Nu krävs akuta åtgärder!


Reprisbild från förra veckan.

Först: Vad kul att ta del av era berättelser om vilka ni är, jag är glad att så smarta och fina personer läser min blogg. Det är jag verkligen tacksam för!

Nä, hörni, nu krävs något akut. Jag har ingen ordning på mat och träning den här veckan. Jag vet att vissa bloggläsare tycker att det är oinspirerande när jag tappar fokus men sorry, jag är inte mer än människa och det här händer. Jag har inte ätit godis eller sådant så klart (huga, hur skulle det då sluta?!) men det har hänt igen: No focus.

Jag vet vad det beror på, nämligen att jag den här veckan och förra veckan har varit ÖVERHOPAD av göromål. Det går i ett med jobbgrejer och fläng och hittan och dittan. Mest superroliga saker och jag är så tacksam att jag får hålla på med sådant jag gillar. Men faktum kvarstår: Jag har inte direkt lagat mat till varje måltid. Jag vill inte skriva fler planeringsinlägg på ett tag och kommer inte göra det nu heller. I stället har jag försökt sätta mig ner och känna efter vad som behövs för att jag ska komma på banan igen. Det här kom jag fram till:

Det gäller bara att jag försöker fokusera på små steg i taget. Lätt i teorin, svårt i praktiken. Att panika när maten och träningen inte går som man vill är, av min erfarenhet, inte en konstruktiv lösning. I stället bara handla hem massa nyttiga råvaror (kylskåpet gapar tomt just nu) och frukt och ta en enda dag i taget. Det funkade i oktober när jag gick ner nästan fyra kilo och det kommer funka igen. Dessutom, försöka tänka att okej, den här veckan kunde jag inte fokusera. Men efter det här har jag tre lugna veckor avsatta för bara skapande och träning och laga bra mat. Jag har alltså väldigt goda möjligheter att finna fokus igen. Den akuta åtgärden är att jag MÅSTE gå en timme varje dag. Det är alltid det som peppar mig och jag har kommit av mig med det efter flytten (vissa dagar har jag gått men inte varje). Under promenaden börjar jag alltid tänka bra och peppiga tankar och det ger mig fokuset åter.

Den akuta åtgärden är alltså varken pulverdieter eller ångest-straff-träningspass. Utan bara: Okej, boka in roliga gruppträningar till nästa vecka. Handla hem bra mat. Promenera varje dag. Nästa torsdag hoppas jag kunna berätta att veckan har gått strålande tack vare det här.

Hur hanterar ni lägen när ni tappar fokus på hälsan?

Annonser
Det här inlägget postades i Vardag. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Nu krävs akuta åtgärder!

  1. Sanna skriver:

    Förut tappade jag ofta fokus, släppte alla goda vanor när det blev mycket på andra håll i livet. Det blev som ett jojo:ande med träning och mat, och jag mådde dåligt av det (har jag insett nu i efterhand). I dagsläget har jag hittat en bra balans jag är nöjd med, jag är snäll och nöjda med mig själv. Träning och mat är längre ner på priolistan och jag tänker inte så mycket på det. Äter för att jag är hungrig och för att det är gott, tränar för att det är roligt. Otroligt skönt!

  2. Anna skriver:

    Jag tappar också fokus när det blir för mycket runt mig. För drygt 1,5 veckor sedan blev det turbulent med släkten, min man hamnade på sjukhus och där stod jag med massor av jobb och skulle hantera allt detta och samtidigt vara en bra mamma till mina tre små barn. Jag kom helt av mig när det gällde kosten och träningen – som jag så fint jobbat upp mig på under hösten (utan hets och stress). Nu är det lugnt igen och stressen har klingat av så det jag måste göra nu för att FORTSÄTTA (jag tänker att det mentalt är bättre att säga fortsätta än att börja – det är ju trots allt bara ett uppehåll på 10 dagar) är att PLANERA in träning och kost i kalendern. Utan noggran planering så blir det inte av. Alltså minutiös planering: 8.00 Lämna barnen, 8.12 Powerwalk 30 min, 9.00 Duschad och klar…
    Osv. Sen läser jag faktiskt en del inspirations texter/quotes – ger mig ny energi. Och att läsa en träningstidning eller bok. Och planera in att jag ska läsa det, annars blir det inte av – i alla fall inte första veckan.

  3. C skriver:

    För mig hjälper det att innan en stressig period laga nyttig mat och frysa in. Då kan man oftast få till även en kortare pw om dagen på den tiden man annars skulle fått spenderat på att laga mat. Och visst att det kan bli lite trist med matlådor, upprepning och så vidare men om man gör 3-4 olika rätter kan man ändå variera sig hyfsat. Kämpa på Jessica, jag vet att du grejar detta!

  4. Lina skriver:

    Som du redan fått tips om – laga matlådor och fyll frysen! Då slipper du planera, handla, laga, diska och plocka undan. Bara att värma och fixa sallad!

  5. Frida skriver:

    Min favorit snabbmatsrätten är nyttig och tar ca 7 minuter att göra: Stekt tonfiskfilé som köps fryst, mozzarella och tomat skivad. Fisk och ost håller länge och kan ligga i frys och kyl och en tomat har man ju ofta hemma. Gott lyxigt, snabbt och nyttigt.

  6. AnnA skriver:

    Ready to listen yet?

    /Anna

  7. Katarina skriver:

    Som du – man kommer upp på banan igen och blickar framåt, inte bakåt. Man är bara människa och så länge inget värre än tillfälligt intag av onyttig mat och brist på motion är den största bristen så hey, vem är jag att klaga på ett för övrigt ordnat, tryggt och normalt liv? 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s