Att äta bra och träna och ändå inte få resultat

Denna och förra veckan har jag verkligen skött maten alldeles exemplariskt. Även de gånger jag inte ätit hemma har jag gjort bra val. Jag har tränat och promenerat jättebra också! Och smygvägt mig och ändå har jag inte fått mer resultat än 0.3 minuskilon under de här veckorna (återkommer i morgon med ordentlig vägning och mätning som utlovat, varannan vecka med start i morgon oavsett plus eller minus).

Jag pratade lite med min personliga tränare (som jag snart slutar hos, snyft) om det idag och hon sa att det kan bli så ibland. Om man, som jag, liksom tänker för mycket på det så kan det komma perioder när kroppen inte vill släppa ifrån sig kilona. Det gäller bara att veta att om jag fortsätter på samma spår så kommer det vända och resultaten kommer. Dessutom kommer ju under tiden andra resultat än just vikten. Jag har märkt dessa veckor hur min hy blivit mycket bättre, jag sover bättre på nätterna osv.

Det är ändå så svårt att inte fokusera på vikten/måtten, även om jag vet att de bara är några av många delar i hälsan. Som Anja Forsnor säger i podden som släpptes häromdagen (där jag intervjuar henne) så handlar ju hälsa – förutom mat och träning – också om sömn, relationer, välmående och massa annat.

Hur går det för er andra som kämpar?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Att äta bra och träna och ändå inte få resultat

  1. Lisa Eriksson skriver:

    0.3 kg jättebra!! Fortsätt kämpa! Som sagt ibland kanske inte man ser så mycket skillnad på vågen men kan hänga ihop med så mycket, och som din pt sa är jag säker på att det kommer röra sig ner så småningom om du fortsätter såhär. Keep up the good work!! 🙂

  2. moa skriver:

    Önskar att jag hade en tiondel av din viljestyrka!

  3. Hanna skriver:

    Jessica! Tänk också på att om du bygger muskler så kanske det inte syns på vågen men du kan ändå ha gått ner i fett och upp i muskler, och det är ju BRA! Mått säger mycket mer än vikt. Fortsätt kämpa!

  4. Katarina skriver:

    Jotack, +3 kg på 2 veckor. Fast det är julchokladen, glöggen, pepparkakorna, soffsittandet (HBO-bingade efter nyår) och annat skräp, så det kommer gå bort. Med lite träning och tillbaka till vanliga kosten.

    Och jag förstår att du har svårt att helt tänka bort vikten. Så som du håller på att lägga om dina gamla vanor förväntar du dig en ”belöning” som syns i siffror på vågen. Självklart. Lika mycket som vi uppskattar kvalitativa resultat (som bättre mående, mer energi, känsla av styrka och mer ork) så vill vi också ha kvantitativa resultat (färre kilon, färre cm på måttbandet). Ibland får man bara ”glömma” resultatet och fokusera på aktiviteten i sig. Sedan ger det sig. ❤

  5. Marija skriver:

    Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Jag gillar att jag hittat din blogg då det verkligen känns ‘nära’ min egna situation. Jag förstår din tröga viktnedgång skapar hjärnspöken. Jag vet också att man ska tänka på alla andra positiva biverkningar och hur bra man mår! Både för min och din del kan jag ändå inte låta bli att tänka på om saker ligger på rätt nivåer i våra kroppar. Hormoner, sköldkörteln, ämnesomsättning. Har du någon gång kollat dig för sånt?

    Ha det fint! /Marija

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s