Jag ritar igen och bristande kontroll

Det är fullt upp i tillvaron just nu. Dels har jag massa jobb att beta av – bl.a Forsbergs distansbrev men också förbereda en kort kurs jag ska ha på Forsbergs nästa vecka och annat smått och gott. Och dels är det massa fixande relaterat till lägenheten. Idag kom nya soffan som vi ska montera ihop under morgondagen. På lördag hjälper pappa oss att köra massa saker till tippen osv. Så i början av nästa vecka tänkte jag visa helhetsbilder på de olika rummen i lägenheten, det är ju så kul så jag kan knappast låta bli!

Och idag skaffade jag ett litet skrivbord som passar i vardagsrummet, där jag helst vill sitta och skriva och rita och jobba. Det är en gammal skolbänk i perfekt höjd så jag kan rita utan att få ont i ryggen. Resultatet blev att jag har ritat massa teckningar nu under kvällen i pur glädje. Det har ju varit väldigt dåligt med uppdateringar på min gillasida En miljon ledsna flickor (där jag normalt publicerar en teckning om dagen), helt enkelt för att jag inte har haft teckningar att publicera. Men nu kommer jag igång snart igen, när jag har en vettig plats att rita på. GLÄDJE! Jag ska också sätta ihop ett manus med teckningar och skicka in till några utvalda förlag.

Sedan har jag känt mig ganska ledsen också mitt i all glädje, eftersom den här veckan inte har gått så bra med mat och motion. Inga katastrofer men inte alls lika bra som föregående veckor. Därför har jag nu gjort en ny struktur och tänker inte tänka så mycket utan bara köra i stället! Så i morgon börjar jag laga mat och går och tränar och promenerar. Ibland är det bra att bara göra och inte tänka så mycket. Det kommer nog räcka med typ ett träningspass för att jag ska få tillbaka glädjen och peppen igen. Så i stället för att gräva ner mig i ångest och o-peppiga tankar (vilket inte leder till något gott för mig) så kör jag på ACTION. Walk the talk liksom.

För att klara det tänkte jag igen berätta lite hur det går med mat och motion från dag till dag (inte varje dag men mer). Alltså vad jag äter och hur jag tränar. Det har funkat förr!

Annonser
Det här inlägget postades i Teckningar, Vardag. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag ritar igen och bristande kontroll

  1. Anna skriver:

    Jag känner din ledsamhet mellan raderna, och jag känner så igen mig. Jag har också varit där. Jag önskar att jag kunde finna ett sätt att nå fram till dig, ett sätt att få dig att lyssna och förstå att hjälp finns.

    Men det är inget jag som bloggläsare kan forcera fram hur gärna jag än vill hjälpa dig, du är redo när du är redo helt enkelt. Den kontrollförlust (och besattheten) du nu känner är signifikativt för beroendet. Och det är just så att det är kontrollförlust och INTE dålig karaktär.

    Att leva sockerfritt på artegen föda är just att leva! Ett val för livet! Det är INGEN diet. Om man är sockerberonde ska man behandlas för beroendet, inte för något annat. Det är inte i magen det sitter, det är i hjärnan. Det gäller att ha kunskap om vad som egentligenär socker och att få verktyg för att skapa goda förutsättningar för att kunna vara sockerfri.

    Det är en förutsättning att ta bort ”drogen” för att kunna läka men det är en stor livsstilsförändring man behöver göra. Alla kan sluta med socker i perioder men det krävs massor av kunskap och stöd för att fortsätta vara sockerfri och få ett fantastikt liv utan ”drogen”.

    Vad behöver man mera för att tillfriskna än ren mat? De brukar säga att kostkunskap är 10%, 40% beteendeförändring och 50% gemenskap med likasinnande via 12 stegsmöten. Men de 40 och 50% kan bara genomföras om man tar bort drogen först.

    styrkekram

  2. Katarina skriver:

    Vad härligt du verkar få det hemma. Vad kul!! Och bra att du tecknar igen! 🙂

    Vad gäller mat och motion – deppa inte och prata inte om kontroll. Prata om känsla istället – du har inte haft tid att lägga känsla i maten och motionen. Det har inte funnits rätt känsla för det under denna hektiska flytt- och komma-iordning-period. Men framöver, med lite lugnare tempo, så kommer känslan för maten och motionen tillbaka. 🙂

    Ett tips är 7-minutersappen som du kan ladda ner gratis i mobilen. Det finns betalvarianter inuti den med anpassade rörelser, men jag kör på gratisversionen (endast samma variant av cirkelträning). Den kan du välja att ta ett varv på (tar 7 minuter) eller flera varv. Jag brukar ta två varv; det blir totalt 15,5 minuter (eftersom det är 30 sekunder träning, 10 sekunder vila). Du väljer själv hur hårt du tar i för varje träningsform. Att hoppa med höga knän kan vara att marschera på stället med höga knän och stora armsvingar. Armhävningar kan göras på knäna osv. Du behöver inga redskap, förutom något att kliva på (eller så har du ingen liten pall..då kan du göra höga knän-marschen igen, t ex). På en kvart kommer du att bli rejält svettig och det blir en bra genomkörare för kroppen. Och man får träningsvärk om man tar i! 🙂 Idealisk träning att genomföra före frukost eftersom den är så snabb och intensiv.

  3. Helt rätt, grotta inte ner dig i det utan se framåt. Framtiden gör skillnaden inte det förflutna. Allt handlar om att göra det till en livsstil, inte en fas. Att vara sund med maten och röra på sig mycket bör vara en naturlig del i ens liv. Då följer de andra bitarna och stannar kvar också.
    topbloggare blogg.alltforforaldrar.se/viviannetreschow/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s