Kaxigt innan jul: 116 dagar utan onödigt socker, klara färdiga GÅ!

Hinner du inte läsa texten? Gå med i evenemanget direkt!

Vill du äta socker på jul? Gå med ändå, och kör från när det passar dig.

Jag har sett att det cirkulerar flera utmaningar på Facebook om att köra 100 dagar utan onödigt socker, vissa med så många som över 40.000 anmälda. Om man vill ändra sin livsstil så tänker jag dock: Varför inte börja redan nu? Varför äta massa socker på jul och nyår? Jag är fortfarande inte fri från mitt sockerberoende, jag fuskar fortfarande och äter mjukt bröd. Och det är det som gör att jag inte går ner i vikt som jag vill, och det är det som har gjort det i snart två år.

Jag är inte intresserad av att gå i tolvstegsprogram pga anledningar, och jag vill inte börja hos någon dietist – jag kan ju redan allt jag behöver kunna om kost och näring och sådant. Däremot vill jag faktiskt vara fri från socker, på alla sätt. Det händer fortfarande att jag sitter och drömmer om choklad osv. Det är inte en frisk hjärna som skriver de här raderna, ur den bemärkelsen.

Låt oss vara kaxiga och köra 116 dagar utan socker, i stället för 100 från den 1 januari. Det blir från och med idag och till och med den 9 april om jag inte tänker fel. Sedan behöver man ju självklart inte börja vräka i sig godis den 10 april men det är ju obvious. Vi peppar varandra och berättar hur det går. Jag skapade ett evenemang på Facebook, gå med och sprid ordet! Hinner du inte gå med idag så gör det när du kan.

Vem är på?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Sockerberoende. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Kaxigt innan jul: 116 dagar utan onödigt socker, klara färdiga GÅ!

  1. Petra Deliu skriver:

    Vi fixar det!!!

  2. Ann skriver:

    Ingen julmust, inga mandariner, inga pepparkakor och inga lussebullar? Det fixar man lätt!

    • Jessica Johansson skriver:

      Jo mandariner får jag äta, men med måtta som annan frukt. 🙂 därav rubriken ”onödigt” socker.

    • ann skriver:

      Äter du mer än tre per dag kan du glömma att du är sockerfri. då är det ingen ide att ingå denna utmaning.
      En är ok.

  3. ann skriver:

    satsta på julmaten, köttbullar, skinka ost fisk lax, ägghalvor. jag tänker ta utmaningen och skippa socker men ha tex oliver som julgodis, ev nötter. mandariner är fulla med socker, då kan du lika gärna äta pepparkakor.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag är nog väldigt bortskämd med snälla kommentarer för ofta sätter sig dina kommentarer i mitt bakhuvud och får mig att må dåligt. Jag tror på att sprida kärlek och positiv energi och pepp och glädje, inte motsatsen. 🙂 Prova, man mår bättre av det. Kram!

    • Ann skriver:

      Det är absolut inte min mening att du ska må dåligt snarare tänka till eller få råd. Många gånger får du samma tips om och om igen för att det är samma saker som gör att det blivit snabbmat tex. Att du ej hunnit med el orkat laga mat.

    • Jessica Johansson skriver:

      Jag vet, när det gäller planeringen är jag SÄMST. men nu ska jag alltid ha ingredienserna hemma till mina nöd-och-lust-rätter jag nämnde i bloggen häromdagen. En dag i taget!

  4. ann skriver:

    eller så äter du det du vill under julen och väljer ett annat start datum. de du väljer nu är ju varken helt eller halvt om du väjer socker.

    • Jessica Johansson skriver:

      Skojar du med mig? Jag äter inte godis, kakor, bullar, snacks, bröd (ej heller knäckebröd), sockrad yoghurt, vanlig pasta, vanligt ris. Det jag äter är 1-2 frukter per dag. Jag vill be dig att inte skriva så negativa kommentarer, bättre att peppa varandra. Så lycka till och ha en fin jul och nyår!

    • Ann skriver:

      Bröd skriver du ju att du inte kunnat sluta med, bara för någon dag sedan.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja men allt det andra äter jag ju inte. Jag kämpar verkligen, varje dag. 🙂

  5. ann skriver:

    All frukt är nyttig!! men inte om man vill gå ner i vikt.

    • Jessica Johansson skriver:

      Just det. Och därför äter jag absolut max tre frukter om dagen och aldrig tre bananer utan t.ex en banan och två äpplen eller en banan, ett äpple och en clementin. Men oftast blir det max två frukter per dag.

  6. ann skriver:

    jag har följt dig sedan start här på bloggen och just nu är du där du inte ville vara, JOJO bantning., du går upp, går ner, går upp går ner, inte det du ville. du har fått tusen råd på snabb mat, men väljer annat. och jag kan förstå ibland går suget före. Vill du gå ut med denna utmaning följ den helt då eller gör det efter jul. du har ju slarvat. vecka hit och dit. njut en dag under julen och kämpa på sedan istället för utmana nåt som du förmodligen ej klarar av.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s