Gästinlägg: Grötakuten med @grotstagram

Idag gästbloggar instagram-kontot @grotstagram (följ henne genast!) sina bästa gröttips här i bloggen. Hur underbart är det inte med ett helt instagram-konto om bara gröt? Väldigt härligt tycker jag. Alla bilder är tagna av @grotstagram. Varsågoda:

Först och främst, koka alltid gröten i kastrull, då har man möjlighet att smaka av och framförallt få till rätt konsistens.
Utöver detta:
1. Variera gryn efter hur mycket tid du har, hur hungrig du är och hur länge du vill stå dig. Havregryn och polenta går till exempel fort att koka upp medan till exempel bovete, hirs och quinoa tar längre tid. Vill man stå sig maximalt är havregrynsgröt med ett nedrört ägg en riktig tia!
2. Variera vad du kokar upp gröten med. Återigen, vatten går snabbast men det finns SÅ mycket annat som gör gröten värd att dö för. Sojamjölk är en hit, för att inte tala om kokos- eller havregrädde. Ren njutning! Om man kokar gröt som är lite ”kornigare”, tex quinoa, kan man mosa en banan och röra i för den rätta konsistensen.
3. Satsa på frön. Frön är fantastiska! Det finns så otroligt många olika som både är vackra, håller igång magen och ger finfina fetter. Nötter är också en höjdare men innehåller ofta väldigt mycket (om än nyttig) energi så kan vara bra att blanda upp det lite grann.
4. En fin gröt är en godare gröt. Det här med att visuellt tilltalande mat smakar godare är faktiskt vetenskapligt bevisat (input från de olika sinnena samordnas i orbitofrontalcortex) och oj vad jag har erfarit detta. Hur får man en fin gröt? Antingen kan man skoja till det med pulver, t. ex gojibärs- eller carob/kakaopulver. För smakens skull är vaniljpulver en toppkandidat. Har man inga pulver kan bär färga gröten både rosa och röd om det får koka med i kastrullen, eller varför inte morot och kardemumma!
5. Ge en extra minut till att lägga upp toppingen, torkade fikon, kakaobitar och blå vallmopulver är SÅ fint. Något som också är otroligt gott är att låta smör eller ännu hellre kokosolja smälta på gröten när den är färdigkokt, näst intill oslagbart när jag tänker efter.
6. Om du har bråttom eller är trött på morgonen, satsa på overnight-oats. Ta havremjölk eller annan veg-mjölk, blanda med havregryn, frön eller kanske lite musli. Lägg till frysta bär, torkad frukt, kanske ett rivet äpple, ja lite vad du vill helt enkelt. Plasta in skålen och låt stå över natten. Supergott på morgonen att äta på en gång, gärna med kokos på!
Lycka till, gröt är fantastiskt.
Annonser
Det här inlägget postades i inspiration, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s