Tre maträtter i nöd och lust

De flesta har nog någon nödrätt, en sådan man alltid hinner svänga ihop. Nu är jag dålig på att alltid göra det, eller snarare att alltid ha ingredienserna hemma. Men hädanefter har jag bestämt att jag alltid ska se till att ha ingredienserna hemma till de tre rätterna nedan. Då behöver jag aldrig hålla på med snabba lösningar som ofta är onyttiga för min del. Flera av er tipsar om att se till att ha matlådor i frysen men det är så svårt att komma på bra rätter att frysa in, jag får ju inte längre äta grädde t.ex. Kom gärna med tips på både nödrätter (i betydelsen sådana man alltid hinner svänga ihop) och bra rätter att frysa in om ni har några tips! Här är mina nöd-och-lust-maträtter:

Bananpannkaka med turkisk yoghurt och blåbär. Det är så sjukt gott och omöjligt att misslyckas med. Jag gör min bananpannkaka (för en person) på två ägg, en banan och salt. Mixa med stavmixer, stek som en stor pannkaka, lite omelett-aktig.

Potatis- och purjolökssoppa. Ok, om jag är dödshungrig så blir det svårt att motivera mig till att skala åtta potatisar men om nöden inte är akut så är detta en perfekt rätt. Åtta små potatisar i småbitar, en stor purjolök, någon form av buljong och peppar. Låt allt koka i typ 20 min, mixa med stavmixer. Jag brukar skippa crème fraîche, men det kan så klart adderas om man vill. Räcker till flera personer.

Halloumisalladen som jag alltid tjatar om. Massa massa olika grönsaker (typ granatäppelkärnor, riven morot, paprika, solrosskott, tomat, babyspenat, rödkål osv). Stekt halloumi och så en avokadoröra på bara turkisk yoghurt, en avokado (per person) och lite salt. Jag skär halloumin i småbitar efter att den är stekt och blandar ihop med resten av salladen.

MUMS!

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tre maträtter i nöd och lust

  1. Lo skriver:

    Fast paradrätt betyder ju inte en rätt som en alltid har tid att svänga ihop, utan en specialitet, något en gör extra bra. Det blir jättekonstigt att använda ordet på det här sättet. Varför inte bara använda ett annat ord, t.ex nöd-och-lust-maträtter som du skriver senare?

  2. Jessica Johansson skriver:

    Har ändrat nu. 🙂

  3. Tessa i höghuset skriver:

    Lite lurigt, för mina svänga-ihop-rätter inkluderar ofta bröd och kokt ägg och det äter inte du, eller hur? Men tonfisk på burk med lite majonnäs, keso, äpple, rödlök, salt och peppar och vitkålssallad och kikärtor /bönor (med lite olja+vinäger) borde funka? Istället för tonfisk funkar luftorkad skinka eller rökt lax.

    Egentligen är det din halloumisallad som skulle kunna funka som en universalgrund och så lägger du till olika proteinkällor istället för halloumi. Som det jag föreslog ovan i form av tonfisk/lufttorkad skinka/lax/stekt kyckling etc., och så bra med bönor i.

  4. Lina skriver:

    Det blir ju tyvärr ganska begränsat då du inte äter allt men t.ex. chili con carne, köttfärsbiffar, köttfärslåda, köttfärssås, pajer, gryta (nötkött/lamm/kyckling) och wok går att frysa.

    Gröt eller omelett tycker jag är bra nödmat!

  5. Stina S skriver:

    Potatis/purjolöksoppa, och nästan alla andra soppor också, går jättebra att frysa in.

  6. Anna B skriver:

    Jag brukar ta lite keso eller kvarg i när jag gör bananpannkakor, och gärna då göra dubbel sats. Sedan förvarar jag resterande i kylen och tar som mellanmål eller när jag är sugen på något sött! Smoothie på frukt, bär och lite grönkål eller spenat (ger ingen direkt smak tycker jag) och lite kokosmjölk. Det står man sig på ganska bra! Smart att ta med sig i en flaska eller liten glasburk i väskan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s