En dag i taget eller hela hälsoresan på studs?

Ibland sätter jag upp storslagna mål, typ att jag ska gå ner ett visst antal kilo på ett visst antal veckor eller träna si och så. Det gör oftast att jag blir stressad och så faller hela projektet pladask. Samtidigt, att ta en dag i taget kan också bli lite vanskligt. Då är det lätt att falla in i (visserligen helt ologiska) tankar om att ”Det gör inget om jag äter för mycket idag/inte promenerar för jag kan alltid köra igen i morgon”. Jag har ännu inte hittat något klockrent sätt.

Mitt psyke och min kropp är sedan mängder av år vana vid att man liksom har mentaliteten PÅ eller AV när det gäller kost och träning. Antingen en mega-pulverdiet på tio veckor med konstant kontroll och inga avsteg, eller (oftast efter ett sådant projekt) godis och kakor varje dag, ingen motion alls, tre pastaportioner till alla måltider. Alltså på ett ungefär. Jag tror faktiskt, efter lite funderande, att det är därför jag har så svårt att ställa om till den här ”hälsosam-för-alltid”-mentaliteten. Liksom va, jag måste alltså inte vara stenhård med allt och samtidigt får jag inte käka massa skit?

Jag har inget svar på frågan jag ställer i rubriken, inte än. Jag trevar mig fram. Vissa veckor går det bra, andra går det inte alls. Jag är därför nyfiken på att höra hur ni läsare ser på det här, känner ni igen er i min historik?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa. Bokmärk permalänken.

23 kommentarer till En dag i taget eller hela hälsoresan på studs?

  1. Sara skriver:

    Oja, känner igen mig massor i det tänket. År av ätstörningar som skapat det, antar jag. För mig blev lösningen viktklubb.se, men jag antar att det finns massa liknande tjänster nu. Själva poängen för mig var att jag genom att fylla i allt jag åt och kaloriberäkna detta så kunde jag få mer överblick över mitt ätande. Det var jättenyttigt för mig att kunna se mitt ätmönster över tid, när åt jag mer/mindre och vad var orsaken bakom detta? Det visade också genom diagram att det absolut fanns utrymme för lite chips och vin på fredagskvällen utan att jag flr den delen behövde känna att hela veckan var misslyckad. Det tog tid, men iom att jag loggade allt jag åt kunde jag känna tilltro till diagrammen och långsamt så smög sig ett mycket sundare förhållningssätt till mat sig på.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja det är verkligen ätstörnings-tänk detta. Jag har testat viktklubb.se, det funkade ett tag och sen inte lika bra. Men vad fint att du kunde analysera dina beteenden och få hjälp av de analyserna! ❤

  2. Madde skriver:

    ibland är det där ordet ”lagomt” rätt bra. Vi ska ju ändå leva så här resten av våra liv så ett par snedsteg är väl ok och visst måste vi tillåta oss att unna oss? Samtidigt är det frossandet som har gjort att man tappat kontrollen, och det dåliga samvetet kommer fram och man struntar i allt. Lite flummigt kanske, men sådan är jag 🙂

  3. Annika skriver:

    Ja hjälp vad svårt med ”lagom”. Du kanske skulle gå med i Viktväktarna eller något liknande igen för att få lite hjälp utifrån då din egen motivation inte alltid verkar räcka. Önskar verkligen att du ska nå dina hälsomål. Visst har du väl mindre värk i kroppen nu?

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din omtänksamma kommentar! Ja gud ja, jag har mycket mindre ont i kroppen, normalt blodsocker, inte högt blodtryck osv. MASSA saker har blivit bättre. Jag är starkare, piggare, gladare, mer inspirerad osv, allt tack vare det jag åstadkommit sen jag startade bloggen 🙂

  4. Ewa skriver:

    Jag är 150% i allting jag gör. Inget socker inget bröd. Jag funkar inte så att jag skulle kunna tänka litet idag spelar ingen roll, jag moffar inte sötsaker alls eftersom då mår jag bäst.

  5. Anna skriver:

    Jag skulle köra 100% strikt om jag hade mycket övervikt, finns inget mittemellan om man verkligen vill gå ner i vikt för ”hälsans” skull. Finns ingen bättre känsla än att fokusera och ta total kontroll, vem vill låta några degiga mackor eller sunkig köp-pasta-sallad bestämma över sin hälsa? Men är man envis som ett trotsigt barn och tänker minsann inte lära sig äta något nytt för ”tycker inte om” då förtjänar man alla valkar, dubbelhakor och att vara kobent!

    • Jessica Johansson skriver:

      Fy vilken otrevlig kommentar, den gav mig ont i magen om du syftar på att jag skulle vara kobent? Det du skriver påverkar den som skriver. Jag tror på att sprida kärlek, inte ångest. Hoppas bara dina vänner slipper sådant och att du hittar glädje och positivitet i tillvaron, själv känner jag enorm glädje varje dag trots mina valkar! 🙂

    • Stina S skriver:

      Till Anna: Fruktansvärt otrevlig kommentar. Jag fick också ont i magen. Fast det inte var riktat till mig! Elaka tankar verkar faktiskt smitta.
      Till Jessica: Jag VET att man inte ska kommentera utseende, men du har väldigt snygga vader.

    • Eva K skriver:

      Aldrig skrivit här tidigare men alltså ”Anna” – från vilken nattsvart vrå i själen stammar en sådan här kommentar?! Bloggen har varit ganska förskonad från fettförakt, säkert som ett direkt resultat av Jessicas reflekterande, självutlämnande och kloka resonemang. Hitta ett annat forum för att sprida dina människofientliga skolgårdssarkasmer. Jessica, tack för att du skriver!

  6. Ann skriver:

    Det är svårt. Det funkar inte för mig några veckor bra och en vecka äta dåligt. Några mackor ena dagen inga nästa vecka. Sen i somras har jag kört strikt och man vänjer sig! Man kan unna sig men nyttigare saker. Jag äter också krom som i princip tagit bort allt sötsug för mig. Hoppas du hittar ett bra sätt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för din kommentar! ❤ jag har ätit bra nu på sistone och tänker fortsätta på det spåret. Kram!

  7. M skriver:

    Jag tror att det är viktigt att lära sig vilka ens svaga punkter är (gäller inte bara vikt utan även livet i stort). Lära sig att se stoppskylten/höra varningsklockorna när man är på väg in i ett gammalt och dåligt mönster. Sådant tar tid. Jag tror inte på snabba lösningar.
    Jag tror heller inte att man kan bryta ett mönster utan att ibland falla tillbaka till det gamla, men då får man inte vara så hård mot sig själv.

    Snälla, ta aldrig pulverdiet! Unna dig hälsosam mat istället. Det är du värd!

    • Jessica Johansson skriver:

      Åh tack för din fina kommentar! Nej jag har haft nog av pulverdieter i mitt liv, körde 10 veckor en gång, det var inte kul! 😀 Tack igen ❤

  8. Lina skriver:

    Att bara ta det som det kommer, en dag i taget, tror jag fungerar dåligt. Planering av mat och träning, samt att alltid ligga steget före med handling, matlådor och mellanmål gör så stor skillnad.

    Jag tror också att man måste satsa 100 %. Inte fundera och känna efter, utan bara fortsätta följa sin plan. Om man börjar slarva då och då så är det lätt att ramla tillbaka till gamla vanor igen.

    När man börjar leva hälsosammare så blir det ju ofta lättare med alla förändringar. Om man satsar på bra kost så får man ju mer energi till träning. Och om man tränat stenhårt så vill man ju inte gärna ”förstöra” det med att äta dåligt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja du har nog rätt: sluta fundera, börja agera! Dock stämmer inte det där med träningen på mig tyvärr, jag har tränat väldigt hårt sen april men maten har ändå gått sisådär. Tack för att du delar med dig av mina tankar!

  9. Anna skriver:

    Vill också så gärna ha tips. Jag hamnar ofta i allt eller inget-tänket. Superkontroll eller moffa i sig allt. HUR gör man???? Hur får man bort ätstörningstänket?
    Jag vill ha balans i mitt liv med mat och kost!!

  10. Lisa skriver:

    Detta är ju jättesvårt, men jag tror planering är skitviktigt! Planera alla mål, helst dagen innan. Att ha bra mat hemma, färdiga matlådor och bra recept i huvudet underlättar ju. Det är ju störst risk att göra dåliga beslut när man är panikhungrig på stan eller när man kommer hem trött och hungrig, utan idéer eller bra grejer hemma. om man har bestämt vad man ska äta långt i förväg är det mentalt svårare att bryta mot det också tycker jag.. Förutom planering tror jag det är viktigt att tänka positivt och inte självhata! Däremot är det bra att analysera sina felsteg för att lära sig av dem. Men att du funderar över det här är nog ett jättebra steg på vägen!

    • Ann skriver:

      Jag tror också på färdiga matlådor, då slipper man den där suget när man är hemma. Ute dock krävs det nog att välja bättre alternativ , idag tycker jag en halv grillad kyckling är godare än en hamburgare. Och det Finns nyttiga alternativ utanför husknuten som inte innebär pastasallad eller korv, eller dylikt. Det är bara ett val. Caféer har också nyttiga alternativ utöver mackor.

  11. Anna skriver:

    För mig personligen handlar det om att byta livsstil för livet. En dag i taget. Jag väger mig sällan och har slutat tänka vikt, utan äter mat så att min hjärna mår bra och så att jag slipper det där suget som är omöjligt att motstå. Vikten kommer liksom sakta men säkert på köpet ändå. Jag är beroende (socker- eller snarare kolhydratberoende) och äter vad jag kallar abstinent mat, dvs mat utan mjöl, socker i någon form, sötningsmedel eller stärkelse, dvs inga snabba kolhydrater. För mig innebär det en enorm frihet och sinnesro till hjärnan. Jag behöver inte tänka då, jag behöver inte motivation eller en massa viljestyrka. Min abstinenta mat gör det enkelt för mig och gör att jag känner mig ”normal”, dvs jag äter mina måltider när jag är hungrig och har inget sug emellan.

    Men som jag skrivit många gånger tidigare, kosten är bara en liten del av det. Det viktigaste är att hitta ett nytt sätt att hantera livet på utan att ta till maten.

  12. Elin skriver:

    jag försöker käka allsidigt men givetvis kan jag få återfall av chokladsug och så men gillar verkligen inte pulverdieter. äter mera grönsaker och skall äta mera efter nyår med vegitabilisk touch det känns bättre i magen av sådan mat har jag märkt. Jag kommer äta kött med medvetenhet att helt utesluta kött verkar inte fungera på mig

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s