Min vikt och hälsa

Jag har fått några kommentarer angående min vikt och vill därför förtydliga några saker:

Den här bloggen handlar om min hälsoresa och jag tycker jag har skrivit ganska mycket om det på sistone. Mer än jag kanske gjorde för någon månad sen. Hur jag mår bättre mentalt, hur jag har mindre ont i kroppen, känner mig starkare, om min träning, om min mat. Ända från början har jag varit tydlig med att jag inte vill fokusera på vikten för mycket och det har sina skäl. Det är nämligen att jag har fått lära mig, bland annat från när jag gjorde intervjun med kunniga Hanna Kihlander om ätstörningar, att om man skriver mycket om siffror (alltså kilo) och sådant så kan det trigga igång personer med ätstörningar. Jag har ingen önskan om att trigga folk så att de mår dåligt eller kickas igång i destruktiva mönster. Den kunskapen hade jag inte när jag började blogga men det har jag alltså lärt mig längs vägen. Det är alltså därför jag inte skriver så ofta vad jag väger i kilo.

Sedan är det ju också att det inte har gått som jag velat alltid, och jag inser att det blir lite knasigt att inte skriva om det då. Men redan från början så var det bestämt att den här bloggen inte ska vara fokuserad på kilon för mycket. Jag har också fått mycket feedback om att folk även gillar när jag visar vårt hem, skriver om mitt skapande, mina teckningar osv. Jag tror på blandningen. Jag gillar också att skriva om feminism, att vara tjock, sockerberoende och sådant ur andra aspekter. Ibland kanske det blir mer av det ena eller andra och ingen kommer någonsin vara helt nöjd. Men på det stora hela tycker jag ändå att jag har en bra balans i bloggen mellan inredning, skapande/inspiration, min hälsoresa och min vardag. Jag skulle själv inte vara intresserad av att läsa en blogg om BARA vikt och internet svämmar över av sådana bloggar. Därför vill jag på den här platsen erbjuda något mer. Någon kanske bara vill läsa om hälsa, någon annan kanske mest gillar andra typer av inlägg.

Jag tänker att vi måste vänja oss vid att HÄLSA är så mycket mer än bara vikt. En person kan vara tjock och ändå vara stark och hälsosam, fråga vemsomhelst som är utbildad inom hälsa (och som inte är dum i huvudet!) så kommer ni få samma svar.

Ändå har jag nu fattat beslutet att trots allt varannan vecka (men inte mer) skriva ut min vikt och mina mått. Däremellan kommer jag inte fokusera på vikt och mått. Däremot berätta hur det går så ofta som möjligt. Det kan innebära att resultaten kanske inte alltid blir minus men då kan den som vill åtminstone följa min vikt och mått OCKSÅ. Jag hoppas innerligt att det här inte triggar igång någon och att mina mer feministiska inlägg om att vara tjock och annat kan balansera upp det. Jag börjar på fredag och gör det varannan fredag, har redan skrivit upp det i kalendern för hela våren.

Jag tänker att inlägg om vad jag har ätit, där jag delar med mig av enkla och goda recept, där jag berättar om träning osv också har med min hälsoresa att göra. Men en blogg bara om det – vad är den att ha för en tänkande människa? Inte ett jota, enligt min mening.

Jag vill inte anpassa min blogg efter kritiska kommentarer, det skulle bli helt ohållbart. Men det här blir nog en bra balans!

Idag promenerade jag en timme på löpbandet på gymmet på morgonen. Jag promenerade sedan utomhus i ca 40 minuter. Frukost gröt, lunch bananpannkaka, mellanmål tre tunna riskakor med lättphiladelphia och gurka, middag bönpasta med köttfärssås och sallad.

 

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Min vikt och hälsa

  1. MB skriver:

    Låter bra, det är en balansgång det där med vikten och hur mycket man ska berätta. För en del personer så blir det ju en drivkraft om andra vet om deras mål.
    Jag har förresten ett jättebra recept som jag blivit helt hooked på senaste tiden: Ta 4 ägg, en keso (250g) och en msk husk (phyllishusk=bindemedel isf mjöl). Mixa detta. Kanske lite salt i. Stek små plättar (jag brukar anv kokosolja som fett). Supergott och allt detta är ca 600kcal (detta är 2-3 portioner). Mer beroende vad du har till förstås. Dom är goda med smör eller som dom är. Barnen gillar förstås grädde med sylt. Dessutom känns dom ju som bra mat och så snabblagat!

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja precis, det tror jag med. 🙂
      Åh vilket bra recept, ska testa det men steka i olja i stället för kokosolja. Tack, uppskattar verkligen recepttips!

  2. Anna skriver:

    Din blogg och du bestämmer innehållet! Själv gillar jag dina fina saker inlägg! Gillar fina saker 😉 Gillar även dina inlägg när du visar upp ditt hem. Tycker det är kul när det är variation i bloggen och inte bara vikt, kost och motion. Allt i lagom doser 🙂

  3. Katarina skriver:

    Hej! Har nu kommit tillbaka från julfrånvaron (inte bara ledighet, utan massor av jobb fram t nyår) och läst ikapp din blogg. 🙂
    Tycker du verkar vara på rätt linje. Kilon är inte viktiga så länge du orkar bära dem och de inte hindrar dig från det du vill/bör kunna göra. Motion och näringsfylld mat är det som gör att vi mår bra. Fråga mig: jag smällde i mig totalt ca 2 kg choklad under julhelgerna. Jag åt en rejäl mängd på förmiddagen och somnade av sockerchock i soffan och vaknade lite lätt darrig i kroppen. Detta fattar man inte om man utsätter sig konstant för det men som jag, som i vanliga fall undviker godis, direkt kan koppla till den morbida juldieten. Nåväl, nu är det in i vanliga hjulspår så det är ju självklart naturligt att moffla i sig ibland, annars vet man ju inte skillnaden mellan nyttigt och onyttigt. 🙂
    Gillar också att du blandar mellan kost och kultur – människan är inte sin kropp, utan bara bor i den (dock går det inte att flytta när den är misskött, så därför ändå relevant att sköta underhållet av den). Själen är lika viktig att ta hand om och fokusera på. Jag gillar verkligen dina boktips, dina inredningsbilder, dina berättelser om muséer, caféer mm. Fortsätt så! 🙂

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh hej Katarina och välkommen tillbaka. Vad glad jag blir av din kommentar, verkligen! ❤ ❤ Jag har somnat av sockerchock oräkneliga gånger i livet så jag förstår vad du menar. Tack tack för dina fina ord!

  4. Madde skriver:

    Kilona är enbart en siffra på vågen. Det är inte hela sanningen även om man kanske tror det. Min PT jag hade var väldigt noga med det då jag gick där och de andra måtten sa så mycket mer. 🙂
    Det är min inställning till det så fort skriva om hur du mår i det istället.

  5. Liselotte skriver:

    Jag är ju partisk som i princip bara läser de kulturella/feministiska inläggen… men bra ”försvarat” (även om jag inte tycker du skulle behöva göra det). Och bra att Hanna gjorde intryck!

    Och som du säger: googla på ”hälsoblogg” och kilosiffrorna radas upp i det oändliga – varför skulle just du, som har mycket annat att erbjuda, sälla dig till raden..?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s