Kromtabletter och proteinpudding

Två tips från mig! O-sponsrade, vill jag tillägga (tycker det är viktigt att som bloggare vara tydlig med om man är sponsrad och då kan det motsatta vara på sin plats i vissa sammanhang). Är inte sugen på att debattera detta, även om jag förstår att många säkert har åsikter om bägge tipsen. Men för mig är det här helt nyupptäckta och superbra tips.

Första tipset: Proteinpudding med chokladsmak! Sockerfri och inte särskilt kaloririk. Väldigt god med en nypa pumpakärnor i, som mellanmål. Jag fattar att man inte kan äta det här dagarna i ända men som sockerfri lyx = så gott!

Andra tipset: Kromtabletter! Sägs hålla blodsockret i schack och hjälpa mot sötsug. Jag är ju skeptisk mot allt sådant här (är inte direkt typen som springer på hälsokostbutiker!) men testar nu i alla fall efter att ha blivit tipsad flera gånger. Och kanske är det placebo-effekt men jag är inte lika konstant sugen på sötsaker och bröd och sådant som jag varit konstant, varje dag, dagarna i ända innan. Värt ett försök helt klart.

Har ni fler liknande tips? Dela gärna med er av dem i kommentarsfältet!

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Kromtabletter och proteinpudding

  1. Lillemor skriver:

    Hej Jessica, förstår att det är lockande när det står utan socker på produkter men detta skulle jag INTE äta när man ser innehållsförteckningen. Tyvärr är du lurad i mina ögon. Kan för tillfället inte ge dig några tips annat än vad jag älskar: naturlig kvarg med bär, låter lite tråkigt kanske. Var alltid skeptisk till när det stå utan socker för det innebär att det är något annat i och vad är då detta? Efter en kort googling på vad denna produkt innehåller:Högpastöriserad laktosfri mjölk, mjölkprotein, kakao 1,8 %, stabiliseringsmedel (cellulosagummi, karragenan, dextrose), sötningsmedel (acesulfame K & aspartam), naturlig chokladarom.

    Innehåller en källa av fenylalanin
    Innehåller sötningsmedel

    Cellulosagummi (=karboximetylcellulosa):
    Framställs genom behandling av alkaliserad cellulosa med klorättiksyra. Det används som klister, smutsupplösare i tvättmedel, förtjockningsmedel i livsmedel samt vid oljeborrning.

    Karragenan:
    Kan orsaka gasbildning i tarmen. Djurförsök från början av 2000-talet tyder också på att ett ämne som bildas när karragenan bryts ner kan var cancerframkallande. Men forskningsresultaten är omstridda och andra forskare hävdar att karragenan inte är cancerframkallande. WHO klassar karragenan som i princip ofarligt, men rekommenderar inte användning i barnmat.

    Dextrose:
    Socker

    Acesulfame K och Aspartam:
    ”Kritiska röster
    Det finns kritiker som tycker att man ska undvika sötningsmedel trots EU:s noggranna kontrollapparat. Charlotte Erlanson-Albertsson, som är professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet, är en av dessa.
    – Man ska absolut vara försiktig med att använda syntetiska sötningsmedel. De fastnar på tungan och ger en söt smak som hjärnan tolkar, men det är en annan del av hjärnan som reagerar än när man äter vanligt socker. Kalorierna i sockret bidrar till att man också känner sig lite mätt, men den känslan ger inte sötningsmedlen. Den som ofta äter sötningsmedel har lättare för att bli beroende av sötsaker.
    Charlotte Erlanson-Albertsson menar också att det finns en psykologisk sida av sötningsmedlen som kan leda till att man går upp i vikt i stället för att gå ner, vilket förmodligen var avsikten. Den handlar om att man kanske känner sig duktig som sparat på kalorierna och tagit en lightläsk i stället för en vanlig och därför unnar sig en chokladkaka eller något annat gott som belöning lite senare på dagen.
    – Sötningsmedlens starka och metalliska smak har också betydelse för hur många kalorier man får i sig under en dag. Många vill dämpa smaken genom att äta något annat direkt efteråt. Det finns tydliga samband mellan stor konsumtion av sötningsmedel och högre kroppsvikt. Därför rekommenderar jag att man hellre använder vanligt socker men i kontrollerade mängder, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.”

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag kan inte låta bli att bli lite trött. Det här är alltså inte något jag äter hela tiden eller så, bara en bra produkt att ha när man t.ex är på kalas och alla andra äter tårta, eller vid speciella tillfällen. Jag äter frukt = fruktsocker. Jag dricker lightläsk = sötningsmedel. Det triggar inte mitt sötsug, vet jag efter år av erfarenhet. Men tack för din kommentar. Är som sagt inte supersugen på att debattera det här utan ville bara ge två tips.

    • Sara skriver:

      Vet du verkligen med säkerhet att det inte triggar ditt socker/bröd-sug? För några inlägg sedan skrev du ju om att du hela tiden trillar tillbaka och att du inte har gått ned i vikt på hela 2015? Eller har jag missat något? Jag vet att du har gjort en jätteresa med massor av hälsovinster, och det är ju fantastiskt, men det kanske just är fruktsocker och sötningsmedel som gör att du hela tiden misslyckas med att hålla din plan? Kanske värt ett försök att prova utan? Bara ett tips…

    • Jessica Johansson skriver:

      Hej Sara! Jag har visst gått ner i vikt 2015. 🙂 Mer än 2014. Sen har jag tyvärr gått upp ibland. Men jag har minskat ner på sötningsmedel och unnar mig bara en lightläsk då och då så även där har jag nu gjort stora förändringar. Och proteinpuddingen är inget jag kommer äta dagligen liksom utan bara någon gång ibland. Såå god är den inte att jag skulle vilja ha den varje dag. 😀 bästa vardagslyxen för mig nu är lite turkisk yoghurt med pumpakärnor och lite skivad banan. Jag är på g! ❤ tack för din omtanke!

  2. Marie skriver:

    Tråkigt att så många verkar vara så fanatiska med vad de äter. Men var och en blir salig på sin religion. Lite mer nyansering hade dock varit skönt. Tänk vad mycket energi och fokus som hade frigjorts till viktigare saker om inte matdebatten ständigt varit så stor.

  3. SB skriver:

    Drick inte Lightläsk! Kemiska sötningsmedel är hemska för hälsan. Förresten alla light produkter har tillsatser som borde undvikas. Det har bevisats och rapporterat i flera år nu. Bättre då att äta riktigt socker som någon annan läsare också skrev här. Men – mitt tips är en näve nötter som mättar. Kromtabletter vet jag inget om. Ska researcha det lite.

    • moa skriver:

      Jessica har ju redan skrivit att hennes bästa vardagslyx är yoghurt, pumpafrön och lite banan och att hon begränsar sitt intag av light till någon gång ibland. Det är väl gott nog, tänker jag. Det är ju inte precis alltid som en näve nötter passar. 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s