    • Lena skriver:

      Ja, jag bytte signatur då det var flera med signatur Anna som skrev icke så trevliga kommentarer (snarare direkt otrevliga) som jag inte vill bli hopblandad med.

      Jag tycker att du ska radera min kommentar om den får dig att inte må bra. Jag skriver bara utifrån en plats av kärlek, omtanke och utifrån vilken kunskap som har hjälpt mig på min resa. Men vi är alla olika. Jag lämnar din blogg nu och ska inte kommentera mera 😉 Önskar dig mod, styrka och all lycka på din hälsresa.

    • moa skriver:

      Jag tycker inte att Jessica är överkänslig, utan står på sig själv på ett sätt som är viktigt för ens självkänsla. Många som bloggar blir så sjukt hetsade mot i kommentarsfälten, och jag fattar ärligt talat inte hur man orkar. Plus att Jessica alltid svarar vänligt. Folk i allmänhet måste börja uppföra sig på nätet, känner jag. Obs inte en attack mot dig Lena/Anna. Jag är säker på att du vill väl.

    • Sofie skriver:

      Jag tycker nog att Lena/Anna har en poäng där samt att hon skriver med en vänlig och respektfull ton.

    • Kim skriver:

      Näe usch, att som bloggare på en stor tidning ”hoppa på någon” (även om det var med vänlig ton) som skriver en kommentar med tips och råd i all välmening och mer eller mindre anklaga henne för att plocka bort din motivation känns inte okej tycker jag.

      I alla fall kommer jag aldrig mer våga skriva en kommentar och är inte så säker på att jag vill läsa denna blogg längre.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag tog bort min kommentar, skrev den i farten. Tack för din omtanke Lena och man kan aldrig göra alla nöjda. ❤ jag är lite stressad just nu och impulsivt lagd men tycker ni alla är så fantastiska som läser och bryr er. Kärlek och kramar!! (Menar det)

    • Jessica Johansson skriver:

      Och en annan gång när jag svarade på en kommentar i ett eget blogginlägg så tog jag bort inlägget när flera hade reagerat, sen reagerade folk för de tyckte det var bra att svara på kommentarer i ett inlägg 🙂 men jag är inte huggen i sten och vill verkligen vara snäll och sprida kärlek ❤ så nu har jag redigerat inlägget (Blogginlägget alltså) och raderat min kommentar även om jag verkligen inte menade illa med den heller. Ha en fin kväll alla fina!

  7. Susanna skriver:

    Förstår att det måste vara svårt att äta så pass bra som du ändå gör men inte gå ned mer i vikt mer än du har gjort hittills. Om du har en öppen blogg på en stor tidning måste du kunna läsa kommentarerna och inte bli så förolämpad eller stött. De flesta vill ju hjälpa och ge tips. Du borde klara av att ta det. Om du skriver att du dricker light dryck till exempel, ja då kommer säkerligen någon att kommentera att light produkter är skräp. Det blir till slut att man avstår helt från att kommentera som någon annan läsare här skrev. Lycka till.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Susanna och tack för din kommentar!
      Jag har inte ätit så pass bra, det här är bättre än 90 procent av tiden men senaste veckorna har jag ätit så här pass bra. 🙂 Jag har redigerat mitt inlägg nu, folk får kommentera som de vill. Jag vill gärna ha kommentarer, det är så kul även om jag blir lite stött ibland (och det måste jag ju också få bli). Ha en fin kväll!

  8. M skriver:

    Angående sötsuget som du tidigare skrivit om så vill jag bara tipsa om att sluta med mjölk & mjölkprodukter, ja förutom smör då. För mig hjälpte det i princip direkt, och sötsuget blåste bort med vinden. Nu unnar jag mig annat som t.ex. frukt då och då och det är otroligt skönt att bara kunna ta lite för att man ”känner för det” och inte för att man är galet sugen. Du kanske redan provat detta, men som sagt 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Det är tyvärr inte aktuellt för mig att sluta med mejeriprodukter , vad ska man då ta i stället? En stor del av min kost består av olika ost (mozzarella, halloumi…) och i frukosten har jag lite mjölk osv. Men vad fint att det funkade för dig och stort tack för ditt tips!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s