Träningspass som gör mig glad

Idag har jag varit och tränat med min PT och blev så himla glad så jag tänkte dela med mig ungefär av upplägget (inte exakt). Maria är så bra för hon varierar passen från gång till gång och nu ser de annorlunda ut jämfört med i början när jag var mycket mer otränad. Så det här är liksom inte hur alla pass ser ut. Men så här:

Vi började passet med att värma upp sex minuter på crosstrainern. Där kör jag lite olika fort beroende på dagsform.

Sedan kör vi uppvärmning av axlarna med en lång pinne som jag liksom får lyfta ovanför huvudet och bakom ryggen och tillbaka, många gånger. Vi gör även andra uppvärmningar med pinnen för axlarna (eftersom jag ibland har haft väldigt ont i axlarna och är stel där). Det går säkert att googla fram bra tips på uppvärmning med pinne.

Därefter fick jag köra några benböj med pinnen. Alla pass börjar ungefär likadant. Sedan fick jag köra några olika ryggövningar, både med vikter och med långa saker som hänger högt upp, där jag använder min kroppstyngd som träning. Sedan körde vi benpress. Därefter in i gruppträningssalen för intervall!

Idag blev det att gå upp och ner på en avsats (funkar ju med hög stepbräda), tio gånger på varje ben. Direkt därefter fick jag köra utfall bakåt, tio på varje ben. Direkt därefter gå med vikter i snabb takt och stanna upp på vägen och göra några benböj. Sedan körde vi med ett gummiband en övning för benen. Och slutligen kastar vi en tung boll mellan oss. Vila några minuter, sedan samma intervall två gånger till. Enkel stretch efteråt.

Den här blandningen av styrketräning och intervall gör att verkligen hela kroppen får sig en omgång och jag är ALLTID lika glad efteråt, oavsett hur motigt det känns under tiden. Totalt är passen 55 minuter per gång.

Man kan ju göra det man tycker är roligt men just att variera intervall (pulshöjande träning) med styrketräning gör också att tiden går lite fortare och ”roliga” saker blandas med ”tråkiga”.

Hur gillar ni att träna?

Annonser
Det här inlägget postades i Min hälsoresa, Träning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Träningspass som gör mig glad

  1. Marina skriver:

    Älskar högintensiva intervaller men också att lyfta riktigt tungt i gymmet 🙂 Men just nu skulle jag träna vad som helst bara kroppen svarade 😦 ska göra ett försök på lätt styrka idag, håll tummarna för att mina lårmuskler pallar trycket!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s