Det har hänt igen – jag är trött på all mat!

Det händer mig med jämna mellanrum att jag tröttnar på precis allt jag äter. Det beror förstås på att jag i grunden är rätt ointresserad av matlagning och därför inte bemödar mig om att leta upp nya spännande maträtter att testa. Jag harvar på med samma tills jag tröttnar liksom och sen måste jag byta ut hela repertoaren! I våras bytte jag ut i princip hela min repertoar och har sedan kört på samma recept sedan dess mer eller mindre.

Senaste veckan har jag ju dock mest ätit färdigmat. Har varit sjuk och haft stukad fot och dessutom massor att göra. Jag vet att inga ursäkter är okej i no excuses-tider men det var åtminstone de konkreta anledningarna till att jag inte orkade laga mat och inte kunde träna. Men sedan några dagar tillbaka är jag back on track, mer om det snart (som jag skrev förra veckan så kommer jag ju börja bjuda på mer outfit-bilder av min tjocka kropp och berätta vad jag äter och tränar och så mer specifikt).

Hur som helst: Ni, mina älskade och smarta läsare, brukar ju ha så himla mycket bra recepttips och det är kul för andra läsare att ta del av också. Så nu ber jag er igen: Tipsa om era bästa maträtter i kommentarsfältet! Mina enda krav (höga krav enligt vissa, hihi) är att recepten helst inte ska innehålla fisk, skaldjur, oliver eller fetaost. Annars är jag nyfiken på det mesta!

Mina favoriter på senaste tiden har varit blomkålspizza, rödbetshummus med sallad och någon proteinkälla (kyckling eller halloumi eller så), halloumisallad med avokadoröra, potatis- och purjolökssoppa och kikärtsbiffar (hemmagjorda) med rotsaker i ugn och avokadoröra. Typ så. Men nu vill jag förnya mig lite!

Annonser
Det här inlägget postades i Recept. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Det har hänt igen – jag är trött på all mat!

  1. Lisa skriver:

    Mosa el mixa kikärtor (på burk). Stek vitlök, lök, sambal oelek i ganska mkt olivolja. Blanda i kikärtsröran, salta ohemult mycket och stek som biffar i stekpanna eller i ugn. De håller ihop lite dåligt så ugnen brukar funka bäst. Typ tills de fått färg. Går att göra en miljon samtidigt och frysa in. Ät med typ riven vitkål/rivet äpple och citronsaft. Stört gott!

    • Jessica Johansson skriver:

      Tack för tipset, det receptet påminner ganska mycket om kikärtsbiffarna jag brukar göra och som jag nämner i inlägget att jag har förätit mig lite på. 🙂 men jag ska testa ditt recept!

    • Lisa skriver:

      Men gud, förlåt. Satt och var så hungrig när jag kommenterade och drömde om kikärtsbiffar att jag slarvläste. Får kontra med slarvborstij då, för tänker att din rödbetshummus du nämner är tillräckligt olik även om råvaran är den samma. Koka delade rödbetor mjuka, stek lite korv m smak (vego eller djur), behåll lite av skyn och blanda med gräddfil/kvarg/vilken syrlig mjölkprodukt man vill. Ät som soppa/gryta.

    • Jessica Johansson skriver:

      Hihi det gör inget, jag äääälskar kikärtsbiffar så blev bara glad för ett nytt recept att testa när jag inte är så trött på det längre! ❤ oj den där ska jag verkligen testa, kanske funkar med turkisk yoghurt i stället för gräddfil eller kvarg. 🙂

  2. Stina S skriver:

    Tyvärr inga recept från mig. Usel på att laga mat. Därför blir det mycket färdigmat för mig också, men osunt behöver det väl inte bli för den sakens skull? Panini har tex fantastiska (mättande) sallader. Även på närlivs finns ofta alternativ. Salladsbuffén kanske inte alltid är superkul, men den fungerar. Jag brukar dock föredra att köpa grillad kyckling (plockar bort fett och skinn) och påssalad eller snacksgrönsaker.

    • Jessica Johansson skriver:

      Så är det ju absolut men nu har det blivit osunt för mig senaste veckan/veckorna. Så blir det ibland. Tack för dina tips dock!

    • Jessica Johansson skriver:

      Salladsbuffén köper jag också ibland, den är så olika i olika matbutiker ofta. Men om den ser god ut så funkar det ju 🙂

  3. Mia skriver:

    Man kan göra jättegoda bollar eller biffar av rödbetor! Jag brukar göra med fetaost, men ta någon ost du gillar! Man kan också laga en massa gott och nyttigt med zucchini, tex zucchiniplättar eller ugnsgrillad zucchini (med ost eller kryddor på). Tips: matgoogla på pinterest! Risentas nya pasta gjord på kikärtor är också jättegod, mycket godare än bönpasta! (Fast någon jätteportion bör man ändå inte äta om man vill gå ner i vikt, så man bör lägga till mycket grönsaker osv)

  4. ded skriver:

    Tabulleh (om du äter bulgur dvs)
    koka 1,5 dl bulgur, rör sedan ihop med massvis med tomater, ngn mildare lök (salladslök eller rödlök) massa persilja, citronsaft och salt och peppar. Servera med ngn proteinkälla!

    Blomkålssoppa koka blomkål, mixa och rör ner lätt crème fraishe (gärna smaksatt) och blanda runt. Servera eventuellt med baconströssel

    Spenatstuvning med kokat ägg

    köttfärssoppa med vitkål. Fräs lök och vitlök, häll sedan ner köttfärsen och fräs den, rör sedan ner vitkål och häll på vatten och buljontärningar, krydda efter smak

  5. Maria skriver:

    Köp färdiga lammgrytbitar och gör en marinad och lägg den i. 3msk rapsolja en msk maizenastärkelse salt pepper och någon soja vitlök. Rör om. Skär rotsaker i små bitar lägg i lergryta med vatten lagerblad någon buljongtärning ev toppa m lite grädde 150 grader ställ i kall ugn från början låt stå tre timmar. Servera med ris eller potatis och grönsallad

    • Jessica Johansson skriver:

      Uj uj, vet inte om mitt bristande tålamod klarar att vänta/planera så att något ska stå i ugnen i tre (!) timmar men kanske testar någon lördag när andan faller på. Tack för tipset!

  6. Carro skriver:

    Soppa! Går att variera i det oändliga. Man kan göra en färdig bas med fräst lök, vin och buljong och frysa in. Öppnar du t ex en burk krossade tomater och tillsätter lite av din färdiga bas + kikärtor/bönor/sötpotatis/kyckling/younameit och slänger ner allt i en kastrull medan du gör annat, så har du en god och mättande måltid väldigt snabbt.
    Jag gillar också verkligen grön ärtsoppa som mixas. Till detta kan en salladspåse el en morot vara gott.

    • Jessica Johansson skriver:

      Ja soppa är bra men vi åt så sjukt mkt soppa ett tag och man kan nästan föräta sig på det till slut tycker jag. Men jag ska testa ditt tips!

  7. Lina skriver:

    Fyll frysen med hemlagad mat! Det är verkligen jättebra hjälp om man vill äta sundare. Så skönt att veta att man alltid har bra mat hemma. Ingen stress, bara att värma och fixa sallad!

  8. Marie skriver:

    Gratänger av olika slag! Så har man till lunch en eller två dagar efter.
    http://lesscarbs.se är en sajt som jag ofta letar recept på. Jag har bland annat provat dessa rätter:
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/lamm-och-auberginelada-med-tacosmak/
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/vitkalsgratang-lchf/
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/broccolilada-med-kycklingfars/

    Helstekt kyckling är också ett bra tips eftersom det ger mycket mat. Detta var otroligt gott:
    http://lesscarbs.se/lchf-lunch-och-middag/helstekt-kyckling-med-vitlok-persilja-och-graslok/

  9. Nora skriver:

    Jag brukar sällan/aldrig kommentera bloggar men nu känner jag mig faktiskt tvungen när det kommer till mat.

    Som komplement till hummus brukar jag laga auberginekräm. Alla recept brukar säga att man ska dela den halv, och sen slänga in den i ugnen tills den blir mörk, men det blir bara äcklig och svampig tycker jag. Jag brukar tärna den (ju mindre tärningar ju snabbare går det) och slänga in med olja (som du rostar vanliga grönsaker) tills den blir bränd. Alltså, den ska se mörkare ut och lite bränd på toppen för att bli riktigt god. Sen mosar du bara ihop det hela, ev med lite vitlök och salt och peppar. Den suger åt sig all olja du lägger på, så du behöver inte ha olja i sen. Lätt och gott.
    Shakshuka är också gott (så ägg kokade i kryddig tomatsås), jag brukar följa receptet härifrån http://www.greenkitchenstories.com/shakshuka-on-a-budget/ (mer eller mindre, om du har nån grönsak kan du slänga ner den också, eller skippa och lägga till kryddor som passar dig). Mättar bra pga äggen och enkel att variera beroende på vad du har hemma.
    Bananglass har också blivit en räddning, bananer som är liiiite för bruna för att äta slänger jag ner i frysen (brutna i bitar) och sen mixar jag det bara med lite mjölk (en svätt eller två), det blir krämigt, lite som mjukglass. Brukar också ha i hemmagjort jordnörssmör (enklaste gör du själv, mixa helt vanliga jordnötter – du behöver inte lägga till något alls, oljan i nötterna släpper efter ett tag och det blir krämigt av sig själv).
    Om du vill ha mer idéer så hör bara av dig !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s