Nu börjar jag med delmål och belöningar igen

För att fortsätta hålla motivationen uppe – den försvann förra veckan när jag var sjuk i fot och kropp men är tillbaka nu! – så kommer jag börja med delmål och belöningar. Skillnaden mot tidigare kommer vara att jag inte har någon ”deadline” för delmålen. Jag vet att det funkar för vissa men inte för mig. Det där självhetsande tillståndet känns lite gammeldags (på ett dåligt sätt, annars gillar jag ju ofta sådant som är gammeldags hihi) och inte konstruktivt. Dessutom tröttnar jag då alltid efter ett tag.

En annan skillnad är att jag inte kommer göra upp flera delmål direkt, utan jag gör ett delmål. När jag har nått det så bestämmer jag nästa samt belöning. Det här känns jättekul! Jag väger nu mellan 95-96 kilo. Jag gick upp förra veckan när jag åt dåligt men nog mest vätska och nu när jag är igång med träningen så stabiliseras det snabbt. Inte panika över sådant, har jag lärt mig.

Mitt nästa delmål är 92 kilo, alltså 3-4 kilo. Det kanske låter lite men för mig kommer det kännas fantastiskt att väga 92 kilo. Jag sätter ingen sluttid för målet men när jag når dit så blir min belöning att jag får gå på en ansiktsbehandling! Självklart berättar jag när jag når målet. Så nu i ruskvädret kan jag gå och se fram emot att när jag når delmålet så kommer jag få njuta av en hel timmes ljuvligheter för min trötta hy.

Kör ni också med delmål och belöningar? Hur tänker ni kring det? (och jag har ju inte bloggat två inlägg om dagen som jag utlovade, men det kommer. Senaste dagarna har varit galna på ca 1000 olika sätt!)

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Planering. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nu börjar jag med delmål och belöningar igen

  1. Katarina skriver:

    Jag tror du gör rätt i att sätta delmål efter delmål allteftersom. Ffa för att förutsättningarna vid olika tidpunkter ser olika ut. Ibland kommer du att öka målen och ibland minska, för så ser ju livet ut i stort. Att tänka trappa istället för en rakt nedåtgående trend tror jag också hjälper. Tänk dig att du går ner till 92 och sedan har som mål att hålla dig stabilt där ett par veckor innan du fortsätter gå ner tror jag både lugnar ner situationen och dessutom stabiliserar ämnesomsättningen. Kroppen måste ha tid på sig att vänja sig vid den nya vikten och inte se sig som i ett svälttillstånd, där den börjar spara på energin. Träna hela tiden som vanligt eller öka när det känns möjligt (ju starkare du blir och ju bättre kondis du får desto mer kommer du att vilja pressa för att få ut samma känsla efter träningen, det är ju så kroppen funkar) och träningen kommer se till att du bibehåller en bra förbränning även när du så att säga står stabilt på trappsteget. Konstant förändring är tufft att hålla oavsett vad det gäller så jag gillar mer trappstegstänket. Kanske kan funka för dig också? 🙂

  2. Maria skriver:

    En kille på jobbet har gått ner ca 20 kg genom att ”tävla” mot andra under en bestämd tid t ex 10 v och så har dom bestämt ett pris till den som gått ner mest. Invägning varje måndag morgon. Det har gått jättebra för alla faktiskt. Jag är sjukt imponerad. Han följde en app till att börja med som angav kcal och annat så att han ändå åt näringstätt. Han körde även på 12/12 fasta dvs åt inget under 12 h from efter kl 18.00 på kvällen tom morgonen. Du var väldigt fin på bilderna förresten, ser otroligt fräsch ut.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s