Bra app för träning och mat

Jag har länge letat efter en app där jag på ett enkelt och framförallt snabbt (tålamodet är inte det bästa) sätt kan skriva in min mat och träning, utan att den räknar kalorier. För mig personligen blir kaloriräkning nämligen bara ännu en ”metod” som jag tröttnar på efter ett tag och då faller liksom korthuset ihop helt ovh jag fyller tillvaron med mackor och nötter och färdigmat igen (lyckligtvis inte godis numera!). Det har jag ju lovat mig själv att undvika efter mängder av dieter och quickfix-metoder tidigare i livet.

Nu har jag hittat en väldigt basic app som fyller mina behov. Den heter funbeat. Den är som sagt väldigt basic så den ger inga aviseringar osv. Man måste gå in och kolla på sin ”profil” för att se kommentarer och gillamarkeringar. Men för mig, som precis har börjat använda den, så funkar den helt perfekt (jag är inte sponsrad)!

Man registrerar sin träning manuellt, t.ex streetdance eller styrketräning eller vad det är och fyller i när och hur länge man gjort det. Den har ingen specifik funktion för mat men jag lägger in måltiderna som aktiviteten ”Vila” och skriver som kommentar vad jag har ätit. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag, en ”post” för varje måltid.

Det går att följa sina vänner och man har ett flöde där man ser vad vännerna tränat (de flesta skriver ju bara in träning och inte mat), vilket kan bli inspirerande. Ingen hets, inga bilder, bara ren och skär enkel inspiration.

Jag skriver nu in allt jag äter och tränar i appen. Än så länge har jag bara gjort det fullt ut i typ tre dagar men det funkar verkligen bra. Hade jag behövt söka på livsmedel och sett kalorierna så hade jag slutat direkt (har provat både lifesum och my fitnesspal) men på det här sättet håller jag bara koll på vad jag äter. Det bästa är att det här också gjort att jag senaste dagarna har skött maten bättre än på evigheters evigheter! Appen har som sagt sina brister, t.ex så heter jag jessica johansson men det finns ju många med det namnet. Men tja, det är okej ändå.

Någon mer som provat?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Bra app för träning och mat

  1. Emma skriver:

    Nej, små tallrikar, mycket fisk, halva tallriken grönsaker och inget småätande mellan målen räcker långt. Annars ett boktips https://www.adlibris.com/se/e-bok/vanans-makt-9789127135260

    • Tre mål mat med massor av fett som mättar. Inget fika!

    • Jessica Johansson skriver:

      Var och en blir salig på sin egen medicin, jag tror man helt enkelt måste hitta vad som funkar för en. Om jag inte äter mellanmål två gånger om dagen så tänker jag bara på mat och det känns inte konstruktivt. En banan eller ett äpple + en morot kan råda bot på den där besattheten, åtminstone en smula. Tack för boktipset.

    • Lena skriver:

      Jessica, banan, äpple och morot innehåller mycket snabba kolhydrater och kan istället öka besattheten för en sockerberoende. Om du så känner kan du ju prova ett par dagar eller en vecka att byta ut mellanmålen mot något med mera fett i. Tex the med kokosolja, fet yoghurt med lite hallon o pumpafrön eller en bit ost. Bara för att testa om du märker någon skillnad 🙂

    • Emma skriver:

      Det är väl naturligt att du tänker på mat om du antecknar allt du äter, då riktas ju uppmärksamheten på det. När jag är fokuserad på något kan jag glömma att äta, när jag är uttråkad vill jag småäta för att få stimulans. Kromtabletter minskar sötsuget, eller sill. Ät tex ett kokt ägg med några sillbitar vid frukosten.

    • Jessica Johansson skriver:

      Lena, jag funderar på att testa sockerfri smaksatt kvarg med lite pumpakärnor som mellis, ska se hur det funkar 🙂 Dock så är det där med triggers lite olika och jag blir faktiskt inte triggad av frukt.

    • Lena skriver:

      Nja, sockerfri kvarg med sötningsmedel tror jag är ännu värre än frukt faktiskt. Bättre att köra naturell. Bara för att testa om du märker någon skillnad och för att slippa den där besattheten. Kanske du kommer att ha lättare att hantera när du ser kakor 🙂 Kan ju vara värt ett försök. Ska bli intressent att höra vad du tycker.

  2. Hanna skriver:

    Jag har använt funbeat för att registrera träning i drygt två år. Jag var skeptisk till att hålla på o regga allt men när man väl kommer in i det är det inget problem. Ska säga att det bästa är när en hållit på ett tag, för min del är det riktigt peppande att kunna filtrera fram ex. alla löppass på en viss sträcka och se hur min tid har förbättrats. Har inte använt den för mat men har istället ett google-dokument för det. Vill inte heller registrera och få kaloriantal utan bara få ner svart på vitt vad jag stoppar i mig. Ibland hoppar jag faktiskt över nåt skit bara för att jag inte vill skriva ner det..! 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Vad kul att du också gillar funbeats enkelhet 🙂 jag reggar ju inte tider och så eftersom jag inte löper men går ändå in och kollar hur jag har tränat för att bli peppad och gissar att det blir så med maten sen också. Kul att du har samma tänk, det finns något bra i att ha svart på vitt vad man faktiskt äter 😀

  3. Jessica Johansson skriver:

    Emma, jag har alltid tänkt på mat hela tiden sen jag var tonåring så det påverkas inte av om jag antecknar vad jag äter eller inte. Det är bara att jag får bättre koll när jag antecknar 🙂 jag äter tyvärr varken sill eller kokt ägg och förbehåller mig rätten att vara sjukt kräsen med mat nu i vuxen ålder. haha. kromtabletter äter jag dock varje morgon sedan någon månad tillbaka, märker ingen direkt skillnad än så länge men det kanske kommer!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s